Posts | Comments | E-mail /

طالبان از حضور نیروهای امریکایی بخاطر حفظ امنیت و ثبات در افغانستان استقبال کردند: گزارش خاص

Posted by on Sep 10th, 2012 and filed under خبرونه. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

کابل:- در گزارش جديد يك نهاد علمی انگليسي كه امروز (دوشنبه) منتشر شد، عنوان شد كه طالبان افغانستان از آتش بس سراسري و همچنين توافق سياسي كه منجر به حضور نظامي امريكا در اين كشور تا سال 2024 شود، استقبال مي‌كند.

به گزارش گران افغانستان، به نقل از خبرگزاري فرانسه، موسسه سلطنتي نيروهاي متحد براي مطالعات دفاعي و امنيتي كه با عنوان نهاد راسي شناخته مي‌شود، اظهار داشت: شورشیان طالبان به رهبري ملا عمر با حامد كرزي و دولت وي كه از نظر آنها فاسد و ضعيف است، مذاكره نخواهد كرد.

اين گزارش كه عنوان آن چشم‌اندازهاي طالبان براي آشتي است به ارائه مصاحبه با چهار نماينده بلندپايه طالبان درخصوص رويكرد آنها به آشتي مي‌پردازد.

اين گزارش مدعي افشاي يك اتفاق نظر عملي ميان رهبران طالبان است كه متمايل به شركت در مذاكرات صلح در بدل به دست آوردن قدرت‌هاي سياسي پس از سال 2014 هستند.

به گفته اين گزارش شوراي كويته طالبان كه متشكل از رهبران اين گروه به سرپرستي ملا عمر است تفسير قانون اساسي افغانستان در شكل كنوني آن را نخواهد پذيرفت. اما از طرف ديگر نمايندگان طالبان از دور نماي حضور يك نيروي باثبات سازي نظامي امريكا در افغانستان تا سال 2014 از پنج پايگاه نظامي اصلي آن در شهرهاي قندهار، هرات، جلال آباد، مزارشريف و كابل استقبال كردند. اما به گفته اين گزارش چنين مساله‌اي از سوي طالبان تا زماني قابل تاييد است كه حضور امريكايي‌ها به امنيت افغانستان كمك كرده و مانع استقلال اين كشور و قوانين اسلامي در آن نشود.

نويسندگان اين گزارش عنوان داشتند كه در ماه ژوئيه با يك وزير سابق طالبان، يكي از معاونان سابق وزير در دولت طالبان و از اعضاي پايه گذار اين گروه، يك فرمانده سابق مبارزان طالبان و مذاكره كننده ارشد و همچنين يك ميانجي‌گر افغان كه با طالبان مذاكره كرده بود ديدار داشتند.

اين گزارش تاكيد مي‌‌كند: ديدگاه اصلي اين چهار نماينده طالبان اين بود كه هر گونه توافق با طالبان كه موفقيت آميز باشد نياز به تاييد از سوي ملا عمر دارد كه متمايل به مذاكره بر سر آتش بس در راستاي يك توافق كلي است.

با وجود اين به گفته اين گزارش تاكنون هيچ گونه رهبر طالبان به طور علني از مساله آتش بس حمايت نكرده است.

همچنين اين گزارش تاكيد كرد كه رهبر طالبان و پايگاه اصلي آن عميقا از بابت اتحادشان در گذشته با القاعده متاسف هستند به حدي كه هنگام برقراري يك توافق سياسي و يا آتش بس از فرمان نفي القاعده در صورتي كه از سوي ملا عمر صادر شده باشد پیروی خواهند كرد.

يكي از مصاحبه شوندگان عنوان داشته كه هرگونه برائت از القاعده از سوي طالبان به عنوان اهرمي در مذاكرات به منظور به دست آوردن دستاوردهاي قابل توجه استفاده خواهد شد.

***************************************

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree