Posts | Comments | E-mail /

اجلاس سران در ایران به سنگری علیه تهران مبدل شده است

Posted by on Aug 31st, 2012 and filed under خبرونه. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

تهران:- شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، دیروز پنجشنبه 30-8-2012 در تهران آغاز به ‌کار کرد. و نخستین نشست این اجلاس که با سخنرانی آیت لله علی خامنه ای رهبر ایران آغاز شد، در پی سخنرانی محمد مرسی رئیس جمهور مصر و بان کی مون  سرمنشی سازمان ملل متحد به جایگاهی بر خلاف انتظارات تهران از این کنفرانس شد.

سخنرانی محمد مرسی رئیس جمهور مصر و تایید انقلاب مردم سوریه بر ضد رژیم بشار اسد و نیز اظهارات بان کی مون سرمنشی عمومی سازمان ملل و انتقاد غیر مستقیم وی از مواضع ایران در زمینه های داخلی و خارجی، مقامات تهران را غافلگیر کرد.

در اجلاس کشورهای عدم تعهد در تهران 3 پادشاه، 24 رئیس‌جمهور، 8  صدر اعظم، 9 معاون رئیس جمهور، 2 رئیس ولسی جرگه و 9 نماینده ویژه از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد حضور یافتند.

سرمنشی عمومی  سازمان ملل متحد،  سرمنشی عمومی اتحادیه عرب، سرمنشی عمومی سازمان همکاری اسلامی نیز برای شرکت در اجلاس شانزدهم در تهران حضور دارند.

به گزارش تلویزیون العربیه برگزاری شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران با سخنرانی سید علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران آغاز به‌کار کرد.
آیت الله خامنه ای در سخنرانی خود به مسائل متعددی اشاره کرد اما به اوضاع سوریه و کشتارهای روزمره در آن کشور هیچگونه اشاره ای نکرد.
رهبر جمهوری اسلامی ایران در این سخنرانی گفت:” ایران هیچگونه تصمیمی برای ساختن اسلحه اتومی ندارد.”
وی همچنین با اشاره غیر مستقیم به دفاع کشورهای غربی از انقلاب های عربی گفت:” غرب با زهر دموکراسی در کشورهای غیر متعهد  مداخله می کند.”

او با اشاره به مسئله فلسطین، اسرائیل را ساخته “استعمار انگلستان ” و آن کشور را غاصب و غیر مشروع دانست .”

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران نیز همچون رهبر این کشور در سخنان خو
د هیچ اشاره ای به اوضاع در سوریه نکرد .

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیئت سوری دیروز در اعتراض به سخنرانی محمد مرسی در دفاع از انقلاب سوریه و ظالم توصیف کردن رژیم بشار اسد، اجلاس غیرمتعهدها را در تهران ترک کرد.

بان کی مون  سرمنشی عمومی سازمان ملل اما در سخنرانی خود از کشورهای عضو سازمان غیر متعهدها خواست به آزادی بیان و آزادی تجمعات احترام بگذارند.

وی درباره بحران سوریه با اشاره به کشته شدن 18000 نفر در این کشور تاکید کرد بحران در این سوریه هرگز از طریق کشتار معترضان حل نخواهد شد.

مون از رژیم سوریه خواست تا به نصیحت های دیگر کشورها برای حل بحران در این کشور گوش فرا دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از تهران،  سرمنشی عمومی سازمان ملل در بخش دیگری از سخنان خود از ایران خواست که تمام قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در مورد برنامه هسته ایش را بطور کامل اجرا کند.

گفتنی است که سرمنشی عمومی سازمان ملل متحد روز گذشته با مقامات ایرانی درباره وضعیت حقوق بشر در این کشور گفتگو کرده بود.

براساس این گزارش تهران از روز پنجشنبه به مدت 2 روز میزبان شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد خواهد بود.
در حال حاضر کوبا، مصر و ایران، روسای دوره ای سابق، کنونی و آینده جنبش غیر متعهدها هستند و در نشست امروز ریاست این جنبش پس از یک دوره سه ساله از مصر به به ایران واگذار شد .

براساس توافق کشورهای عضو عدم تعهد، ونزوئلا رئیس بعدی جنبش خواهد بود و با ریاست ایران بر جنبش، تروئیکای جنبش عدم تعهد را مصر، ایران و ونزوئلا عهده‌دار خواهند شد.

جنبش عدم تعهد در سال 1961 میلادی در زمان جنگ سرد توسط رهبرانی همچون
نهرو، سوکارنو، جمال عبدالناصر و تیتو با هدف وحدت بین کشورهایی که نه در پیمان کمونیزم و نه در  پیمان  کاپیتالیزم قرار داشتند، بنیان گذاشته شد و اولین اجلاس آن در سال 1961 در بلگراد برگزار شد. اما این سازمان  باوجود پایان جنگ سرد هنوز هم به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree