Posts | Comments | E-mail /

رئیس سازمان استخبارات پاکستان عازم امریکا شد

Posted by on Jul 31st, 2012 and filed under خبرونه. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

اسلام آباد:- رئیس سازمان استخبارات پاکستان به منظور دیدار با همتای امریکایی خود در حالی عازم واشنگتن شد که قرار است امروز قرارداد بازگشایی مسیر اکمالاتی ناتو میان نمایندگان اسلام‌آباد و ناتو نیز به امضا برسد.

به گزارش  گرن افغانستان به نقل از روزنامه اردو زبان “امت”چاپ کراچی، هدف “ظهیرالاسلام” از این سفر که به دعوت مقامات امریکایی انجام شده است، جلب نظر برای همکاری با پاکستان در زمینه‌های مختلف از جمله همکاری استخباراتی میان دو کشور است.

به گزارش این روزنامه، رئیس ISI در سفر خود به واشنگتن، خواهان توقف حملات طیارات بدون پیلوت امریکایی به خاک پاکستان می‌شود اما بعید به نظر می‌رسد که این درخواست پاکستان از جانب امریکا پذیرفته شود.

به نقل از این منبع، بعید به نظر می‌رسد که در این سفر، رئیس ISI برای آموزش نیروهای پاکستانی توسط مربیان امریکایی که از جانب سازمان  استخبارات امریکا به این کشور اعزام می‌شوند، با امریکایی‌ها به توافق برسد، اما این امکان وجود دارد که وی برای برخی همکاری‌های استخباراتی با امریکا توافقنامه‌هایی را با واشنگتن به امضا برساند.

این در حالی است که امریکا معتقد است، سازمان استخبارات پاکستان مانع فعالیت کارمندان سازمان USAID که خواهان کمک به مردم این کشور هستند، شده و موجبات ترس آن‌ها از ادامه حضور در پاکستان را فراهم آورده است.

پیشتر رسانه‌های پاکستانی اعلام کرده بودند که یکی دیگر از اهداف مهم مذاکرات میان ظهیرالاسلام و “پترائوس”، مذاکره درباره شبکه حقانی خواهد بود.

“مارک استرو” سخنگوی سفارت امریکا در اسلام‌آباد، در این زمینه گفت: سازمان‌های استخباراتی پاکستان و امریکا دچار اختلاف بودند، اما بعد از عذر‌خواهی امریکا در مورد حادثه “سلاله”، مذاکرات بین این دو سازمان روندی مثبت را طی می‌کند.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که امروز قرارداد بازگشایی مسیر ناتو به طور رسمی توسط پاکستان و امریکا به امضا می‌رسد.

گفته می‌شود که بر اساس این قرارداد، پاکستان 1.118 میلیارد  دالر کمک مالی از امریکا دریافت می‌کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که با امضای رسمی قرارداد بازگشایی مسیر ناتو در پاکستان، این مسیر تا 31 دسمبر سال 2015 میلادی در اختیار امریکا قرار گرفته و  موتر های اکمالاتی ناتو بدون پرداخت هیچ‌گونه مالیاتی از خاک پاکستان عبور می‌کنند.

به گفته منابع آگاه، “ریچارد هاگلند” از مقامات سفارت امریکا در اسلام‌آباد و “فرخ احمد” یکی از مقامات اردوی پاکستان به نمایندگی از کشورهای متبوع خود این قرارداد را به امضا می‌رسانند.

حدود 3 هفته پیش، مسیر  اکمالاتی ناتو پس از گذشت هفت ماه و در پی عذرخواهی رسمی امریکا  در مورد حادثه سلاله به طور ضمنی و با موافقت دولت پاکستان باز شد اما تا امروز قراردادی رسمی در این زمینه میان امریکا و پاکستان به امضا نرسیده بود.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree