Posts | Comments | E-mail /

جامعهٔ جهانی حمله بر سفارت انگلستان در تهران را به شدت محکوم کرد

Posted by on Nov 30th, 2011 and filed under خبرونه. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

واشنگتن:- باراک اوباما، رئیس جمهور  امریکا در حاشیه یک نشست با  صدر اعظم هالند گفت ایالات متحده عمیقا از حمله به سفارت بریتانیا در تهران متاثر است و حمله به اماکن دیپلماتیک بریتانیا در تهران را غیر قابل قبول می‌داند.

آقای اوباما از ایران خواست تا با عمل به تعهدات بین المللی اش، مهاجمان را مورد پیگرد قانونی قرار دهد.

قصر سفید نیز پیشتر با صدور بیانیه ای حمله به سفارت بریتانیا را محکوم کرده بود. در بیانیه  قصر سفید آمده: “ما از ایران می خواهیم تا به طور کامل به تعهدات بین المللی‌اش عمل کند، این حادثه را محکوم کند، عاملین آنرا تحت پیگرد قانونی قرار دهد، و اطمینان حاصل کند که حوادث از این نوع چه برای سفارت بریتانیا و چه برای نمایندگی های دیپلماتیک دیگر تکرار نشود.” سخنگوی دفتر رئیس جمهور امریکا نیز گفت که کشورش حمله به سفارت بریتانیا را به شدت محکوم می‌کند و آماده است که از  متحدینش در شرایط سخت حمایت کند.

کمی پیش از آقای اوباما، دیوید کامرون صدر اعظم بریتانیا نیز گفت که حمله به سفارتخانه کشورش در تهران پیامدهای بسیار جدی برای ایران در برخواهد داشت.

صدر اعظم بریتانیا گفت که ناتوانی دولت ایران در دفاع از سفارت بریتانیا شرم آور است.

پیش تر وزارت امور خارجه بریتانیا از حملات علیه دو ساختمان مربوط سفارت خود در تهران به شدت ابراز خشم کرده و آن را غیر قابل قبول خوانده بود.

این وزارت تأکید کرده بود که بر اساس قوانین بین المللی و کنوانسیون ویانا، دولت ایران مسئول حفاظت از دیپلمات‌ها و سفارتخانه ها در این کشور است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز حمله به سفارت بریتانیا در تهران را محکوم کرده است.

بیانیه شورای امنیت با توافق هر ۱۵ کشور عضو – از جمله چین و روسیه – توسط سفیر پرتگال، رییس دوره‌ای شورای امنیت، قرائت شد.

پیش از این، اتحادیه اروپا حمله به مجموعه‌های سفارت بریتانیا را محکوم کرده بود و دولت بریتانیا نیز در اعتراض به این حمله  نمایندهٔ ایران در لندن را به وزارت امور خارجه این کشور احضار کرد.

 کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم از وقایع امروز تهران به شدت ابراز نگرانی کرد و آن را “حمله ای کاملا غیر قابل قبول” خواند.

سفارت بریتانیا در  سرک فردوسی و اقامتگاه دیپلماتیک و مرکز فرهنگی بریتانیا در باغ قلهک تهران بعد از ظهر دیروز (۲۹ نومبر) مورد حمله گروهی از معترضان به سیاست های بریتانیا قرار گرفت.

این در حالی است که وزارت امور خارجه ایران از “رفتارهای غیر قابل قبول معدودی از معترضان” ابراز تأسف کرده و گفته است که ایران قوانین و مقررات بین المللی و مصونیت اماکن دیپلماتیک را محترم می داند.

مقامات ایران می گویند که از قصد معترضان برای ورود به سفارت بریتانیا بی خبر بوده اند و تلاش پولیس برای جلوگیری از آن هم بی نتیجه مانده است.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree