Posts | Comments | E-mail /

حضور نمایندگان طالبان و حکمتیار همزمان با حضور کرزی در عربستان: ایکسپرس تربیون

Posted by on Aug 30th, 2011 and filed under خبرونه. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

اسلام آباد:  گزارش ها حاکی از آن است که همزمان با حضور رئیس جمهور افغانستان در عربستان، نمایندگان طالبان و حزب اسلامی حکمتیار نیز در این کشور حضور داشتند و گفته می‌شود که کرزی موفق شده تا حمایت عربستان در مورد روند صلح را جلب کند.

به گزارش  ګران افغانستان به نقل از روزنامه “ایکسپرس تریبیون” پاکستان، یک دیپلمات افغان اظهار داشت که رئیس جمهور افغانستان موفق شده است تا حمایت عربستان سعودی را در مورد روند صلح با طالبان به دست‌آورد.

هفته گذشته، کرزی سفر مهمی به “ریاض” پایتخت عربستان داشت و در آنجا با “ملک عبدالله” پادشاه عربستان، رئیس سازمان استخبارات عربستان و سایر مقامات سعودی دیدار کرد.

وی در این دیدارها در تلاش بود تا حمایت مقامات سعودی را برای پیوستن طالبان به روند صلح ترغیب کند.

خبرها حاکی از آن است که داکتر “غیرت بهیر” مسئول امور سیاسی “حزب اسلامی گلبدین حکمتیار” نیز برای بحث درباره حمایت عربستان از روند صلح در این کشور به سر می‌برد.

یکی از سخنگویان حزب اسلامی در گفتگو با ایکسپرس تریبیون خبر دیدار بهیر از عربستان را تأکید کرد اما از ارائه جزئیات بیشتر در این باره خودداری کرد.

منابع افغان به ایکسپرس تریبیون گغته اند که اگرچه عربستان سعودی چند رهبر افغان را برای انجام حج عمره به این کشور دعوت کرده بود اما این سفر فرصتی برای افغان‌ها بود تا پیشنهادات خود درباره روند صلح را با مقامات سعودی در میان بگذارند.

برخی گزارشات نیز حاکی از آن است که در زمان حضور کرزی در عربستان، تعدادی از رهبران طالبان نیز به دعوت دولت سعودی در این کشور حضور داشتند.

یک دیپلمات افغان که خواست نام وی فاش نشود به ایکسپرس تریبیون گفت: رئیس جمهور افغانستان در دیدار خود با ملک عبدالله از وی خواسته است تا برای پایان دادن به خشونت‌ها در افغانستان، در روند صلح با این کشور همکاری کند.

این دیپلمات، دیدار بین نمایندگان افغان و مقامات ارشد  استخباراتی سعودی (که سال‌ها درگیر مسائل افغانستان بودند) را نیز تأیید کرد.

ایکسپرس تریبیون تأکید کرده است که مجموعه این تحولات مصادف با پیام “ملا عمر” رهبر طالبان درباره عید سعید فطر است.

ملا عمر در این پیام، برخلاف پیام‌های قبلی، موضع‌گیری نرم‌ تری در قبال امکان انجام مذاکرات از خود نشان داده است.

وی در این پیام خواستار خروج سربازان خارجی به منظور حل مشکلات افغانستان شده و مذاکره طالبان در مورد آزادی زندانیان را پذیرفته است.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree