Posts | Comments | E-mail /

پاکستان هنوز هم مکان امنی برای گروه های دهشت افگن

Posted by on May 31st, 2010 and filed under تحلیل. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

 

پاکستان بازار خوبی برای تروریستانی است که در جستجوی کمک و حمایت هستند. ده ها سازمان تروریستی تحت اصطلاحات مقدس اسلامی در این کشور فعالیت دارند که از آن جمله می توان از جیش محمد، لشکر طیبه، القاعده، جلال الدین حقانی، شبکه سراج الدین حقانی و تحریک طالبان نام برد. لیست کامل این سازمان ها خیلی طویل است. برخی از این سازمانها، چون گروه تجزیه طلب کشمیری لشکر طیبه، به صورت آزاد در سراسر پاکستان فعالیت می کنند. اما به نظر می رسد که هیچ کدام از دیگر آن گروه ها نیز در فراهم سازی پول و اسلحه در این کشور با مشکل مواجه نمی شوند.

حسین حقانی پژوهشگر و سیاستمدار پاکستانی در نوشته (پاکستان: میان مسجد و اردو) به درستی نشان می دهد که وابستگی های جهادی حکومت پاکستان به زمان تاسیس آن کشور به عنوان یک دولت ایدیولوژیک اسلامی بر می گردد. وی همچنان نشان میدهد که این نکته به حکومت هایی که به صورت مسلسل قدرت را در پاکستان در دست گرفتند نیز بر می گردد. زیرا آنها از جهاد، هم به منظور دست آوردن حمایت های داخلی و هم برای صدمه زدن به رقیب همیشگی اش هندوستان استفاده کردند. او با توصیف این که ارتش چگونه تروریستان و جنگجویان آزادی خواه را از هم تشخیص می دهد، اشاره می کند که این یک مشکل سیستماتیک است. او می نویسد:” این دوگانگی و همزادی، یک مشکل ساختاری است که ریشه در تاریخ و سیاست های همیشگی دولت پاکستانی دارد، این مشکل صرفاً پیامد ناخواسته تصمیم های اتخاذ شده از سوی برخی از حکومت های پاکستاین نیست.” این که حسین حقانی اکنون به حیث سفیر پاکستان در واشنگتن ایفای وظیفه می کند، پیچیدگی عجیبی در این مساله ایجاد می نماید. (و این یک واقعیت غم انگیز است، زیرا به نظر می رسد که حکومت ملکی ای که او در واشنگتن از آن نمایندگی می کند، قدرت خیلی اندکی در دست دارد. در واقع در یک سال اخیر، ارتش تمام قدرت را در اختیار گرفته است.”

در ماه های اخیر، حکومت و ارتش پاکستان اقدامات شدید تر ازهر زمان دیگر را در مقابل تروریستان در داخل خاک خود روی دست گرفته و نیروهای پاکستان رنج های شدیدی را متحمل شده است. با این حال، جنرال های پاکستانی در تلاش اند تا تروریستان مشکوک را تشخیص دهند. کسانی که مردم پاکستان را تهدید و بر آن ها حمله می کنند، در ماه های اخیر شدیداً مورد خشم و غضب ارتش پاکستان واقع شده اند. اما گروه های نیز هستند که تهدید شان صرفاً متوجه شهروندان افغانستان، هند و کشورهای غربی است و تنها اتباع همین کشورها را مورد حمله قرار می دهند. این گروه ها نه تنها از حملات ارتش پاکستان در امان اند، بلکه حمایت همه جانبه از طرف دولت و اردوی پاکستان میشوند.

تا زمانیکه ارتش پاکستان بر اساس یک دید وسیع و کاملتر نسبت به منافع ملی آن کشور وارد عمل نشود- دیدی که توسعه اقتصادی را راهی برای تامین امنیت پاکستان می داند، نه بازی ها استراتیژیک در مقابل افغانستان و هند را- پاکستان همچنان به عنوان یک بازار گرم و مکان ایده آل برای فعالیت های تروریستان باقی خواهد ماند. که اثبات این ادعا را میتوان در گرفتاری چندین گروه دهشت افگن پاکستانی دانست که توسط نیروهای امنیتی افغانستان (ریاست عمومی امنیت ملی) دستگیر و جنایت آنها را در ولایت غزنی علیه شاگردان مکاتب انجام دادند یاد آور شد.

 با احترام

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree