Posts | Comments | E-mail /

تشکیل کمیسیون نظارت بر قانون اساسی افغانستان

Posted by on May 31st, 2010 and filed under خبرونه. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

کابل:-بر اساس گزارش های تازه ، حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان افراد پیشنهادی خود برای عضویت در کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی را به ولسی جرگه معرفی کرده است.
این کمیسیون هفت عضو دارد و در حال حاضر، شش نفر از اعضای آن از سوی رئیس جمهور معرفی پیشنهاد شده اند و انتظار می رود نفر هفتمی، به زودی معرفی شود اما براساس قانون، عضویت این افراد در کمیسیون قانونی اساسی مستلزم کسب رای اعتماد ولسی جرگه است.
شش نفری که از سوی آقای کرزی به ولسی جرگه معرفی شده اند عبارتند از محبوبه حقوقمل، استاد پوهنتون کابل و عضو مشرانو جرگه ، گل رحمان قاضی، استاد پوهنتون کابل و رئیس اتحادیه حقوقدانان، ثمر گل اشرف و محمد عمر منیب، اعضای سابق ستره محکمه ، عبدالقادر دولتخواه، معاون وزارت عدلیه  و محمد امین احمدی، رئیس پوهنتون خصوصی کاتب و عضو سابق کمیسیون قانون اساسی.
اعضای کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی نزدیک به هفت سال پس از تصویب قانون اساسی معرفی می شوند.
وظیفه اصلی این کمیسیون نظارت بر اجرای کامل قانون اساسی و در صورت لازم، تفسیر مواد این قانون است و نبود این کمیسیون در گذشته منجر به بروز جنجال های بسیاری میان حکومت و پارلمان بر سر چگونگی تفسیر قانون اساسی شده است.
اعضای کمیسیون قانون اساسی در شرایطی به ولسی جرگه معرفی می شوند که این مجلس در اعتراض به عدم معرفی وزرای پیشنهادی کابینه از سوی آبای کرزی، از یک هفته گذشته تا حالا جلسات خود را در “سکوت” برگزار کرده است.  نمایند گان ولسی جرگه گفته اند که تا زمانی که وزیران پیشنهادی به ولسی جرگه معرفی نشوند، هیچ موضوع دیگری را در دستور کار خود قرار نخواهند داد.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree