Posts | Comments | E-mail /

سفير آلمان: آمادۀ حمايت تخنيکى از پروسه انتخابات هستيم

Posted by on Aug 2nd, 2013 and filed under خبرونه. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

کابل: سفير آلمان در کابل مى گويد براى اينکه انتخابات آينده در افغانستان مورد قبول همگان قرار بگيرد بايد حکومت، احزاب سياسى و جامعۀ مدنى با همکارى و تلاش مشترک در جهت شفافيت آن اقدام کنند.

روديگر کونيگ (Rudiger Konig) سفير آلمان که با برخى از اعضاى جامعه مدنى، خبرنگاران و آگاهان مسايل سياسى، در انستيتيوت مطالعات استراتيژيک در کابل امروز صحبت ميکرد، گفت که کشورش هيچگاه در پروسۀ انتخابات افغانستان دخالت نمى کند، اما آماده است که پروسه انتخابات را از نگاه تخنيکى حمايت کند.

کونيگ افزود، در صورتى که حکومت افغانستان بخواهد آلمان آماده است، ناظران بين المللى خود را مانند گذشته، براى نظارت و ارزيابى پروسه انتخابات به اين کشور بفرستد.

وى تصريح کرد: (( براى برگزارى انتخابات شفاف در افغانستان نياز است حکومت، احزاب سياسى، جامعۀ مدنى و ساير نهادهاى افغانى با هم تلاش مشترک نمايند.))

سفير آلمان تاکيد نمود که انتخابات مربوط افغانها مى شود و خود بايد تمامى امور آن را تنظيم کنند.

کونيگ علاوه کرد:”اين انتخابات از جامعه بين المللى نيست. انتخابات از شماست، لذا شما مسووليت داريد که براى موفقيت آن  چهارچوبى را ايجاد کنيد. نقش جامعه جهانى حمايت از آن است، ما علاقمند و آماده هستيم تا از آن حمايت کنيم، نه اينکه آنرا سازماندهى کنيم و يا در آن نفوذ داشته باشيم. اين مسووليت ما نيست.”

سفير آلمان مى گويد، اطمينان دارد که جوانب ذيدخل افغانى در پروسه سياسى اين کشور، براى موفقيت اين پروسه تلاش مى ورزند و آن را به صورت درست سازماندهى مى نمايند.

آلمان يکى از کشور هاى بزرگ کمک کننده به افغانستان بوده و هزاران سرباز در چوکات آيساف دارد و تا حال بيش از ٥٠ عسکر اين کشور در رويداد هاى مختلف در کشور، جان باخته است.

قرار است که انتخابات رياست جمهورى و شوراهاى ولايتى، در ماه حمل سال ١٣٩٣ برگزار شود.

کميسيون مستقل انتخابات مى گويد، براى برگزارى انتخابات شفاف و به موقع آمادگى کامل دارد.

روز گذشته، ٩ تن از اعضاى جديد اين کميسيون پس از حلف وفادارى به کار خود آغاز کردند.

اما پس از تعيين اين افراد از سوى رييس جمهور حامد کرزى، بسيارى از نهادهاى جامعۀ مدنى افغانستان، از نحو گزينش اين افراد انتقاد نمودند.

جامعه مدنى، کميتۀ گزينش را متهم ساخت که جانبدارانه عمل کرده و اين ٩ تن را بر اساس روابط به رييس جمهور معرفى نموده است، اما اعضاى کميتۀ گزينش اين اتهام را رد مى کنند.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree