Posts | Comments | E-mail /

طالبان می گویند طرحی برای حمله بر بند برق هلمند ندارند

Posted by on May 31st, 2013 and filed under تحلیل. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

 

گزارشی از گل احمد احسان

طالبان این ادعا را که گویا برای حمله بر پروژه بند برق کجکی در هلمند نیرو جمع می کنند، رد کرده است. این درحالیست که مسوولیت اعمار و امنیتی این بند از نیروهای امریکایی به حکومت افغانستان انتقال می یابد.

پس از سالها سرمایه گذاری در بازسازی و ارتقای ظرفیت این بند برق، ایالات متحده کنترل کارهای باقی مانده را به شرکت برق دولتی افغانستان تحویل می دهد. در عین حال، اردو و پولیس افغانستان قبل از خروج نیروهای ناتو در سال 2014 مسوولیت امنیت هلمند را به عهده می گیرد.

عبدالرزاق مظلوم یار ولسوال کجکی می گوید که او اطلاعاتی در دست دارد که نشان می دهد صدها طالب افغان و خارجی برای حمله و تخریب بند کجکی برنامه ریزی می کنند.

او گفت: “حکومت باید تعداد نیروی پولیس را در زودترین فرصت ممکن افزایش دهد، چون با نیروی موجود جلوگیری از چنان حمله ممکن نیست.”

انجینر فیض الله مسوول تولید برق هلمند گفت که طالبان از مدت ها قبل برنامه حمله بر ذخیره آب و فابریکه تولید برق کجکی را داشته اند، اما حالا به گفته او تعدادشان را افزایش داده اند.

او گفت: “من اخیراً شنیده ام که شورشیان از ایران و پاکستان داخل شده و می خواهند این بند را خراب کنند.” او افزود که مطمئن است مردم محل ازین کار جلوگیری خواهند کرد.

او گفت: “در جریان جنگ علیه شوروی {دهه 1980} عده ای از قوماندانان {مجاهدین} از سوی پاکستان دستور گرفته بودند که بند کجکی را تخریب کنند، اما آنها این کار را نکردند، زیرا آنها افغان بودند و می دانستند که این یک دارایی ملی است. امیدوارم مخالفان فعلی ما از انجام این کار ابا ورزند.”

عمر زواک، سخنگوی محمد نعیم والی هلمند گفت که بزودی برای بیرون کردن شورشیان از منطقه بند کجکی عملیاتی راه انداخته خواهد شد.

او گفت: “ما برای مقابله با هرگونه تهدید آماده ایم.”

خدایداد، محصل پوهنتون در شهر لشکرگاه گفت که همه می دانند طالبان در اطراف بند به تحرکات دست می زنند.

او گفت که “کیبل ها و تارهای انتقال برق بارها قطع شده… برق برای هفته ها و حتی ماه ها قطع گردیده است.” او افزود که باور دارد شورشیان خارجی درین گونه وقایع مقصر می باشند.

او گفت: “یک مسلمان واقعی به امر دیگران هرگز ملک خود را تخریب نمی کند و مردم خودش را نمی کشد. آتشی که در کشور ما می سوزد، از سوی خارجی ها روشن شده است.”

یکی از دلایلی که مردم باور دارند پاکستان و ایران علاقه خاصی به اخلال پروژه های برق آبی افغانستان دارند این است که کشورهای یادشده در کنار کارشکنی در جریان توسعه افغانستان نمی خواهند بر روی دریاهایی که به خاک آنها جریان می یابند، بند اعمار گردد.

سخنگوی طالبان گفت که آن گروه هیچ قصدی به حمله بر بند کجکی ندارد.

قاری یوسف احمدی سخنگوی طالبان گفت: “ما هرگز چنان کاری را نکرده ایم، و هیچ میلی به تخریب دارایی های ملی نداریم. ما قادر به حمله بر پایگاه های کلان نظامی، میدان های هوایی و سفارت خانه های بین المللی هستیم. اگر خواسته باشیم، چرا نتوانیم بند کجکی را ویران کنیم؟ اگر می خواستیم، مدت ها قبل این کار را می کردیم.”

این انکار طالبان، قناعت تیمور شاه باشنده لشکرگاه مرکز ولایت هلمند را براورده نساخت.

او گفت: “طالبان دروغ می گویند. من عده ای از طالبان را می شناسم که در هلمند زندگی می کنند و مکاتب را آتش زده و تارهای برق را قطع کرده اند. آیا آنها نمی دانند که از برق چه کسی بیشتر مستفید می شود- مقامات دولتی یا مردم عادی؟”

اعمار بند کجکی اصلاً در دهه 1950 بر دریای هلمند بخاطر تولید برق در جنوب افغانستان آغاز گردید. هنوز تکمیل نشده بود که جنگ ها پس از هجوم نیروهای شوروی در سال 1979 در گرفت و کار اعمار بند مذکور تکمیل نگردید.

پس از سقوط حکومت طالبان در سال 2001، جامعه بین المللی اعمار فابریکه تولید برق کجکی را از سر گرفت تا در رفاه اقتصادی ولایات هلمند و قندهار موثر تمام شود.

نيروهاى مسلح افغان  برای تامین امنیت سرک های منتهی به بند کجکی ده ها نفر کشته و زخمی دادند. در سال 2008، سومین توربین در یک عملیات 5 روزه و حضور سنگین نیروهای امنیتی به فابریکه انتقال داده شد. ادامه مشکلات ناامنی در تاخیر نصب توربین نقش داشته است.

فیض الله به آی دبلیو پی آر گفت که نمی داند چرا پروژه کجکی پس از آنهمه سالها تکمیل نشده است.

او گفت: “آنها بارها به مردم هلمند وعده داده اند که بند بازسازی خواهد شد. اما وضع مثل سابق باقی مانده است.”

ریاست آب و انرژی ولایت هلمند می گوید 40000 خانواده در هلمند فعلاً از برقی که در بند کجکی تولید می شود بهره می برند، هرچند این برق تنها سه ساعت در روز میسر است و برای برخی خانواده ها در هر سه شبانه روز فقط چند ساعت محدود برق می رسد. نزدیک به 100000 خانواده در ولایت قندهار نیز ازین بند، برق می گیرند.

دگروال عبدالنبی الهام قوماندان امنیه هلمند می گوید به نظر او تهدید اخیر در برابر بند کجکی بیشتر تبلیغات است تا خطر واقعی.

او گفت: “گروه های مخالف مسلح در اطراف بند مشاهده می شوند، اما مطمئن هستم که ظرفیت حمله را ندارند. گاهی آنها اینگونه آوازه ها را پخش می کنند تا تبلیغات شانرا رسانه ای کنند  و قدرت خود را به نمایش بگذارند.”

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree