Posts | Comments | E-mail /

مردم تاجکستان هرگز کمک‌های مردم افغانستان را فراموش نخواهند کرد: رهبر نهضت اسلامی تاجکستان

Posted by on May 31st, 2013 and filed under سپینې خبرې. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

کابل:- رهبر نهضت اسلامی تاجکستان در سمیناری در شهر کابل چنین گفت: مردم تاجکستان هرگز  کمک‌های مردم افغانستان را فراموش نخواهند کرد.

 رهبر نهضت اسلامی تاجکستان با سفر به کابل در سمیناری تحت عنوان «آینده اصلاحات سیاسی در تاجکستان و آسیای مرکزی» سخنرانی کرد.

وی در این سمینار از روند فعالیت‌های نهضت اسلامی تاجکستان در این کشور ابراز رضایت کرد، هر چند که به مشکلاتی در این راستا نیز اشاره نمود.

کبیری ضمن اشاره به همسایگی نیک بین افغانستان و تاجکستان گفت: افغان‌ها در شرایط بسیار حساس جنگ داخلی در تاجکستان، به مهاجرین تاجک در کشورشان پناه دادند در حالیکه خودشان با مشکلات بزرگی مواجه بودند و مردم تاجکستان تا نسل‌های بعد، هرگز این همکاری و کمک را فراموش نخواهد کرد.

وی گفت: ما پس از فروپاشی اتحاد شوروی در برابر حالتی قرار گرفتیم که رهبران ما قبلا تجربه آنرا نداشتند و این بی‌تجربگی موجب شد تا ما به خشونت کشیده شویم اما سازشنامه صلح تاجکان که با وساطت استاد ربانی و احمدشاه مسعود به امضاء رسید، جنگ را در تاجکستان به پایان رساند.

کبیری افزود که نهضت اسلامی تاجکستان یک گروه میانه‌رو است که با وجود فشارهای دولت صبر پیشه کرده است.

وی در ادامه اظهار داشت مردم گاهی به ما انتقاد می‌کنند که چرا از رأیی که مردم به ما دادند دفاع نکردیم، مردم حاضر بودند تا به  سرک ها بیایند و دست به تظاهرات بزنند، اما ما گفتیم که زمان رفتن به سوی خشونت نیست.

رهبر نهضت اسلامی تاجکستان خاطرنشان کرد: نهضت اسلامی با وجود همه فشارها و محدودیت‌هایی که حتی بر سر خواندن قرآن و نماز از جانب دولت بر آن تحمیل شده، به فعالیت خود در چهارچوب قوانین ادامه می‌دهد و خوشبختانه توانسته دامنه نفوذ نهضت را تا مناطق دور دست تاجکستان نیز گسترش دهد.

کبیری در رابطه با آسیای مرکزی گفت که این منطقه از مناطق حساس جهان است و مشکلات آن نیازمند همکاری بین ابرقدرت‌ها است، اما متاسفانه ما شاهد رقابت روز افزون میان ابرقدرت‌ها در این منطقه هستیم.

وی به مشکلات دیگری هم اشاره کرد که مانع دستیابی تاجیکان به فرهنگ گذشته آنان است، کبیری در این خصوص افزود که زبان ما  دری تاجکی است، اما رسم‌الخط ما «سریلیک» است و مردم ما قادر نیستند تا پیام‌های خود را به همسایگانشان برسانند.

رهبر نهضت اسلامی تاجکستان تصریح کرد: مردم ما نمی‌توانند رسم‌الخط  دری بخوانند، بنابراین ما باید برنامه‌های مهم اصلاحات را در کشور به پیش ببریم.

وی افزود: شاید در مدت زمان 15 تا 20 سال، در مردم ما این آمادگی بوجود آید تا مجدداً با تغییر رسم‌الخط به  دری، بار دیگر به فرهنگ گذشته خود که در مدت بیش از هفتاد سال از آن دور نگه داشته شده‌اند، رابطه برقرار کنند.

رهبر نهضت اسلامی تاجکستان در پایان سخنان خود به سؤالات جوانان پاسخ داد که بیشتر سؤالات در رابطه با فشارهای دولت تاجکستان و تمکین نهضت اسلامی در برابر این فشارها بود اما تأکید کبیری بر این بود که نهضت اسلامی تاجکستان هرگز خواهان خشونت نیست و یک حرکت مدنی است.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree