Posts | Comments | E-mail /

مذاکرات صلح فقط در صورتی آغاز خواهد شد که همه سربازان خارجی از افغانستان خارج شوند: سید اکبر آغا

Posted by on Feb 28th, 2013 and filed under خبرونه. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

کابل:- رهبر جیش‌المسلمین طالبان اعلام کرد این گروه به این شرط با  امریکا وارد مذاکره می‌شود که واشنگتن با آزادی زندانیان طالبان از «گوانتانامو» موافقت نموده و تعهد دهد هیچ  قضیه جنایی ضد طالبان تشکیل نمی شود.

 «سید محمد اکبر آغا» رهبر «جیش المسلمین» و از  قوماندانان سابق طالبان در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «تریبون پاکستان» موضوع مذاکرات صلح با طالبان را مورد بررسی قرار داد.

وی معتقد است که سربازان امریکایی در حالی که طالبان را تحت فشار قرار داده‌اند خواهان مذاکره با این گروه هستند.

اکبر آغا با اشاره به این‌که مذاکرات صلح تنها در صورتی آغاز خواهد شد که همه سربازان خارجی از افغانستان خارج شوند، تصریح کرد که نسخه شریعت اسلامی طالبان «غیرقابل مذاکره» است.

«ایمل فیضی» سخنگوی دولت افغانستان اخیراً ادعا کرده است که نمایندگان طالبان در دسمببر سال گذشته میلادی با پاسپورت‌های رسمی افغانستان در نشست فرانسه شرکت کردند و این نشان می‌دهد که آنان خواهان مذاکره با دولت کرزی هستند.

با این حال، اکبر آغا با رد این اظهارات، گفت که نمایندگان طالبان با همان پاسپورت‌هایی که پیش از سرنگونی دولت طالبان در سال 2001 در اختیار داشتند به پاریس رفتند.

وی افزود: طالبان تمایلی به استفاده از پاسپورت پاکستانی ندارند چون این اقدام باعث تقویت این دیدگاه عمومی در افغانستان می‌شود که  شورشیان تحت سرپرستی پاکستان قرار دارند.

اکبر آغا با تکرار اظهارات «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان درباره اینکه مذاکرات فقط با امریکا انجام می‌شود، گفت: ما هرگز از افغانستان یا پاکستان برای شرکت در مذاکرات دعوت نکرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه طالبان افغانستان یک واقعیت است و نیازی ندارد تا با پاکستان سر میز مذاکره بنشیند، افزود: ما با امریکایی‌ها مذاکره خواهیم کرد و مردم یا دولت افغانستان می توانند در مراحل بعدی وارد این پروسه شوند.

گزارشات حکایت از آن دارد که «مولانا فضل‌الرحمن» رهبر حزب «جمعیت علمای اسلام پاکستان» اوایل ماه جاری برای تسهیل روند مذاکره با طالبان به قطر رفت، اگرچه که هر  دو طرف به‌طور رسمی انجام چنین دیداری را رد کردند.

با این حال، اکبر آغا به پاکستان نصیحت کرد که خود را از مذاکرات صلح دور نگه دارد چون طالبان همواره به‌خاطر برخورداری از حمایت پاکستان سرزنش می‌شوند.

وی تصریح کرد که طالبان تنها پس از آن با امریکایی‌ها وارد مذاکره می‌شوند که مقامات این کشور با آزادی زندانیان طالبان از «گوانتانامو» موافقنت نموده و تعهد دهند هیچ قضیه جنایی برضد طالبان تشکیل نشود.

با این حال این رهبر طالبان درباره اقدام اخیر دولت پاکستان در آزادی تعدادی از زندانیان طالبان که به درخواست «شورای عالی صلح افغانستان» و با هدف تسهیل روند صلح انجام شد، معتقد است که پاکستان به عنوان یک کشور اسلامی موظف به آزادی زندانیان طالبان است.

وی به‌طور غیرمستقیم از حملات گروه «تحریک طالبان پاکستان» نیز حمایت کرد و گفت که این گروه تنها در حمایت از طالبان افغانستان، برضد دولت خود عملیات انجام می‌دهند و طالبان افغان نیز همیشه حامی آنان هستند.

اکبر آغا تنها حمله به غیرنظامیان بیگناه را محکوم کرد.

به گفته وی ،طالبان افغانستان از این موضوع ناراحت هستند که دولت پاکستان با دستگیری  شورشیان، آنان را مجبور می‌کند تا به دستور امریکا با برخی موضوعات موافقت کنند.

با این حال، وی تصریح کرد که طالبان افغانستان مردم پاکستان را به خاطر سیاست‌های دولت این کشور سرزنش نمی‌کنند.

سید اکبر آغا که در حال حاضر فعالیت‌های سیاسی دارد، بجهٔ مامای «ملا محمد سید طیب آغا» رئیس سابق دفتر«ملا عمر» و از رهبران مذاکره‌کننده طالبان، است.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree