Posts | Comments | E-mail /

پاکستان دیگر افغانستان را به عنوان ساحهٔ ستراتژیک خود تلقی نمی‌کند: سفیر پاکستان در واشنگتن

Posted by on Feb 27th, 2013 and filed under خبرونه. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

واشنگتن:-  سفیر پاکستان در واشنگتن می گوید که دیگر  این کشور افغانستان را به عنوان  ساحهٔ  ستراتژیک خود تلقی نمی‌کند.

سفیر پاکستان در امریکا در حالی که بر “گزینه‌های سیاسی” کشورش پس از سال 2014 در افغانستان تاکید می‌کرد، گفت: پاکستان خود را برای نتایج و پیامدهای خروج آمریکا از افغانستان آماده می‌کند.

به گزارش روزنامه “دان”، خانم “شیری رحمن”، سفیر پاکستان در امریکا گفت: اگر هیچ راه حل مذاکره شده‌ای درخصوص بحران افغانستان وجود نداشته باشد آن وقت‌ نتایج بسیار ناخوشایندی به وجود می‌آید که پاکستان بیشترین ضربه را از آن می‌خورد.

برنامه‌های امریکا برای پایان عملیات‌هایش در افغانستان تا پایان سال 2014، دولت افغانستان را ترغیب می‌کند تا برای دستیابی به یک پایان صلح آمیز درخصوص این درگیری‌ها با  شورشیان طالبان مشارکت و همکاری کند. با این وجود به نظر می‌آید که  شورشیان طالبان برای همکاری با کابل تمایلی ندارند.

شیری رحمن در سخنرانی خود در شورای اتلانتیک واشنگتن به حاضران اطمینان داد که پاکستان از این انتقال سیاست حمایت می‌کند و دیگر افغانستان را به عنوان  ساحهٔ خلوت ستراتژیک خود تلقی نمی‌کند.

شیری رحمان در پاسخ به سئوالی درخصوص زرادخانه اتومی پاکستان نیز گفت: این زرادخانه عدالت‌هایی را برای صلح ایجاد می‌کند.

اما وی در ادامه توضیح داد که اسلام آباد همچنین یک “جریان دیپلوماتیک” را برای برقراری صلح و ثبات در منطقه به راه انداخته و برای رسیدن به این هدف با دیگر کشورها در جنوب و مرکز آسیا همکاری می‌کند.

وی هم‌چنین این نظر را مبنی بر اینکه دولت پاکستان، افغانستان را دیگر به عنوان حیاط خلوت استراتژیک خود تلقی نمی‌کند اما اردو بر دوکتورین قدیمی خود معتقد است، رد کرد.

شیری رحمن افزود: دولت و اردوی پاکستان برای تحقق این تغییر با یکدیگر همکاری می‌کنند، ما دیگر میان گروه‌ها تبعیض قائل نمی‌شویم چرا که آموخته‌ایم که هیچ کس جز افغان‌ها نمی‌تواند واسطه برقراری صلح در کشورشان باشند.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree