Posts | Comments | E-mail /

گزارش تحقیقی بی بی سی در مورد بد اخلاقی نیروهای پولیس در ولایت هلمند

Posted by on Feb 27th, 2013 and filed under خبرونه. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

کابل:- دولت افغانستان در عکس العمل به یک گزارش بی‎بی‎سی در باره بدرفتاری پولیس ولایت هلمند با مردم محل گفته است که در این مورد تحقیق خواهد کرد.

این گزارش تحقیقی بی‎بی‎سی نشان می‌دهد که پولیس ولسوالی سنگین ولایت هلمند در قتل، آدم‌ربایی و سوء استفاده از کودکان دست دارد.

بن اندرسن خبرنگار برنامه تحقیقی پانورامای بی‌بی‌سی پنج هفته را همراه با مشاورین نظامی امریکایی در کنار پولیس افغان در ولسوالی سنگین در ولایت جنوبی هلمند سپری کرد. او در آنجا شاهد فساد و ارتکاب جرم از سوی نیروهای پولیس افغان بود.

مسئولیت تأمین امنیت این منطقه به عهده افغانها است. نیروهای امریکایی فقط نقش مشاورتی دارند.

در بخشی از گزارش پانوراما آمده که “به یکی از پایگاه‎های پولیس تیر اندازی می‎شود. شماری از غیرنظامیان بین دوطرف گیر مانده‌اند. اما پولیس بی‌توجه به حضور آنها دست به ماشه می‌برد. بیل ستوبر مشاور امریکایی از نیروهای مستقر در پایگاه می‌پرسد که چرا بی‌هدف تیراندازی می‌کنند؟”

او از پولیس می‌خواهد که “تنها وقتی که شورشیان مسلح را دیدند تیراندازی کنند.” اما شورشیان دیده نمی‌شوند و در باغ‌ها پنهان شده‌اند.

خبرنگار بی بی سی می‌گوید: “بیل ستوبر برای مشوره دادن به مقر فرماندهی پولیس ولسوالی سنگین می‌رود. او با اشاره به موترهای تخریب شده پلیس که در گوشه‌ای افتاده اند، می‌گوید که فساد اداری در پولیس چشم‌گیر است.”

و گفت: “همانطوری که می‌بینید این ماشین‌ها از کار افتاده و در گوشه‎ای انداخته شده. اما هزینه ماهانه آنها از دولت گرفته می‌شود. برای هر موتر پول تیل  و روغن دریافت می‌شود، اما شما به چشم خود می‌بینید که این  موتر ها نمی‌توانند حرکت کنند. مشخص است که اینها دیگر به درد نمی‌خورند. پولی که داده می‌شود به جیب  این‌ها (پولیس) می‌رود.”

در ادامه این گزارش آمده است که تیم کوچکی از تفنگداران دریایی امریکا مسئولیت کمک به ۳۴  پوسته پولیس را در ولسوالی سنگین به عهده دارد. یکی از این پوسته ها دیگر امنیت ندارد. چون پولیس موانع امنیتی آن را به عنوان آهن پاره فروخته است.

بیل ستوبر مشاور امریکایی نیروهای پولیس سنگین به گزارشگر بی بی سی می‌گوید که قدرت او محدود است: “ما به عنوان مشاور مثل سگی هستیم که زیاد  غوغو می‌کند و کمتر دندان می‌گیرد.”

آقای ستوبر در گفتگویش با برنامه پانورما می‌گوید چیزی که نمی توان از آن چشم پوشید این است که در بیشتر پایگاه‌های پولیس پسرهای جوانی هستند که بعضی از آنها مسلح هستند و بعضی دیگر هم خدمتگار.

براساس این گزارش، پولیس از عده‌ای از این پسران “سوء استفاده جنسی” می‎کند و اخیرا سه پسر در وقت فرار از این پایگاه‌ها کشته شدند و یک پسر دیگر هم زخمی شد.

یکی از مقامات پولیس در این ولایت اعتراف می‌کند که شماری از افراد پولیس از این پسران سوء استفاده جنسی می‌کنند، اما می‌گوید که این کار به خواست خود پسران انجام می‌شود: “این پسران خودشان می‌خواهند که در پایگاه بمانند و شبانه تن خود را در اختیار پولیس بگذارند.”

دولت افغانستان از شروع اصلاحات گسترده در صفوف نیروهای پولیس سخن می‌گوید. اما وجود فساد در میان این نیروها را رد نمی‌کند.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله گفت: “این گزارش را ما مطالعه خواهیم کرد. اتهام‌هایی که مطرح شده بدون شک تحت بررسی جدی ما قرار خواهد گرفت. اما آنچه که مهم است این است که ما همیشه از اصلاحات بنیادی در پلیس حرف زده ایم و آن را در عمل هم پیاده کرده ایم.”

آقای صدیقی افزود: “اگر اتهام‎هایی که در این گزارش آمده حقیقت داشته باشد، اسناد و شواهد موجود باشد و اگر یافته‎های بررسی ما نشاند بدهد که خدا نخواسته افراد انگشت شماری (متخلف) موجود باشند و باعث بدنامی پولیس شوند، بدون شک مجازات می شوند.”

قرار است برنامه انتقال مسئولیت‌های امنیتی در ولسوالی سنگین به نیروهای افغان در ماه مارس تکمیل شود. نیروهای امریکایی مستقر در این ولسوالی به زودی از آنجا خارج می‎شوند و کنترول اوضاع منطقه به طور کامل به عهده نیروهای افغان گذاشته خواهد شد.

در حال حاضر امیدواری زیادی وجود دارد که نیروهای امنیتی افغان پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان بتوانند به تنهایی امنیت کشور خود را تأمین کنند. اما انتشار گزارش‌هایی در مورد برخورد نادرست با مردم و قانون‌شکنی توسط خود این نیروها، مردم افغانستان را نگران می‌کند.

فرستادن/حفظ کردن

1 Response for “گزارش تحقیقی بی بی سی در مورد بد اخلاقی نیروهای پولیس در ولایت هلمند”

  1. Vote -1 Vote +1mariam says:

    سلام
    جای بسیار تآسف است این گزارش سبب شد تا حتی افغانیتم که همیشه مایه غرورم است بشرمم خصوصآ وقتیکه محترم پولیس صاحب خودش اقرار میکند که به رضاییت خود آنها استفاده جنسی میشود از ایشان مگر این واضح است که این معصوم ها را شما به این کار کریح کشانده اید اگر آنان سرباز بزنند شاید به سرنوشت دیگر رفیقای شان که از طرف شما نا مسلمانان کشته شدند گرفتار شوند
    بدا به حال ما

Leave a Reply

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree