Posts | Comments | E-mail /

میلیون ها دالر پول مالیه دهندگان امریکایی در بازسازی های افغانستان ضایع شده و میلیارد ها دالر دیگر نیز در معرض حیف و میل قرار دارند

Posted by on Jul 31st, 2012 and filed under خبرونه. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

واشنگتن:- مفتش خاص امريكا در افغانستان طي گزارشي اعلام كرد: ميليون‌ها  دالر  پول مالیه دهندگان امريكایی در پروژه‌هاي كمك به بازسازي افغانستان در اثر برنامه‌ريزي و كيفيت ساخت ضعيف از بين رفته است و ميلياردها دالر ديگر نيز در خطر حيف و ميل قرار دارد.

به گزارش  گران افغانستان، به نقل از خبرگزاري فرانسه، “جان سوپكو”،  مفتش خاص و ارشد امريكا در افغانستان طي گزارشي هشدار داد كه واگذاري مسئوليت‌هاي امنيتي به نيروهاي افغان حين خروج سربازان امريكايي در اين كشور احتمالا موجب خواهد شد كه مصارف  برنامه‌هاي كمك به افغانستان با حمايت مالي امريكا افزايش پيدا كند.

در اين گزارش آمده است: چنانچه برنامه‌هاي توسعه با مصارف امريكا چه از طريق دولت افغانستان و چه با تداوم حمايت حاميان مالي نتوانند استمرار پيدا كنند، خطر به هدر رفتن ميلياردها  دالر در اين برنامه‌ها وجود دارد.

سوپكو مي‌نويسد: همانطور یكه اين گزارش خطاب به کانگرس امريكا تصريح مي‌كند، يك دهه جنگ و خونريزي در افغانستان و بيش از 89 ميليارد  دالر اعتبار تخصيصي امريكا به بازسازي افغانستان، دورنماي مشكلات جدي را از برطرف نكرده است.

وي افزود كه بخش چشمگيري معادل با 400 ميليون  دالر سرمايه‌گذاري دولت امريكا در پروژه‌هاي زيرساختي در ابعاد وسيع در سال مالي 2011 ممكن است به سبب ضعف در برنامه‌ريزي هماهنگي و اجرا به هدر رفته باشد.

اين گزارش در حالي منتشر مي‌شود كه كشورهاي ناتو با رهبري اريكا هم اكنون شروع به خارج كردن 130 هزار سرباز باقي مانده خود در افغانستان پس از بيش از 10 سال جنگ در اين كشور كرده‌اند.

در بازرسي‌هاي انجام شده از چندين پروژه در حال ساخت در سراسر افغانستان، مشكلات و نواقص بزرگ در ساخت اين پروژه‌ها كشف شده است.

در اين گزارش عنوان شد: اردوی امريكا قراردادهاي ساخت و سازي را پذيرفته كه به حدي ضعيف هستند كه حتي برخي پايگاه‌هاي چندين ميليون دالري پوليس  سرحدي افغانستان براي آن هدفي كه در نظر گرفته شده‌اند، قابل استفاده نيستند.

براين اساس سه  پوسته سرحدی  در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان با اشتباهات فاحش ساخت و ساز از جمله برج نگهباني‌هاي بي‌كيفيت، دهلیز هاي بدون اتصال و سيستم‌هاي مواد فاضله و سیستم های گرم کننده با نصب نامناسب رو به رو شده‌اند.

در اين گزارش تصريح شده اين مشكلات شامل فقدان منبع تامين آب مناسب، سيستم‌هاي فاضلاب نامناسب و چاه‌هاي فاضلاب ناكافي مي‌شوند.

فرستادن/حفظ کردن

1 Response for “میلیون ها دالر پول مالیه دهندگان امریکایی در بازسازی های افغانستان ضایع شده و میلیارد ها دالر دیگر نیز در معرض حیف و میل قرار دارند”

  1. Vote -1 Vote +1محمد says:

    ګذارش چی و کار چی؟ استعمار فاسد حاصل اش همین است وبس!
    همه فساد وجنایات سازماندهی شده پیش رفته است! این همه سرو صدا برای چی؟
    استعمار فاسد در وجود این همه ګد ودی ها و آشوب در منطقه منافع خود را دارند!

Leave a Reply

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree