Posts | Comments | E-mail /

در هرات بر ضد ايران مظاهره شد

Posted by on Feb 28th, 2013 and filed under سپینې خبرې. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

هرات (پژواک ):- صد ها باشندۀ سرحدى ولايت هرات در اعتراض به نسپردن اجساد افغان هايى که در ايران کشته شده اند، مظاهره نموده و شاهراه هرات – اسلام قلعه را بر روى ترافيک بستند. اين مظاهره ساعت ١٠:٠٠ قبل از ظهر امروز در قريۀ احمدآباد در بيست کيلومترى شهرک اسلام قلعه آغاز گرديده که در آن بيش از پنج صد تن از باشندگان ولسوالى هاى کهسان و غوريان شرکت دارند. ميرخان يکى از مظاهره کنندگان به آژانس خبرى پژواک گفت که ايران هر روز شمارى از افغانها را به بهانه هاى مختلف مى کُشد و اجساد آنها را هم به اقارب شان نمى سپارد.


وى افزود: (چند ماه قبل سيزده باشندۀ سرحدى هرات توسط محافظان سرحدى ايران تيرباران گرديدند، در جملۀ آنها برادر من هم شامل بود، اما ايران تا حال جسدش را به ما نداده.) 
به گفتۀ وى  دولت افغانستان و جامعۀ جهانى از اين رويداد اطلاع دارند، اما تا حال هيچ کسى بخاطر حل اين مشکل اقدام نکرده و کمکى هم ننموده است. ميرخان علاوه کرد که آنان به مسوولان محلى هرات نيز بار ها مراجعه نموده، آنها وعده هاى دروغين کرده، اما هيچ اقدام عملى نکرده اند.

سمونوال نورخان نيکزاد قوماندان امنيۀ هرات مى گويد که نيروهاى امنيتى، تدابير لازم را براى اين مظاهرۀ مسالمت آميز اتخاذ نموده و تا حال کدام رويداد غيرمترقبه صورت نگرفته است. اگر چه مسوولان محلى هرات به تازگى در اين مورد چيزى نگفته، اما محى الدين نورى سخنگوى والى هرات چندى قبل به پژواک گفته بود که ١٣ باشندۀ ولسوالى هاى کهسان و غوريان در وقت رفتن به ايران به قتل رسيده اند. به گفتۀ وى، حکومت موضوع سپردن اجساد اين عده افغان ها را با ايران مطرح نموده است.

دو ماه قبل شمارى از مردم در شهر هرات نيز در رابطه به همين قضيه، مظاهره و راهپيمايى کرده و به سوى قنسلگرى ايران سنگ پرتاب کردند که به همين علت، قنسلگرى چند روز بسته شده بود.

قابل ذکر است که در اين اواخر از افزايش اعدام و کشتن افغانها در ايران خبر داده شده و هفتۀ گذشته اجساد ٢٠ افغانى که در ايران اعدام گرديده بودند، به کشور به شمول ولايت تخار انتقال گرديد.در عکس العمل به اين رويداد، شوراى وزيران به رياست حامد کرزى روز دو شنبۀ گذشته به وزارت خارجه وظيفه سپرد که موضوع اعدام افغان ها در ايران را با مسوولان آن کشور شريک نمايند

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree