Posts | Comments | E-mail /

مطبوعات و ملت همزمان عروج و افول می کنند “”

افغانستان د افغانانو لپاره “”

از جرگهء لیزبن چه باید انتظار کرد؟؟

Posted by admin on Nov 20th, 2010 and filed under تحلیل, سرمقاله. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

ذره بین

مبصرین سیاسی  ، اجلاس لیزبن را یکی از سرنوشت سازترین جلسات ناتو در ۶۱ سال گذشته می دانند.

آینده حضور نظامی ناتو در افغانستان، یکی از مهمترین محورهای مورد بحث در اجلاس لیزبن خواهد بود. حامد کرزی، رئیس جمهورافغانستان از ناتو و آیساف خواسته است که تا سال ۲۰۱۴ میلادی، مسئولیت تامین امنیت در این کشور را به خود افغان ها بسپارند . ناتو امیدوار است تا چهار سال دیگر ماموریت نظامی خود در افغانستان را به پایان برساند.

تعدادی از کشورهای عضو ناتو در آستانه اجلاس لیزبن اعلام کرده اند که فعالیت های آینده خود در افغانستان را صرفا بر  تعلیم نیروهای افغان متمرکز خواهند کرد.

بطور  مثال، کانادا اعلام کرده است که تا یک سال دیگر به عملیات نظامی خود در افغانستان پایان می دهد و آلمان هم به احتمال زیاد از تعداد نیروهای خود در این کشور خواهد کاست.

دیگر کشورهای عضو ناتو هم قرار است برنامه های خود درباره افغانستان را در لیزبن اعلام کنند، اما برای تصامیم بزرگ ناتو در این باره، باید تا  پایان امروز، یعنی شنبه به انتظار نشست

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا  ظهر دیروز وارد لیزبن شد،  و قبل از آغاز رسمی این اجلاس گفت جرگهء لیزبن، نشاطی تازه به ناتو خواهد بخشید.

آینده حضور نظامی ناتو در افغانستان، یکی از مهمترین محورهای مورد بحث در اجلاس لیزبن خواهد بود. باراک اوباما  در لیزبن گفت ناتو در افغانستان وارد مرحله ای جدید شده است. به گفته آقای اوباما در این مرحله، “مسئولیت تامین امنیت افغانستان از سال ۲۰۱۱ میلادی به تدریج به نیروهای افغان واگذار خواهد شد و در سال ۲۰۱۴ میلادی،  اردوی افغانستان مسئولیت تامین امنیت در سراسر این کشور را بر عهده خواهد گرفت.”

هکذا باراک اوباما گفته است که حتی بعد از خروج ناتو از افغانستان ، امریکا در کنار این کشور باقی خواهد ماند

جرگه لیزبن در حالی برگزار می شود که  وزارت دفاع امریکا از ارسال تانک های جدید پیشرفته به افغانستان گزارش میدهد، اگر واقعا امریکا می خواهد که عملیات نظامی را در افغانستان اختتام دهد پس این .تانک ها برای چه ارسال می شوند؟؟

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان که امروز شنبه در اجلاس لیزبن سخنرانی  خواهد کرد از ناتو و آیساف خواسته است که تا سال ۲۰۱۴ میلادی، مسئولیت تامین امنیت در این کشور را به خود افغان ها بسپارند.

مگر سوال اساسی در اینجاست که آیا نیروهای افغان توانایی بر عهده داشتن تامین امنیت را خواهند داشت؟؟ آیا طالبان و مخالفین که  در ظرف نه سال گذشته به شکست مواجه نگردیدند، آیا در ظرف چند ماه آینده به شکست مواجه خواهند شد.؟. در حالیکه حضور طالبان با گذشت هر روز گسترش می یابد و اکنون آنها نه تنها در جنوب بلکه شمال کشور نیز حضور دارند. ولایات لوگر، غزنی، میدان ورگ از طرف شب بطور کلی توسط طالبان کنترول میشوند. چنان به نظر می رسد که  ناتو تاکنون به اصل مشکل افغانستان پی نبرده است . مشکل افغانستان از فساد اداری  سرچشمه میگیرد.  اداره فعلی بطور گسترده در فاسد اداری دست دارد. این اداره نه تنها تمام کمک های جامعه جهانی را به یغما می برد بلکه به اداره یک گروپ خاص که همانا ایتلاف شمال می باشد تبدیل شده است. مگر متاسفانه سازمان ناتو همهء این حقایق را نادیده میگیرد.  اگر ناتو واقعا می خواهد که در التیماتوم خود پیروز بدر آيد باید دست از حمایت جنگ سالاران بر دارد  و بر حالت فلاکت بار و نکبت بار ملت افغان بذل التفات و توجه کند. اگر ناتو کما فی السابق حقایق را نادیده گیرد بدون شک که پلان جدید آنها نیز ناکام ثابت خواهد شد..

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

اندازهء فانت را تغییر دهید

  • A A A
  • ویدیو های مورد پسند تان را در ((ویسا)) مشاهده کنید

    Loading...

    تازه مطالب