Posts | Comments | E-mail /

کشور های آسیای مرکزی پنجشنبه را اول عید اعلام کردند

Posted by on Aug 4th, 2013 and filed under خبرونه. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

1

کابل :-نهادهای اسلامی و رسمی قزاقستان، تاجکستان، ازبکستان، قرقیزستان، ترکمنستان و روسیه روز چهارشنبه 16  اسد را پایان ماه رمضان در این کشورها اعلام کردند

به گزارش گران افغانستان، نهادهای اسلامی و رسمی قزاقستان، تاجکستان، ازبکستان، قرقیزستان و ترکمنستان روز چهارشنبه (16  ماه اسد) را پایان ماه شریف رمضان در این کشورها اعلام کردند.

پایان این ماه مبارک در حالی اعلام شده است که اداره مسلمانان روسیه نیز با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد که ماه رمضان برای جامعه مسلمانان این کشور در این تاریخ به پایان می‌رسد و پنجشنبه (17  برج اسد) عید فطر است.

براساس سنت‌های رایج مسلمانان آسیای مرکزی آنان با انجام فرایض خاص این ماه قبل از ادای نماز عید، زکات فطر را به افراد نیازمند، خویشاوندان فقیر خود توزیع می‌کنند.

روز عید فطر و همین طور روز تجلیل از عید قربان یا اضحی در بیش از 20 سال قبل یا در پی اعلام استقلال در تمام کشورهای آسیای مرکزی رسمی شده و به  تقسیم اوقات مراسم، جشن و اعیاد دولتی وارد و رخصتی اعلام شده‌ است.

«کالیژان زانکویف» امام‌خطیب مسجد مرکزی شهر آستانه قزاقستان در نشستی که به مناسبت اعلام پایان ماه رمضان و تجلیل عید فطر برگزار کرد به خبرنگاران گفت: نماز عید فطر و مراسم عید در این روز در تمامی مساجد رسمی کشور برگزار می‌شود.

وی از این ماه مبارک به عنوان ماه شفقت، همدلی، تقویت همبستگی و تلاش‌های مسلمانان در راه نزدیکی به خدا و پایبندی بیشتر به فرموده‌های خدا عنوان کرد.

وی افزود: بنا به عادات رایج در این روز صبح زود همه مؤمنان، پس از استحمام و با پوشیدن بهترین لباس‌ها با شتاب و با سرشاری از غرور برای ادای نماز عید به مساجد می‌روند.

این روحانی قزاق در ادامه تأکید کرد: بنا به سنت‌های اسلامی مطلوب است که در این روز به کودکان شیرینی و هدایایی توزیع شود که خوشبختانه این عادت در میان مسلمانان قزاق نیز از گذشتگان به جامانده‌ است.

در قرقیزستان همزمان با اعلام روز عید بر برگزاری نماز در میدان مرکزی بیشکیک موسوم به «آلاتئو» و با حضور مقامات رسمی و به احتمال قوی با شرکت «الماسبیک آتامبایف» رئیس جمهور و مقامات دیگر دولت و مجلس این کشور برگزار خواهد شد.

جامعه مسلمانان روسیه دیگر از کشورهای منطقه و با جمعیت چند میلیون نفری مسلمان تدارک برگزاری این جشن را دارد.

بنا به گفته منابع رسمی بزرگترین مراسم تجلیل عید در مناطق تاتارستان، باشقردستان، جمهوری‌های خودمختار چیچین و داغستان و همچنین در شهرهای مسکو و سن‌پطرزبورگ برگزار می‌شود.

به گفته مقامات  شاروالی بزرگترین میدان‌های ورزشی مسکو از جمله ورزشگاه «لوکوماتیف»، مجتمع ورزشیو  صحی «ایزومردونی»، پارک «60 سالگی اکتوبر» و مرکز فرهنگی «سوکولنیکی» به منظور محل برگزاری نماز عید و انجام تدابیر دیگر جشنی در اختیار مسلمان خواهد بود.

رئیس جمهور ترکمنستان نیز طی فرمانی روز پنجشنبه 17  اسد (8 اگست) را روز «اورازا بایرام» عید سعید فطر و روز رخصتی رسمی در این کشور اعلام کرد.

مطبوعات  امروز یکشنبه ترکمنستان با چاپ متن کامل فرمان مذکور رئیس جمهور این کشور ضمن تأیید خبر فوق تصریح کرد که بر طبق فرمان رئیس جمهور ترکمنستان و با توجه به اینکه 8 اگست به مناسبت پایان ماه مبارک رمضان عید سعید فطر و روز رخصتی اعلام شده است.

روزنامه «ترکمنستان بیطرف» چاپ عشق‏‌آباد، روز یک‏شنبه به نقل از پیام مذکور رئیس جمهور این کشور نوشت که این اقدام «قربانقلی بردی‏محمداف» در راستای حفظ ارزش‌های دینی و تاریخی ملت ترکمن، احیای آداب و رسوم و تحکیم وحدت ترکمن‌ها انجام گرفته است.

 

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree