Posts | Comments | E-mail /

انتخابات جدی تر می شود

Posted by on Jul 31st, 2013 and filed under تحلیل. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

کوهستانی

از سوی مقامات در کمیسیون مستقل انتخابات کشور اعلام شده است که روند ثبت نام رای دهندگان از روز شنبه این هفته سراسری شده است. بر اساس این گزارش گفته شده است که روند ثبت نام رای دهندگان از روز شنبه این هفته در تمامی ولسوالی های کشور شروع شده است و هموطنان می توانند در سطح کشور با مراجعه به مراکز ولسوالی ها کارت رای دهی را دریافت کنند. البته بر اساس همین گزارش گفته شده است که فقط این پروسه در چهار ولسوالی کشور که از نظر امنیتی از وضعیت خوبی برخوردار نمی باشند عملی و تطبیق نشده است.

سراسری شدن رون ثبت نام رای دهندگان یکی از گام ها و اقدام هایی است که نشان می دهد پروسه انتخابات با گذشت هر روز جدی تر می شود. سراسری شدن این روند به این معنا است که تمام هموطنان در سطح کشور می توانند با به دست آوردن کارت های رای در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی کشور اشتراک کنند. چیزی که بسیار اهمیت دارد همین است که فرصت مشارکت در انتخابات برای مردم میسر گردد و تسهیل در توزیع کارت های رای هدی که سند اصلی مشارکت در انتخابات محسوب می شود، یکی از این اقدامات در جهت زمینه دهی به مردم در مشارکت گسترده در این پروسه محسوب می گردد.

البته در کنار آن می توان از تلاش های رسمی که از سوی نهادهای تقنینی و رسمی در زمینه تسریع در جهت این پروسه صورت گرفته است نیز یاد کرد. چنانچه که می توان گفت که در کنار ثبت نام رای دهندگان که اکنون فرصت  برای آن در سراسر کشور و در سطح تمامی ولسوالی های کشور مهیا است، تصویب و توشیح قانون انتخابات و قانون تشکیل و صلاحیت کمیسیون انتخابات و کمیسیون شکایت های انتخاباتی نیز از اقداماتی است که جدی تر شدن روند انتخابات را در سطح کشور نشان می دهد.

بر اساس پروسه ای که برای گزینش ابتدایی اعضای کمیسیون مستقل انتخابات در نظر گرفته شده است، این پروسه نیز عملی شده است و اعضای تیم گزینش کننده که فقط جای عضوی از آدرس جامعه مدنی در آن خالی بوده است، به درخواست های علاقمندان عضویت در کمیسیون های انتخاباتی رسیدگی کرده و پیشنهاد آن در اختیار رییس جمهور کرزی قرار گرفته است. ادامه این کار که گزینش نهایی است از سوی رییس جمهور صورت گرفت و انتظار می رود که از سوی رییس جمهور کرزی نیز در این زمینه تعجیل صورت گیرد تا کسانی که به عنوان اعضای کمیسیون مستقل انتخابات تعیین می شوند فرصت کاری را برای به کنترول گرفتن مدیریت پروسه انتخابات داشته باشند.

این روند باعث شده است که فعالین سیاسی نیز تحت تاثیر قرار گرفته و برای مشارکت جدی تر در پروسه های انتخاباتی دست به کار شوند. از سوی شورای همکاری احزاب و ائتلاف های سیاسی که بالغ بر بیست عضو دارد، اعلام گردیده است که به زودی این شورا روی کاندید کردن یک شخص در انتخابات ریاست جمهوری تصمیم خواهد گرفت. تا کنون که مراحل ابتدایی تعیین و بررسی کاندید شمرده می شود چند تن از اعضای این شورا از آدرس احزاب و نهادهایی که در آن هستند خویشتن را کاندید کرده و به این شورا معرفی کرده اند.

عنقریب گفته می شود که اعضای دیگر این شورا نیز ممکن است کاندیدان خویش را معرفی کنند تا در نهایت این شورا بتواند کاندید واحد خود را معرفی کرده و برای موفقیت وی تلاش کند. این موضوع نیز بیان گر این است که پروسه انتخابات هم از سوی دولت که برگزار کننده آن است به شکل جدی به پیش می رود و هم از سوی کسانی که علاقمند می باشند در عرصه های رقابت های انتخاباتی دست به کار شوند به جدیت به پیش برده می شود.

اما در این میان آنچه به برگزاری جدی تر و رونق مند تر انتخابات کمک می کند، اشتراک مردم به عنوان رای دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی کشور می باشد. قرار است انتخابات ریاست جمهوری کشور و انتخابات شوراهای ولایتی کشور به صورت همزمان در ماه حمل سال آینده برگزار شود. آنچه باعث می شود تا این انتخابات رنگ و  رو به خود بگیرد شرکت کنندگان در پروسه رای دهی می باشد. چیزی که می تواند اولین قدم برای تضمین حضور پر رنگ تر مردم در انتخابات محسوب شود، شرکت نمودن مردم در پروسه ثبت نام رای دهندگان می باشد.

وقتی که روند ثبت نام رای دهندگان با استقبال مردم مواجه گردد به این معنا خواهد بود که روند برگزاری انتخابات و رای دهی نیز با استقبال مردم همراه خواهد گردید. زیرا آنچه زمینه ساز اشتراک مردم در انتخابات می باشد و فرصت شرکت در آن را برای مردم مهیا می کند همین کارت رای دهی می باشد. از این رو می توان گفت که گسترش مشارکت مردم نقش بسیار مهمی در برگزاری انتخابات دارد و اینکه از سوی کمیسیون زمینه مشارکت همه مردم در سطح ولسوالی ها در پروسه ثبت نام رای دهندگان شروع گردیده است یک امر بسیار مطلوب می باشد.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree