Posts | Comments | E-mail /

مطبوعات و ملت همزمان عروج و افول می کنند “”

افغانستان د افغانانو لپاره “”

همانگونه که ملت های شما خواستار امنیت هستند، افغان ها نیز صلح و امنیت می خواهند: ګزارش ویژه از لیزبن

Posted by admin on Nov 20th, 2010 and filed under تحلیل. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.


لیزبن(ګران افغانستان):-اجلاس سران کشور های عضوپیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در مورد افغانستان روز شنبه در شهر لزبن کشور پرتگال با حضور حامدکرزی رئیس جمهورافغانستان، سران 28 کشور عضو ناتو و بیش از بیست کشور و سازمان بین المللی دیگر به شمول روسیه برگزار گردید.

اندرس فوگ راسموسن سرمنشی سازمان ناتو در سخنان افتتاحیه اش گفت: جلسه امروزی ماجهت مشخصی دارد که به انتقال امنیت به رهبری افغان ها ختم می شود. انتقال امنیت دیدگاهی است که رئیس جمهور کرزی مطرح کرده است و در عین حال رهبریت افغان ها برامور امنیتی شان دیدگاه و خواست مشترک ما نیر می باشد. ما این دیدگاه را به حقیقت مبدل می سازیم که از سال آینده میلادی آغاز خواهد شد.

سرمنشی ناتو اضافه کرد که ولی باید بخاطر داشت که در تعهدات درازمدت ما به افغانستان هیچ تردیدی وجود ندارد. چون مبارزه افغانستان علیه تروریزم اهمیت ستراتیژیک برای تمام جهان دارد و موفقیت در این مبارزه به همان اندازه برای ما مهم است که به مردم افغانستان اهمیت دارد.

در جریان این اجلاس رئیس جمهوری اسلامی افغانستان نیز خطاب به رهبران کشور های ناتو سخنرانی نموده گفت: من یکسال قبل تعهد کردم که رهبری تامین امنیت افغانستان را تاسال2014 میلادی افغان ها برعهده می گیرند، بنابراین انتقال موثر امنیت به افغان ها مسوولیت شما را کاهش می دهد و همزمان اعتمادمردم افغانستان را به همکاری میان ما افزایش خواهد داد. ما یکجا تهداب محکمی را بنا کردیم و اکنون روی پروسهء موافقه نمودیم که روند انتقال امنیت را پایدار و برگشت ناپذیرساخته است.

رئیس جمهور بااشاره با روابط محکم افغانستان وناتو مشکلاتی که دراین روابط پدید می آید اظهار داشت: پخته گی روابط افغانستان و ناتو به ما اجازه می دهد که روی مسایل بغرنج و مشکل بحث و گفتگو کرده، در خصوص حل آنها موفقه نماییم. ما در حالی حاضرمصروف گفتگو با آیساف روی موضوعاتی هستیم که مایه نگرانی مردم افغانستان است. این موضوعات شامل تلفات ملکی، توقیف گاه و رفتارهای غیرقانونی توسط برخی از شرکت های امنیتی می شوند. ما نیاز داریم که روی این موضوعات گفتگو کرده و آنها را با روحیه همکاری و کارمشترک حل نماییم. حل دوامداراین موضوعات بدون شک  که از درک وشناخت اهدف مشترک ما و تعویض نیروهای بین المللی با قوت های امنیتی افغانستان حاصل خواهد شد.

حامدکرزی برقراری صلح را خواست اصلی مردم افغانستان بیان نموده تصریح کرد، درحالی که جنگ ضد تروریزم درمحراق عملکرد شما جا دارد، همزمان تامین صلح عادلانه و آرامش در محراق توجه مردم افغانستان است. افغان ها پس از سه دهه جنگ و ناامنی تنها صلح می خواهند همانگونه که ملت های شما خواستار  امنیت هستند.

رئیس جمهور در مورد انجام تعهدات مالی جامعه بین المللی گفت: با توجه به اینکه افغانستان و ناتو خواهان همکاری دوامدار و درازمدت هستند ماباید توانمندی های همدیگر را تقویت کنیم. به همین دلیل ما انتظار داریم تا همکاران بین المللی افغانستان تعهدات شان در کنفرانس های لندن و کابل را جامه عمل بپوشانند و پنجاه درصد کمک ها را از مجرای حکومت افغانستان به مصرف برسانند  وهزینه منابع را درمطابقت با ارجحیت های حکومت افغانستان هماهنگ سازند.

حامدکرزی اضابه کرد: براساس قانون اساسی افغانستان ما کشوری دارای نظام متمرکز هستیم لذا ما میخواهیم منابعی را که حکومت های شما برای تحقق تلاش های مشترک ما مساعدت می کنند به گونه ای هزینه شود که موجب تقویت حکومت افغانستان، استحکام بیشترحاکمیت ملی و موفقیت کشور ما گردد.

رئیس جمهور از شیوه کار سازمان ناتو که مبارزه علیه تروریزم را یکجا با کمک های اقتصادی به پیش می برد ستایش کرد و در عین حال گفت: سیستم های موازی امداد، ابهاماتی ر درا حساب دهی و موثریت ایجاد کرده است. این درحالیست که برنامه های ملی می توانند موجب ایجاد نهاد های مرکزی شوند و برای سهمگیری مردم اجازه دهند. بنابراین از همکاران خویش میخواهیم تا در توسعه برنامه های م موجود ملی دولت افغانستان با ما یکجا شوند تا برنامه جدیدی را طراحی کنیم. ما بطورخاص باید مشترکاٌ کار کنیم تا از پروسه انتقال در سطح ولایات براساس یک روش ملی جامع تحقق یابد.

رئیس جمهور با اشاره به برنامه های حکومت افغانستان برای بهبود وضع حکومت داری و مبارزه با فساد گفت: ما یکبار دیگر تعهد خود را برای انجام مسوولیت های خویش در راه تقویت حاکمیت قانون و مبارزه با فساد تجدید می کنیم.

رئیس جمهور درموردتاثیرات سوء برخی قرارداد های بین الملی گفت: ما از دیرگاهی بدینسو درموردعواقب منفی و غیرعمدی قرارداد های بین المللی روی اقتصاد، سیاست و جامعه افغانستان نگرانی بوده ایم، بنابراین ما از بازنگری قراداد ها توسط ناتو و تعهد آن به پالیسی اولویت دادن به افغان ها استقبال می کنیم. دادن اولویت به سکتور خصوصی افغانستان دراعطای قراردادها بی تردید که تاثیرات بزرگ و مثبت بالای اقتصاد بازار به عنوان یک نیروهای ثبات دهندخواهد داشت.

حامدکرزی همکاری منطقوی عنصر اصلی تامین ثبات افغانستان دانسته اظهار داشت: ما اگاهی کامل داریم که تلاش های افغانستان برای اعاده صلح و ثبات روی همکاری منطقوی استوار است. بنابراین از متحدین خویش میخواهیم که اعتماد منطقوی را در جنگ علیه تروریزم ایجاد کنند. ما به شمولیت فعال شما در راه ایجاد و بهبود چهارچوبی برای همکاری منطقوی که زمینه را در جهت صلح، امنیت و رفاه اقتصادی مساعد می سازد، نیازداریم.

رئیس جمهور همچنان خواستار بررسی پیشرفت درمورد انتقال امنیت به افغانستان شده گفت: برای بررسی پیشرفت ها در عرصه های انتقال امنیت تا سال 2014 و وسعت دادن به میزان تجارت و فعالیت های انکشافی با همکاران ما، حکومت افغانستان پیشنهاد می کند تا میزبان اجلاسی در شهربن آلمان در ماه نوامبر سال 2011 باشد.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

اندازهء فانت را تغییر دهید

  • A A A
  • ویدیو های مورد پسند تان را در ((ویسا)) مشاهده کنید

    Loading...

    تازه مطالب

    • په عربستان کې ۸۰ کلن حاجي د غلا په تور ونیول شو 
    • در حدود ۲۵ سرک در شهر لندن با نام شهرهای افغانستان نامگذاری شده است
    • آیا واقعا وضیعت کودکان در کابل بهتر از لندن و نیویارک است؟؟
    • مربی های گرجستانی نیروهای محلی افغانستان را آموزش خواهند داد
    • مارشال فهیم به ایران سفر می کند
    • پکتیکا وال د سون موادو د بیو له لوړوالي څخه سر ټکوي
    • کمیسیون‌های انتخاباتی و کتمان حقایق
    • د نن شپې مهم خبرونه
    • شهر کابل بار دیگر شاهد مظاهرات گستردهء نامزدان ناکام ولسی جرگه بود
    • سالم احساس د کندهار ولایت د ۴۰۴ میوند زون د قوماندان په توګه وټاکل شو
    • ولسي جرګې فرهاد دريا وستايه
    • استاد ربانی طی یک ملاقات رسمی با علی لاریجانی بر نیروهای خارجی انتقادات شدید نموده و از کمک های ایران قدر دانی کرده است
    • په کندهار ولایت کې د ايساف ځواکونو يو ماشوم له مرګ څخه وژغوره
    • موږ به د افغانستان حکومت ته حتی لس سينټه هم ورنه کړو مګر دا چې باوري شو….: د کاناډا صدراعظم
    • د موسی کلا ولسوالۍ یو اوسیدونکي د ډوډی په ځای ماران خوری