Posts | Comments | E-mail /

فلسطین “کشور ناظر غیر عضو” سازمان ملل متحد شد

Posted by on Nov 30th, 2012 and filed under خبرونه. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

نیویارک:- گزارش ها حاکی از آن است که فلسطین توانست با کسب 138 رای موافق در مقابل 9 رای مخالف در مجمع عمومی سازمان ملل  متحد موقعیت خود را از “نهاد ناظر” به عنوان “کشور ناظر غیرعضو” در این سازمان ارتقا دهد.

به گزارش  گران افغانستان به نقل از  الجزیره، مجمع عمومی سازمان ملل  متحد با برگزاری نشستی درخواست محمود عباس، رئیس اداره خودگردان فلسطین برای ارتقای عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد را بررسی کرد و با 138 رای موافق عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد  را به عنوان “کشور ناظر غیر عضو” در این سازمان پذیرفت.

در این رای‌گیری 9 کشور با درخواست فلسطینی‌ها مخالفت کردند و 41 کشور به آن رای ممتنع دادند.

در رای‌گیری  روز پنجشنبه مجمع عمومی سازمان ملل  متحد  سه کشور از پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت یعنی فرانسه، روسیه و چین به درخواست فلسطینی‌ها رای مثبت دادند و امریکا با این درخواست مخالفت کرد و انگلستان به آن رای ممتنع داد.

کشورهای دیگری که به درخواست فلسطینی‌ها رای منفی داده اند عبارت اند از:  کانادا، جمهوری چک، جزایر مارشال، میکرونزیا، نائورو، پالائو و پاناما بودند.

رژیم  اسراییل نیز با موضع‌گیری شدید در قبال این اقدام فلسطینی‌ها به آن رای مخالف داد.

در متن قطعنامه‌ای که توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد آماده است: فلسطین به عنوان کشور ناظر غیرعضو در سازمان ملل متحد پذیرفته شده و از شورای امنیت خواسته تا به درخواست فلسطینی‌ها که در سپتمبر 2011 مطرح شد و در آن از این شورا خواسته بود تا با عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل موافقت کند با دیدی مثبت نگاه کند.

در قطعنامه تصویب شده سازمان ملل هم‌چنین بر ضرورت حل و فصل عادلانه مشکل آوارگان فلسطینی و توقف کامل شهرک‌سازی‌های رژیم  اسراییلی در اراضی فلسطینی از جمله قدس شرقی تاکید شده است.

قطعنامه مذکور همچنین خواستار مشخص شدن چارچوب حقوقی فلسطینی‌ها شد و تاکید کرد که باید صلح در  شرق میانه به شکلی عادلانه برقرار شود و “اشغالگری که از سال 1967 آغاز شده”، پایان یابد.

در این قطعنامه همچنین تاکید شده که باید مذاکرات و گفتگوها میان دو طرف برای حل و فصل اختلافات موجود به شکل عادلانه، دائم و فراگیر آغاز شود و “دو کشور مستقل در کنار هم” تشکیل شوند.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • نگرانی چین در مورد قتل اتباع این کشور در شهر کابل
    • سفارت خانه های امریکا مجددا به فعالیت آغاز خواهند کرد
    • بدون شرح
    • د ګران افغانستان ویب پاڼې ته اختر مبارکي ښکلی کارت
    • په خوست کې میشته پلي لوا د ولسمشر له خوا د زړه ورتوب په مډال ولمانځل شوه
    • خوست :په هېواد کې د سولې او ثبات د ټينگښت په موخه لوى الله ته دعاګانې وشوې
    • جنگ ناتو و طالبان را فراموش کنید، جنگ اصلی افغانها، رقابت هند با پاکستان است
    • کشته و مفقود شدن پنج تن از اتباع چینایی در شهر کابل
    • ديني عالمان:وسله وال مخالفين دې له تاوتريخوالي لاس واخلي او په راتلونکو ټاکنو کې دې سوله يز ګډون وکړي!
    • د یوشتمې پیړۍ متلونه – درییمه برخه