Posts | Comments | E-mail /

نقش آیساف در دفاع از افغانستان

Posted by on Oct 31st, 2012 and filed under تحلیل. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

کوهستانی

مقامات نیروهای بین المللی کمک به امنیت افغانستان، گفته اند که دفاع از تماميت ارضي افغانستان مسولیت آیساف نمی باشد. این اظهارات با واکنش های متفاوتی در سطح جامعه روبرو شده است. برخی از کارشناسان به این نظر اند که با توجه به قراردادهای همکاری که بین افغانستان و جامعه جهانی وجود دارد، نیروهای بین المللی مستقر در افغانستان باید در عرصه های امنیتی که منجر به تامین امنیت در افغانستان می باشد کمک کنند. یکی از عرصه هایی که امنیت افغانستان را تهدید می کند، اقدامات فرامرزی است که در قالب های مختلف انجام می پذیرد. از این رو نیروهای بین المللی نیز باید این عرصه ها را مورد توجه قرار دهند.

آنچه به عنوان فلسفه حضور نیروهای بین المللی در افغانستان عنوان می شود، این است که این نیروها برای تامین امنیت افغانستان به این کشور آمده اند. وقتی تعهد این نیروها بر این متمرکز است که به تامین امنیت افغانستان کمک شوند، باید به تهدیدهایی که از خارج از مرزهای افغانستان متوجه افغانستان می باشد نیز توجه داشته باشند. افغانستان با هیچ کشور همسایه اش سر عناد و دشمنی ندارد که باعث شود تا آیساف در این زمینه حساسیت نشان دهد و اعلام کند که در این خصومت ها سروکار ندارد. اما تهدیدهای امنیتی که متوجه افغانستان می باشد باید در حیطه مسئولیت های نیروهای بین المللی شامل گردد.

حضور نیروهای بین المللی فقط برای اینکه در شهرها و روستاهای افغانستان مانور دهند، هیچ فایده ای برای تامین امنیت ندارد. اکنون ثابت شده است که تمامی و یا اکثریت عملیات های انفجاری و انتحاری که در داخل افغانستان صورت می گیرد، در بیرون از مرزهای افغانستان سازماندهی می گردند. وقتی این رخدادهای شوم در بیرون از مرزهای افغانستان سازماندهی شود و آیساف در جلوگیری از این حوادث و برای مقابله با نفوذ شورشیان از بیرون از مرزهای افغانستان نخواهد کمک کند، فلسفه حضور این نیروها با چالش مواجه می شود.

از جانب دیگر باید مقامات آیساف متوجه این موضوع نیز باشند که حضور آنان در افغانستان برای مردم افغانستان نیز بی تاثیرات منفی نبوده است. حضور نیروهای بین المللی و عملیات هایی که از سوی این نیروها به خصوص در زمینه های هوایی صورت گرفته، در بسیاری از موارد منجر به کشته شدن غیرنظامیان شده است. از این رو مردم می پرسند که اگر این نیروها در برابر تهدیدهای تروریستی که از بیرون متوجه افغانستان است نخواهند نقش بر عهده بگیرند، چه ضرورتی است که در کشور حضور داشته باشند و با عملیات های هوایی خود مردم را به هراس بیاندازند.

ناگفته پیدا است که مردم افغانستان این انتظار را ندارند که نیروهای آیساف و سایر قوای خارجی که در افغانستان حضور دارند، از خاک افغانستان وارد جنگ با کشور دیگر شوند. اساسا دولت افغانستان همواره بر این تاکید کرده است که حضور نیروهای بین المللی مستقر در افغانستان نباید تهدیدی برای  امنیت سایر کشورهای منطقه باشد. اما حد اقل این نیروها باید این را مسئولیت خود بدانند که در برابر تهدیدهای مستقیمی که از بیرون از مرزهای افغانستان علیه امنیت افغانستان صورت می گیرد، واکنش نشان دهند.

مدت های مدیدی است که خاک افغانستان در سرحدا ت مشرقی مورد راکت باری از آن سوی خط دیورند صورت می گیرد. آیساف هیچ واکنشی در این زمینه نشان نداده است. برای بسیاری از مردم این سوال باقی است که چرا نیروهای بین المللی که می گویند در همکاری برای امنیت افغانستان در این کشور حضور دارند، حد اقل واکنش تبلیغاتی به این راکت باری ها نشان نمی دهند و به سکوت خود در قبال این راکت باری ها ادامه می دهند. این در حالیست که این راکت باری ها خود باعث ناامن تر شدن افغانستان می گردد.

مسئولان آیساف روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در کابل اعلام کردند که دفاع از تمامیت ارضی افغانستان مسئولیت نیروهای ناتو نیست، زیرا پیشنهادی که از سوی مقامات افغان در نشست بن اول در این راستا شده بود، شامل  مصوبه بن نشده است. بر اساس گزارشهایی که از سوی رسانه های جمعی به نشر رسیده است، گونتر کتس سخنگوی ناتو روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل این موضع را ابراز کرده است.

نکته جالب این است که این سخنگوی ناتو در عین زمان از موجودیت  پناه گاهای امن هراس افگنان در آن سوی خط دیورند ابرازنگرانی کرده است. اما در عین زمان به این موضوع نیز تاکید کرده است كه نیروهای ناتو درافغانستان مسئولیت ازبین بردن ریشه های تروریزم در داخل افغانستان را به عهده دارند. وقتی مقامات آیساف به این اعتراف می کنند که پناه گاه های امن هراس افگنان در آن سوی خط دیورند قرار دارد، بدون تمرکز فشار بر این پناهگاه های امن چگونه ممکن است که امنیت در افغانستان تامین شود. باید این واقعیت را بپذیریم که اگر نیروهای آیساف در برابر تهدیدات منطقه ای دولت افغانستان را کمک نکند، حضور این نیروها هیچ ثمری در راستای امنیت افغانستان ندارد. به همین دلیل خروج و یا حضور این نیروها نمی تواند در سرنوشت امنیتی کشور اثرگذاری داشته باشد.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • سیلابونو په پکتيکا ولایت کې ځاني او مالي زيانونه اړولي دي
    • حامد کرزی بتاریخ ۲۶ اګست به پاکستان سفر می کند
    • نواز شریف جانشین پرویز اشفق کیانی را تعیین می کند
    • د خوست ولایت د سیلاوونو او بارانونو په اړه ددې ولايت مقام د ژورې خواشينۍ او ډاډګیرنې پيغام
    • له هیواده بهر میشتو افغانانو د اختر ورځ ولمانځله
    • آلمان اطلاعات بی سیم افغانستان را در اختیار امریکا قرار داده است
    • حامدکرزی د پغمان او شکردرې په ولسوالیوکې د وروستیو سیلاوونو له امله پر رامنځته شویو ځاني تلفاتو او مالي زیانونو خواشینی شو
    • مهاجرین غیر قانونی در یونان دست به اعتراضات خشونت آمیز زدند
    • رهبر القاعده به زندانیان این گروه در عربستان سعودی وعده آزادی داد
    • د کونړ په ولایت کې د “ناموسي وژنو” په اړه خبرداری