را زنان تشکیل میدهد!
تتبع ونگـارش :
الحاج امــیـن الـدیــن» سعـیـدی – سعید افـغــانی«
این تعداد از علما ء نظریات خویش به حدیث ذیل استناد مینمایند .« يا معشر النساء تصدقن وأكثرن الاستغفار فإني رأيتكن أكثر أهل النار …» ( ای گروه زنان صدقه بدهید و زیاد استغفار کنید . من دیدم که شما بیشترین اهل جهنم هستید.) ( روای حدیث امام بخاری حدیث شماره ۲۹۸ و۱۳۹۳ )(مسلم حدیث شماره ۸۰ ازجانب آبی سعید الخدری )(این حدیث را همچنان این حدیث از جانب ابن عمر روایت گردیده است که مسلم تحت حدیث شماره ۷۹ ودر ابن ماجه تحت حدیث شماره ۴۰۰۳ وأحمد (۲ /۶۶). وهمین حدیث از جانب أبي هريرة روایت گردیده است در الترمذي تحت حدیث شمار ( ۲۶۱۳ میتوانید ملاحظه فرماید . از فحوای حدیث فوق الذکر چنین معلوم میگردد که : اکثریت اهل دوزخ را زن تشکیل میدهد ، در صورتیکه اکثریت اهل دوزخ زن باشد ، پس طوری نتیجه گرفته میتوانیم که اکثریت اهل جنت را مردان تشکیل میدهد . در ایجاد توافق بین دو حدیث متذکره علما ء و مفسرین مینویسند که : بيشتر بودن زنان در دوزخ به هیچ صورت بدین معنی نیست که تعداد زنان در جنت کمتر از مردان باشد.( برای معلومات بیشتر مراجعه شود به کتاب فتح الباري ۶/۳۲۵) . از ابن حجر عسقلانی ). شیخ ابن حجر عسقلانی می افزاید: راه توافق و جمع ميان دو حديث اين است كه تعداد زنان در جنت و دوزخ از تعداد مردان بيشتر است، روی اين حساب تعداد زنان در جنت از تعداد مردان بيشتر است. ممكن است چنين گفته شود كه حديث ابو هريره دلالت بر اين دارد كه نوع زنان در بهشت بيشتر است. خواه زنان دنيا مورد نظر ايشان باشد يا از حور العين (1 ) . شیخ قرطبي در ایجاد توافق بین این دو حدیث مینویسد :« زنان پيش از شفاعت و پيش از بيرون آمدن موحدين گناهکار از دوزخ اكثريت اهل دوزخ را تشكيل ميدهند. اما وقتي موحدين گناهکار بدليل شفاعت شفاعت كنندگان و رحمت ارحم الراحمين از دوزخ بيرون ميآيند، زنان در جنت اكثريت را تشكيل خواهند داد. » ( برای معلومات بیشتر مراجعه شود به تذكرة قرطبي :صفحه :۴۷۵ . )خلاصه باید گفت : بنظر ورای تعداد کثیر از علما ء ومفسرین با استناد روایات اسلامی ومطابق به احادیث نبوی ،اکثریت اهل جنت را زنان تشکیل میدهد. این تعداد علما ء در استدلال خویش تعداد کثیری از احادیث نبوی را متذکر گردیده اند که همه این احادیث به رفتن زنان به جنت مژده داده است : از جمله در حدیثی که ازامام احمد وابن حبان روایت گردیده است آمده است :که پیامبر صلی الله علیه وسلم میفرماید «اگر زنان نماز های فرضگانه خود رابجا ء اورند ، روزه ماه مبارک رمضان را روزه بگیرند ، مطیع شوهر خویش باشند وفرج (شرمگاه ) خویش را از نگاه نا محرم محفوظ بدارند ، رفتن جنت برایشان واجب است ، و آنان میتوانند از هر دوزاه که خواسته باشند داخل جنت گردند . « الذي أوجب الجنَّة للمرأة التي تصلى فرضها وتصوم شهرها وتطيع زوجها وتحصن فرجها، فهي تدخل الجنة من أي الأبواب شاءت.» همچنان در حدیثی دیگری پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموده است : انعده از زنانیکه تعداد ی از اولاد های خویش از دست دهد ووفات گردد واین مادر بر موت فرزندان خویش صابر باشند داخل جنت میگردند .« أوجب الجنَّة للمرأة التي يموت عدد من أولادها فتصبر وتحتسب، رواه البخاري » در حدیث دیگری پیامبر صلی الله علیه وسلم میفرماید : زنیکه در اثنا ولدات به حق برسد از جمله شهد امحسوب میگردد .« والمرأة التي تموت في أثناء الولادة تكون من الشهداء » ( راوی حدیث أحمد والنسائي وأبو داود میباشد ) .طوریکه مرتبه شهید در جنت علیا است . همچنان درحدیث دیگری امده است که پیامبر صلی الله علیه وسلم میفرماید :« رابع أوجب الجنة للأرملة التي تصبر على محنة موت زوجها وتجاهد لتربية أطفالها الأيتام وتأديبهم حتى يكبروا والحديث رواه أبو داود. ) ( زنکیه بر مرگ شوهر خویش صابر باشد ، وبر تعلیم و تربیه اطفال یتیم خویش که الی به سن بلوغت برسند ، توجه واهتمام نماید ، رفتن جنت برایش واجب است ). همچنان درحدیث دیگری باصراحت ذکرگردیده است : اگر زن وفات کند وشوهرش از آن راضی باشد ، آن زن داخل جنت میگردد . روای حدیث ترمیزی است : « أن كل زوجة تموت أو يموت زوجها وهو راضٍ عنها تدخل الجنَّة، وهو حديث رواه الترمذي وحسّنه ونصه » بنا طوریکه ملاحظه میگرد همه ای احادیث که در فوق بدان اشاره نمودیم همه براین دلالت میکند که دین مقدس اسلام برای زن وسایل وطروق متعداد ی رابرای رفتن زن به جنت مساعد ساخته که از فحوی احادیث متذکره به تمام وضاحت معلوم میگردد که تعداد اهل زنان درجنت نسبت به مردان بیشتر بوده ، وحتی پیامبر صلی الله علیه وسلم در حدیثی ، موضوع داخل شدن به جنت رابه رضایتمندی مادر خوانده وگفته است که : « الجنة تحت اقدم الامهات »جنت در زير پای مادران است. به فهم منطق ، برداشت من ازین نصوص شرعی چنین است که الله تعالی و دین الهی همه وسایل وامکانات را بدستر بشریت قرار داده است ، تا انسان را از انجام اعمال منکر در حذر بدارد ، وهمه تلاش خویش را بخرچ مید هد ، که انسان به امر خیر مبادرت ورزد، وخود را ازمنکرات در حذر دارد ، تا بدینوسیله از عذاب الهی درامان بماند ، و به سعادت دایمی و ابدي دست یابد ، ودر نهایت امر به منزل گاه مقصود خویش که جنت است نایل گردد . بنآ دین مقدس اسلام درین راستا بندگان خویش را خواه مرد باشد یا زن ،از طروق مختلف آگاه ساخته و با خبر میسازد تا راه دین واقعی را انتخاب بدارند. مسلم اینکه مسلمانان درجنت همان را خواهند داشت که خواسته باشند و تصورکنند و یا خواست زیاد بودن و کم بودن آنرا داشته باشند. لذا این مفاهیم اکثریت درجنت ابعاد و ثغور دیگری خواهد داشت و بیشتر و ذهن وخواست انسان، مؤمن مسلمان جنتی تعلق خواهد داشت که چې آرزو وخواست دارد. و چون جنتی است الله تعالی خواست وی را انشاء الله برآورده خواهد ساخت. والله اعلم بالصواب – پایان
(1) حور جمع حوراء به معنای زنی است که سفیدی چشمش بسیار سفید و سیاهی آن نیز بسیار سیاه باشد و یا به معنای زنی است که دارای چشمان سیاه چون چشم آهو باشد، و «عین» جمع کلمه «عیناء» به معنای چشم درشت وبزرگ .