Posts | Comments | E-mail /

اعلام آمادگی طالبان برای مذاکرات مستقیم با امریکا مگر نه با دولت حامد کرزی: گاردین

Posted by on Sep 10th, 2012 and filed under خبرونه. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

کابل:- روزنامه گاردين نوشت، برخي از اعضاي طالبان آماده انجام مذاكرات جامع و مفصل در خصوص دستيابي به صلح با مقام‌هاي امريكايي هستند اما با مذاكره با دولت حامد كرزي مخالفند.

به گزارش گران افغانستان، روزنامه گاردين – چاپ لندن – به نقل از گزارش منتشر شده از سوي موسسه سرويس‌هاي متحد رويال نوشت: طالبان به اين نتيجه رسيده كه براي دستيابي به سازش بايد از القاعده جدا شود و راه را براي مذاكره در خصوص تحصيل دختران باز بگذارد.

روزنامه گاردين در ادامه نوشت: طالبان بايد براي انجام مذاكرات در خصوص آتش‌بس به عنوان بخشي از سازش عمومي و همچنين پلي براي اعتماد سازي ابزارهاي اصلي را در تقسيم قدرت سياسي در افغانستان هموار كند.

موسسه سرويس‌هاي متحد رويال در گزارش خود با عنوان “چشم‌انداز طالبان در مورد سازش” با چهار تن از اعضاي طالبان كه خواستند هويتشان فاش نشود مصاحبه كرده و اين گزارش را مهيا ساخته است.

همچنين دو تن از اين اعضاي برجسته در دوران قدرت داشتن طالبان وزير و همچنان هم از افراد نزديك به رهبري اين گروه محسوب مي‌شوند.

يكي از اين افراد كه به عنوان يكي از بنيانگذاران طالبان از وي ياد مي‌شود، گفت، اين گروه ممكن است تداوم حضور نيروهاي امريكايي در افغانستان را براي انجام عمليات مقابله با تروريزم و مبارزه با القاعده در اين كشور كه تهديدي براي افغانستان حتي همسايگان اين كشور محسوب مي‌شود، بپذيرد.

در گزارش موسسه سرويس‌هاي متحد رويال آمده است كه از ديدگاه طالبان هرگونه آتش‌بس موقت نيازمند يك قضاوت و داوري قومي است و نمي‌تواند شكلي از تسليم اين گروه به دولت باشد.

علاوه بر اين، طالبان مدت‌هاست كه مخالف انجام مذاكرات با دولت حامد كرزي، رئيس جمهور افغانستان است و قانون اساسي اين كشور را كه در سال 2003 ميلادي تصويب شد، تا كنون به رسميت نشناخته است.

مقام‌هاي امريكايي نيز اعلام كرده‌اند كه آن‌ها نشانه‌هايي را مشاهده كردند مبني بر اينكه اقدامات خصمانه شبه نظاميان در قبال انجام مذاكرات صلح ممكن است متفاوت باشد چرا كه ديدگاه‌ طالبان و القاعده در اين باره مختلف است.

با وجود افزايش خشونت‌ها در افغانستان از سال 2001 ميلادي كه با سرنگوني طالبان در پي حمله نيروهاي تحت رهبري امريكا به وجود آمده، غرب به دنبال متقاعد كردن شورشیان براي انجام مذاكرات صلح است؛ امري كه به واشنگتن و ساير متحدان ناتو اين امكان را مي‌دهد تا براي خروج نيروهاي ناتو در پايان سال 2014 ميلادي از افغانستان و واگذاري كنترول امنيتي به نيروهاي امنيتي اين كشور بهتر برنامه‌ريزي كنند.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • جګړه ييز موسم پاى ته رسیدلو ته يواځې څو اوونۍ پاتې دي او مخالفين به هڅه وکړي، چې يو شمېر بريدونه پلان کړي: ناتو
    • د ولسواکۍ د پياوړتيا په نامه د نومول شوې مياشتې په لړکې د ترسره کېدونکو کړنو په هکله دخوست ولايت مقام اعلاميه
    • ناروغه سیاست :طنز
    • د انسان ارګانیزم او سالمی جنسی اړیکی ( د یوی څیړنی پایله )
    • د غوره ښاري خدمتونو د وړاندې کولو او شته ستونزو د هواري لپاره خوست ښار په دريو برخو وویشل شو
    • متن کامل کنفرانس خبری حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان
    • معاون وزارت خارجه هند در دیداری با حامد کرزی: افغانستان از جمله کشور های است که برای هند اهمیت بسزای دار
    • حامد کرزی کشتار پنج عضو یک خانواده توسط طالبان در ولایت بغلان را شدیداً محکوم کرد
    • نگران برگزاری لویه جرگه نباشید: کرزی
    • در یک عملیات مشترک ، سه طالب مسلح بشمول ولسوال نام نهاد طالبان بهلاکت رسیدند