Posts | Comments | E-mail /

ما نمي‌خواهيم كه انقلاب خود را صادر كنيم و در امور داخلي هيچ كشوري مداخله نخواهيم كرد: متن کامل سخنرانی مرسی حین سوگند وفاداری

Posted by on Jun 30th, 2012 and filed under خبرونه. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

قاهره:- محمد مرسي، رئيس‌جمهور منتخب مصر پس از اداي سوگند در برابر  ستره محکمه  قانون اساسي اين كشور به  پوهنتون قاهره رفت تا براي شخصيت‌هاي سياسي و مردمي مصر سخنراني كند.

به گزارش  گران افغانستان به نقل از شبكه خبري سكاي نيوز عربي، در مراسم امروز(شنبه) در  پوهنتون قاهره محمد حسين طنطاوي، رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر و سامي عنان، رئيس  کمیته مشترك نيروهاي مسلح اين كشور و معاون طنطاوي نيز حضور دارند كه ورود آنها به محل  پوهنتون با اعتراض مردم و درخواست آنها براي بركناري شوراي نظامي همراه بود.

كمال الجنزورى،  صدر اعظم دولت موقت مصر، يوسف القرضاوى، رئيس اتحاديه جهاني علماي مسلمين، عمرو موسى، سرمنشی سابق اتحاديه عرب، برخي نمايندگان پارلمان مصر از احزاب «آزادي و عدالت» وابسته به گروه اخوان‌المسلمين، «اصلاح و توسعه» و «مصري‌هاي آزاده»، محمد البرادعي،  رئیس  سابق آژانس بين‌المللي انرژي اتومي، محمد سعد الكتاتني، رييس پارلمان منحل‌ شده مصر و تعدادي از وزراي كشورهاي عربي و افريقايي نيز در  پوهنتون قاهره حضور يافتند.

در اين مراسم كه با تلاوت آياتي چند از كلام‌الله مجيد آغاز شد، فاروق سلطان، رييس  محکمه قانون اساسي مصر نيز سخناني ايراد كرد.

سپس محمد مرسي در ميان تشويق حاظران و شعارهاي “مرسي، مرسي” خطاب به مردم مصر و حاضران گفت: ملت بزرگ مصر! حضار گرامي! پيش از آنكه سخنان خود را شروع كنم از  محصلین پوهنتون قاهره كه امتحانات امروزشان به خاطر اين مراسم به تعليق افتاده، عذرخواهي مي‌كنم.  محصلین عزيز به شما خوش‌آمد مي‌گويم. در  پوهنتون قاهره كه اولين گام‌هاي من در دستيابي به مدارك علمي از اينجا شروع شد و سپس در اينجا تدريس كردم؛ من خود را جزئي از اين دانشگاه مي‌دانم. ما با هم مرحله جديدي از تاريخ مصر را آغاز مي‌كنيم. صفحه تاريكي را ورق مي‌زنيم و صفحه روشني را آغاز مي‌كنيم. با دست‌هاي ملت مصر تاريخي در راستاي تاريخ كهن مصر رقم مي‌زنيم. تاريخي كه ميليون‌ها مسلمان و عرب به آن افتخار مي‌كنند. هر چند كه دوره‌هاي شكست نيز به خود ديده است، تلاش مي‌كنيم كه از اين به بعد شكستي نباشد چرا كه مصر ديگر به عقب بازنخواهد گشت.

مرسي افزود: ملت مصر به كمك خداوند و با خون شهيدان اقدامات بزرگي انجام داده كه از آن حفاظت مي‌كنيم و در مورد آن كوتاه نخواهيم كرد چرا كه اين دستاوردها با سختي به دست آمده و ملت هزاران قرباني و زخمي براي آن داده است. ملت اراده و عزم خود را نشان داد و حق كامل خود را گرفت و مجلس الشعب و مجلس شورا را انتخاب كرد، در انتخاباتي آزاد و شفاف كه نمايانگر همه گروه‌هاي مختلف مصر بود. پارلمان منتخب نيز افرادی را براي تدوين قانون اساسي جديد انتخاب كرد. اين  افراد كار خود را آغاز كرده و از همه كمك خواهد گرفت تا قانون اساسي جديد براي همه ملت مصر و حافظ هويت ملت مصر و جامعه آن باشد و از آزادي‌ها حمايت كند و از استقلال سيستم قضايي نيز حمايت كند، عدالت اجتماعي را برآورده كند و مصر را جزو كشورهاي نوين قرار دهد. در مصر جديد حاكم خدمتگذار ملت خواه بود.

رئيس‌جمهور منتخب مصر تاكيد كرد: اولين مسئوليت من اين است كه از قانون اساسي دفاع كنم. مصر در انتخاباتي مرا به عنوان رييس‌جمهور انتخاب كرد كه مسئولان قوه قضائيه نتايج شفاف آن را اعلام كردند و نيروهاي مسلح كشور نيز امنيت آن را برقرار كردند. به خدا و شما قول مي‌دهم كه از نظام جمهوري محافظت كنم و به قانون اساسي احترام بگذارم و خواسته‌هاي مردم را برآورده كنم و همچنين از استقلال و تماميت ارضي مصر حمايت كنم. نهادهاي منتخب فعاليت خود را از سرخواهند گرفت و نيروهاي مسلح نيز بايد به امور خود بپردازند.

مرسي در ادامه تصريح كرد: همه تلاش ‌خود را به كار خواهم گرفت تا امنيت ملي كشور را حفظ كنم و از مرزهاي آن با نيروهاي مسلح دفاع كنم. نيروهايي كه سپر و شمشير كشور هستند و با هر كسي كه بخواهد به مصر لطمه وارد كند برخورد خواهند كرد. قسم مي‌خورم كه از ارتش حمايت كنم تا قدرتمندتر از قبل باشد و ملت درهمه زمينه‌ها با آن همراهي كند. قول مي‌دهم كه امنيت و ثبات كشور وظيفه بزرگ من به كمك نيروهاي وفادار پليس باشد، نيروهايي كه جان خود را فداي حفاظت از كشور كردند؛ به شما وعده مي‌دهم كه استقلال سيستم قضايي را حفظ كنم و قانون اساسي تعيين‌كننده باشد و همه  اتباع مصر از حق خود برخوردار باشند. شوراي نظامي به وعده خود عمل كرد و نخواست كه جايگزين اراده ملت باشد. نهادهاي منتخب فعاليت خود را از سر خواهند گرفت و ارتش مصر نيز به مسئوليت خود كه همان دفاع از كشور است، مي‌پردازد؛ نيروهاي نظامي بايد قدرتمند باشند و با بقيه بخش‌هاي كشور همكاري كنند. به آنها به خاطر تلاش‌هايشان و سختي‌هايي كه تحمل كرده‌اند درود مي‌فرستم.

رئيس‌جمهور مصر گفت: پيشرفت مصر مسئوليت همه است. ملت‌ها نمي‌توانند پيشرفت كنند مگر با مشاركت همه فرزندان شان و همكاري مفيد ميان جامعه و نهادهاي كشور. بنابراين ما در دوره آينده به جامعه مصر اين امكان را مي‌دهيم كه در همه بخش‌ها سهيم باشند. در برابر همه مصري‌ها تعهد مي‌دهم كه حكومت همه مسئوليت خود را در برابر جامعه برعهده بگيرد و امنيت، ثبات و تماميت ارضي كشور را حفظ كند. همه تلاش خود را مي‌كنم كه همزيستي و محبت ميان جامعه مصر فراگير شود. ما نياز شديد داريم كه آشوب‌ها را در همه جا از بين ببريم به ويژه در زمينه اقتصادي. اين آشوبي كه نظام سابق دهه‌هاي گذشته در آن دست داشت. بايد عدالت اجتماعي را با مفهوم كلي آن برقرار كنيم تا ثبات و امنيت مصر برآورده شود، ملت مصر كه انقلاب را از ميدان‌ها آغاز كرد و نظام ظالم گذشته را سرنگون كرد، توانست به صورت مسالمت‌‌آميز قدرت را انتقال دهد. به همه آنهايي كه نگران آينده دولت مصر هستند مي‌گويم كه ملت مصر مرا انتخاب كرد تا نهضت مصر را به پيش ببرم، ملت قبول نخواهد كرد كه از اين مسير بيرون برويم و من هم نمي‌خواهم اين كار را قبول كند. شهروند مصري محور اساسي دولت و ستون فقرات توسعه در كشور است.

محمد مرسي افزود: نظام گذشته باعث شد نقش منطقه‌اي و بين‌المللي مصر افول كند. من قول مي‌دهم كه تلاش كنيم با قدرت‌هاي سخت و نرم كشور مصر را به نقش خود در منطقه برگردانيم. ما پيام صلح و حق و عدالت براي جهانيان داريم. به همه تعهدات بين‌المللي خود پايبند هستيم، از اينجا نيز اعلام مي‌كنم مصر با ملت فلسطين همراهي خواهد كرد تا به حقوق خود دست يابد و تلاش خواهيم كرد كه آشتي ملي فلسطين را به سرانجام برسانيم تا ملت فلسطين براي بازگرداندن سرزمين خود متحد باشند. ما نمي‌خواهيم كه انقلاب خود را صادر كنيم و در امور داخلي هيچ كشوري مداخله نخواهيم كرد همچنين اجازه نخواهيم داد كه هيچ‌كس در امور داخلي ما مداخله كند.

وي اظهار داشت: ما از جهان عرب و اسلام جدا نخواهيم شد. همواره اعلام خواهيم كرد كه از ملت‌ها براي دستيابي به آزادي و دموكراسي حمايت خواهيم كرد. مصر امروز آغوش خود را براي ملت سوريه و فلسطين باز مي‌كند. خونريزي در حق ملت سوريه بايد متوقف شود. همه تلاش خود را خواهم كرد كه ريختن خون ملت برادر سوريه توقيف شود. تلاش خواهيم كرد كه توافق‌نامه دفاع مشترك عربي و بازار مشترك عرب را در چارچوب اتحاديه عرب فعال كنيم. مصر همواره پيشگام بوده و هر موقع كه قيام كرده ملت عرب همراهش قيام كردند. مصر در دوره جديد خود هيچ‌گونه نقض حقوق ملت‌هاي عرب را قبول نخواهد كرد. در برابر چالش‌ها و خطرهايي كه جهان عرب را تهديد مي‌كند، محكم ايستادگي خواهد كرد.

مرسي تاكيد كرد: به ملت مصر احترام مي‌گذارم و تلاش خواهم كرد كه راهنماي آنها براي مصر جديد باشم. با هم تلاش خواهيم كرد كه سرمايه‌گذاري در همه بخش‌ها را تشويق كنيم و گردشگري را فعال كنيم تا به اقتصاد كشور آسيب نرسد. آينده درخشان براي فرزندان مسلمان و مسيحي خود رقم خواهيم زد تا مصر قدرتمند شود و اهداف انقلاب را ادامه دهد و با هم آزادي و عدالت و كرامت انساني را برآورده سازيم. به همه شما در سراسر كشور درود مي‌فرستم و وعده مي‌دهم كه در حق شما خيانت نكنم. به كشور و ملت خود هرگز خيانت نخواهم كرد و به اميد خدا خواهم توانست خواسته‌هاي شما را برآورده سازم. چند بار گفتم و خواهم گفت كه خون شهيدان و مجروحان امانتي است بر گردن من و تلاش خواهم كرد كه حق آنها را بگيرم. به جلو نگاه خواهيم كرد و هرگز به پشت سر خود نگاه نمي‌كنيم. «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ»

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • مهاجرین غیر قانونی در یونان دست به اعتراضات خشونت آمیز زدند
    • رهبر القاعده به زندانیان این گروه در عربستان سعودی وعده آزادی داد
    • د کونړ په ولایت کې د “ناموسي وژنو” په اړه خبرداری
    • وزارت خارجهٔ امريكا عاملان كشتار مردم عراق در روز عيد فطر را دشمنان اسلام قلمداد کرد
    • پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان عید فطر را به مسلمانان جهان تهنیت عرض داشت
    • کشته شدن دو تن از اعضای ایرانی گروه طالبان در ولایت فراه
    • افغانستان خواهان ایجاد دفتر مذاکرات صلح با طالبان در افغانستان است: وزارت خارجه
    • دخوست ولایت د پنځه کلن ستراتيژيک پلان په چوکاټ کې د١٣٩٢ او ١٣٩٣کالونو انکشافي پلانونه وڅيړل شول
    • خروج عساکر بلغاریا از افغانستان
    • تنزیل نیروهای امریکائی از 68000 به 60000 طی یک ماه گذشته