Posts | Comments | E-mail /

هيچ نيرو و نهادى بالاتر از مردم و خواست آنها نيست: محمد مرسی

Posted by on Jun 30th, 2012 and filed under سپینې خبرې. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

قاهره:- محمد مُرسى رئيس جمهور منتخب مصر بعد از ظهر روز جمعه 29-6-2012 در ميدان التحرير قاهره حضور یافت و جلوى انبوه مردمان حاضر در اين ميدان بر تاسيس نظامى دموکراتيک، قانونمدار، مدنى و مدرن تاکيد کرد.
او ضمن تاکيد بر اينکه قانون را محترم مى شمارد و طبق مصوبه قانونى در حضور محکمه قانون اساسى، سوگند خواهد خورد، در حضور مردم سوگندنامه را قرائت کرد تا به همگان بفهماند که مشروعيت خويش را از ملت و ميدان گرفته است.
محمد مُرسى در سخنان خود گفت: به اردو، پوليس و ساير نهادها مى گويم که هيچ نيرو و نهادى بالاتر از مردم و خواست آنها نيست.
وى اظهار داشت: از امروز بين مخالف و موافق من فرقى نيست. اين طور نخواهد بود که بيشتر جانب موافقان را بگيرم و عليه مخالفان کار کنم. رئيس جمهور منتخب، متعلق به همه است و براى همه مصريان کار مى کند.

اختيارات رئيس جمهور منتخب

مُرسى گفت: صلاحيت هاى خود را به کار خواهم گرفت و به نفع هيچ کس از اختيارات خود عقب نخواهم نشست.
رئیس جمهور منتخب مصر مرسی که برای اولین بار پس از اعلام پیروزیش در انتخابات ریاست جمهوری، در فضایی عمومی سخن می گفت، از تمام شرکت کنندگان در انقلاب سال گذشته مصر تشکر کرد و روز 25  جنوری  تاریخ آغاز انقلاب را نقطه ای روشن پس از دهه های متمادی تاریکی در این کشور دانست.
او تاکید کرد که به میدان التحریر قاهره و به جمع مردم آمده است، زیرا اینها منبع قدرت و مشروعیت هستند. وی گفت که هیچ مشروعیتی بالاتر از مشروعیت مردم نیست و هرکس در مقابل آن بایستد، شکست خواهد خورد.
محمد مرسی خطاب به تمام نهادهای مصری از جمله نهادهای دولتی و اردو تاکید کرد که هیچ قدرتی بالاتر از قدرت مردم نیست و آن ها هستند که می توانند قدرت را از هر شخصی و هر نهادی سلب کنند.

آيا همراه من هستيد

رئیس جمهور منختب مصر با تجدید عهد با مردم و تاکید بر این که به اهداف انقلاب مصر پایبند خواهند ماند، خطاب به حاضران در میدان التحریر فریاد زد: “آیا شما همراه من هستید؟ آیا تا انتهای مسیر با من هستید؟” و در پاسخ حاضران فریاد زدند: بلی، بلی”
مرسی سپس با اشاره به انحلال  جرگهٔ خلق توسط  محکمهٔ قانون اساسی، خطاب به حاضران گفت که در جمع شما سوگند می خوردم. او پس از آن سوگند ریاست جمهوری را به شکلی نمادین پشت تریبون میدان التحریر ادا کرد.
او با تاکید بر این که منافع ملی را بر هر چیز مقدم می شمارد گفت در روابط خارجی مصر دیگر وابسته به قدرت های خارجی نخواهد بود و به شکلی مستقل روابط و سیاست های خارجی خود را مشخص می کند.
رئیس جمهور منتخب مصر همچنین متعهد شد که تمام تلاش خود را برای قصاص از کسانی که در کشته شدن تظاهر کنندگان انقلاب مصر دست داشتند، به کار خواهد بست و سعی خواهد کرد تمام کسانی که با احکام دادگاه نظامی از زمان انقلاب مصر تا کنون در زندان هستند، آزاد شوند.

در قامت يك دولتمرد

مرسى که از حزب آزادى و عدالت، وابسته به اخوان المسلمين برخاسته است، براى آنکه هنرمندان را جذب کند، تاکيد ويژه اى در اين سخنرانى بر هنر و ابتکار داشت و در مورد اهل هنر با احترام زياد سخن گفت.
وى همچنين بر امنيت ملى و تقويت روابط خارجى تاکيد نمود و لزوم حفظ منافع اقتصادى و امنيتى و سياسى کشور را مورد توجه قرار داد.
جمال زايده  مدیر مسئول روزنامهٔ الاهرام به تلويزيون “العربيه” در همين رابطه گفت: رئيس جمهور را در اين سخنرانى، واقعاً در قد و قامت يك دولتمرد ديدم. زيرا به جاى شعار دهى و غوغاسالارى، محور کلام را بر منافع ملى و مردمدارى مثبت قرار داد.
مدیر مسئول روزنامه الاهرام افزود: معلوم بود که با کارشناسان مجربى مشوره شده است و رهبری کشور در اين موقعيت حساس مدنظر قرار گرفته است.
فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • حامد کرزی بتاریخ ۲۶ اګست به پاکستان سفر می کند
    • نواز شریف جانشین پرویز اشفق کیانی را تعیین می کند
    • د خوست ولایت د سیلاوونو او بارانونو په اړه ددې ولايت مقام د ژورې خواشينۍ او ډاډګیرنې پيغام
    • له هیواده بهر میشتو افغانانو د اختر ورځ ولمانځله
    • آلمان اطلاعات بی سیم افغانستان را در اختیار امریکا قرار داده است
    • حامدکرزی د پغمان او شکردرې په ولسوالیوکې د وروستیو سیلاوونو له امله پر رامنځته شویو ځاني تلفاتو او مالي زیانونو خواشینی شو
    • مهاجرین غیر قانونی در یونان دست به اعتراضات خشونت آمیز زدند
    • رهبر القاعده به زندانیان این گروه در عربستان سعودی وعده آزادی داد
    • د کونړ په ولایت کې د “ناموسي وژنو” په اړه خبرداری
    • وزارت خارجهٔ امريكا عاملان كشتار مردم عراق در روز عيد فطر را دشمنان اسلام قلمداد کرد