Posts | Comments | E-mail /

نجیب الله کابلی ترک عضویت اش از جبهه ملی را اعلان کرد

Posted by on Jun 5th, 2012 and filed under تحلیل. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

 سلام خان

همچنان نجیب الله کابلی که خود را یک عضو برجسته جبههء ملی افغانستان معرفی می کند این جبهه را به انجام کار های خلاف منافع ملی این کشور متهم کرده است از حکومت افغانستان خواسته است که جلو فعالیت این جبهه را بگیرد زیرا به گفته وی جبهه ملی خلاف منافع ملی افغانستان تلاش های را آغاز کرده است ،این جبهه اخیراً از سوی احمد ضیاء مسعود سابق معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، حاجی محمد محقق، جنرال عبدالرشید دوستم و برخی دیگر از مقام های اتحاد شمال ایجاد گردید ،نجیب الله کابلی رهبر حزب مشارکت ملی به روز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل، ترک عضویت اش را از این جبهه اعلان کرد و گفت که جبهه ملی افغانستان اهداف را دنبال می کند که به گفته وی به نفع افغانستان نمی باشد این جبهه تلاش دارد که افغانستان را تجزیه نما ید،نجیب اله کابلی ګفته است این را از زبان من قبول کنید، چون من همرای شان بودم و دیدم که این جریان جدید “جبهه ملی” افغانستان را به طرف جنگ های داخلی و تجزیه سوق می دهد، من نجیب الله کابلی نشستی یک ونیم ساعته خصوصی با حاجی محقق و جنرال دوستم داشتم، آنها برای من گفتند که بگذارید، ما می گویم که در قدم اول باید ولسوال ها و والی ها انتخابی گردند و بعد حکومت فدرالی را می خواهیم و اگر کسی مخالفت کرد، افغانستان را تجزیه می کنیم وی که با لهجه تند صحبت می کرد گفت که جبهه ملی افغانستان در هفته گذشته با برگزاری گردهمایی هایی در ولایات تخار، فاریاب و برخی از ولایت های دیگر پنجصد هزار دالر امریکایی را برای جلب حمایت مردم در میان مقام های محلی توزیع کرده است ..

عطا محمد نور والی بلخ نیز به تازه گی بر مخالفین سیاسی حکومت افغانستان انتقاد کرده و گفته است که اظهارات آنان به هدف ملت سازی نه بلکه به منظور امتیازات شخصی شان است اعضای جبهه ملی پیش از این متهم به ریختن نقشه تجزیه افغانستان مشترکاً با برخی از اعضای گانگرس امریکا در جرمنی شده بودند رییس جمهور افغانستان اخیراً گفت که افغانستان لابراتور آزمایش نظام های سیاسی نبوده و این تلاش ها را تکرار تجارب ناکام 40 سال گذشته خواند.

والی بلخ که در همایش بزرگداشت از 21 سالگرد شهادت جنرال محمد داوود داوود، شاه جهان نوری و جنرال عبد الرحمن سید خیلی در مزار شریف صحبت می کرد،افزوده که دلتمردان دیروز منتقدان امروز میباشد عطامحمد نور همچنان طی صحبت خویش افزوده است کسانی که دیروز در دولت سهم داشتند و از منابع دولتی استفاده می کردند هیچگاهی جرأت انتقاد از دولت و حکومت را نداشتند اما امروز که دیگر در دولت نیستند به خاطر منافع شخصی شان در پی تضعیف نظام و حکومت اند وی  بدون نام بردن از فرد یا گروه خاصی، برخی از کتله های موسوم به اپوزیسیون دولت را متهم به امتیازگیری های سیاسی کرده، هشدار داد که این بازی های سیاسی افغانستان را به سوی بحران سوق می دهد والی بلخ تخریب نظام حکومت را برخاسته از حس خودخواهی این افراد بیان کرده، افزود منتقدان به جای تخریب نظام و در جستجوی پیدا کردن راه برای اصلاح نظام حاکم باشند

این دومین انتقاد والی بلخ در جریان دو ماه اخیر است که در آن برخی از جریان های سیاسی مخالف دولت را متهم بر تخریب نظام می کند آقای نور اختلافات قومی، تعصبات سمتی، ناکارایی بین نهادهای دولتی و تصمیم گیری های غیر مرجع مخالفان سیاسی حکومت برای کشور نگران کننده می داند،سازماندهی اجتماعات مردمی از سوی «جبهۀ ملی» درشبرغان، فاریاب وتخار، واکنش منفی عطامحمد نوروالی بلخ را برانگیخته است.

آقای نوربا جنرال دوستم و حاجی محمد محقق دو بازوی قومی ونظامی «جبهۀ ملی» ازگذشته رابطۀ تلخ داشته و میان دوطرف خون های بسیاری ریخته شده است. اگرچه رهبران جبهه ملی اجازه نیافتند درولایت بلخ به کمپاین سیاسی اقدام کنند؛ مگرتحرکات تبلیغاتی دورقیب سرسخت آقای نور که بیشتر جنبۀ انتخاباتی دارد،  باعث تشویش والی بلخ شده وازنظر وی ممکن است ادامه این کارزار، وضع امنیتی را درحوزۀ صلاحیت های وی درشمال با خطر رو به رو کند

والی بلخ درسالروزبزرگداشت ازجنرال داوود با اشارۀ کنایه آمیز به رهبران «اپوزیسیون» دولت اظهار داشت که آن ها برای کسب امتیاز سیاسی چنین اقداماتی را به راه انداخته اند وی افزود کسانی که دیروز در دولت سهم داشتند و از منابع دولتی استفاده می کردند هیچگاهی جرأت انتقاد از دولت و حکومت را نداشتند اما امروز که دیگر در دولت نیستند به خاطر منافع شخصی شان در پی تضعیف نظام و حکومت اند قبل از طالبان  در مزارشریف حزب وحدت حرف اول را می زد. سپس جنرال دوستم با استفاده از کمک های نظامی ازبکستان، موقعیت دوم را احراز کرد. درآن سال ها، استاد عطا در يک کنج مزار يعنی کوچه مارمول ويولمرب خميده بود بعد از سقوط طالبان همه تاسيسات مهم چون فرقه وميدان هوايی در اختيار دوستم بود واينبار محقق درجایگاه قدرت دوم ایستاده بود. استاد عطامحمد نور، قدرت سوم شناخته می شد وقتی خلیل زاد سفیرامریکا ومبتکر قیچی کاری قوت ها وگروه ها بود، طیاره های جنګی امریکایی، قرارګاه  های مهم محقق درمزار را بمباران کردند و این فشار سبب شد که جنگ افزارهای سنگین محقق ( حزب وحدت اسلامی) ازمزارشریف وچمتال به جاهای دیگری کوچانده شود..

فشارهای خلیلزاد سبب شد که دوستم میدان قدرت مزارشریف را بالاجبار ترک کرده وبه شبرغان برود بنا برین خطرهنوز برسردسترسی به محور بلخ، درشمال به جایش باقیست. موقعیت استاد عطا بسیار آسیب پذیر است وهرگاه درآینده توازن دربلخ برهم بخورد، استاد عطا به وسیلۀ دوستم ومحقق خلع قدرت خواهد شد. این مسأله به تشدید جنگ منطقه ای درکشور رابطه دارد. اما به نظر می رسد که درحال حاضر، قوای امریکایی وناتو درصورت بروز جنگ بین عطا محمدنور و رقبای قبلی، حاضر به دفاع از استاد عطا نخواهند بود. براساس توافقات دوجانبه بین تیم حاکم وقوت های بین المللی، کلیه مسئولیت های امنیتی «افغانیزه» شده است. با این اوصاف، موقعیت استاد عطا، درواقع حرکت محتاطانه روی یک طناب باریک است  عطا محمد نور فرد نزديک به امريکا نيست ونه هم قرايني در زمينه وجود دارد. تنها رابط استاد با امريکا خليلزاد بود که اين روابط بعد از وفات مادر خليلزاد در مزار و نقش استاد در مراسم جنازه ونگهداری از والده ایشان، مدتی گرم شد وسپس پایان یافت در عین حال ، والی بلخ ازعدم رسیدگی به دوسیه های قتل های زنجیره ای در کشور انتقاد کرده و می گوید که چهره هایی در دولت مانع بررسی این دوسیه ها می شوند.وی هشدار می دهد که افراد کارکن برای افغانستان یکی در پی دیگری کشته خواهند شد وی از شورای عالی صلح می خواهد تا با رهبران اصلی طالبان گفتگو کنند و آنان را در تصمیم گیری ها شریک ساخته و برایشان امتیاز قایل شوند تا افغانستان از این وضعیت رهایی یابد. پای

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

اندازهء فانت را تغییر دهید

  • A A A
  • ویدیو های همین لحظه از الجزیره

    ویدیو های مورد پسند تان را در ((گران افغانستان)) مشاهده کنید

    Loading...

    تازه مطالب

    نايف بن عبدالعزيز، وليعهد عربستان سعودي درگذشت

    June 16th, 2012

    ریاض:- نايف بن عبدالعزيز، وليعهد عربستان سعودي به دليل �[...]

    د حامدکرزي لخوا د سعودي عربستان د پاچا په نامه د خواخوږۍ او ډاډګیرنې پیغام

    June 16th, 2012

    د سعودي عربستان پاچا، خادم الحرمين الشريفين اعليحضرت �[...]

    من در قصر سفید حامی همجنسگرایان می باشم: اوباما

    June 16th, 2012

    واشنګتن:- بارک اوباما خطاب به جمعي از همجنس‌‌گرايان در[...]

    کشته و زخمی شدن ۶۵ نفر در انفجار لنډی کوتل پاکستان

    June 16th, 2012

    پیشاور:-مقام‌هاي پاكستاني اعلام كردند، در پي انفجار ي[...]

    بعد ازین اتباع ۴۴ کشور نیاز اخذ ویزهٔ قرقیزستان را نخواهند داشت

    June 16th, 2012

    دوشنبه - پارلمان قرقیزستان  نیاز دریافت  ویزه سفر توسط [...]