Posts | Comments | E-mail /

ششمین نشست کشورهای عضو ایکو در شهر کابل برگزار شد

Posted by on Feb 28th, 2012 and filed under خبرونه. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

کابل: نشست کشورهای عضو ایکو به منظور بررسی حوادث، تحکیم همکاری‎های منطقوی و تبادل تجارب در مبارزه با حوادث امروز در شهر کابل برگزار شد.

به گزارش  گران افغانستان، “محمد کریم خلیلی”، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان که در اولین روز این نشست صحبت می‌کرد از کاهش تلفات ناشی از حوادث در سال‎های اخیر خبر داد.

در این کنفرانس  دو روزه شماری از متخصصان از کشورهای پاکستان، ایران، ترکیه، ازبکستان، تاجکستان، ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان و قرقیزستان حضور دارند.

خلیلی اطلاع‌رسانی به مردم در راستای مبارزه با حوادث طبیعی را یکی از اولویت‎های کاری دولت افغانستان خواند و افزود: امیدوارم که نتایج نشست ایکو در ایجاد راهکارها موثر بوده و سطح زندگی مردم را بهبود بخشد.

“محمد داوودیار”، نماینده وزارت خارجه افغانستان، در این نشست از جان باختن 40 کودک بر اثر سرمای شدید در فصل زمستان خبر داد و افزود: از سال 1980 به این سو، بر اثر حوادث گوناگون طبیعی بیش از 20 هزار تن در افغانستان جان داده و 7.5 میلیون نفر دیگر آواره شده‌اند.

به گفته نماینده وزارت امور خارجه، از سال 2000 میلادی به این سو، 1300 تن در افغانستان بر اثر زلزله جان‎های خود را از دست داده اند.

“دائم کاکړ”، رئیس اداره مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان با ارائه آمار تلفات انسانی در زمستان سال جاری گفت: نزدیک به 134 تن بر اثر برف سنگین و شدت سرما در افغانستان جان باخته، بیش از 220 تن زخمی و 8600 خانواده آسیب دیده است.

وى خواستار کمک‎هاى بیشتر از سوی کشورهاى عضو ایکو به افغانستان شد.

کاکړ، اهداف دیگر این نشست را تحکیم همکاری‎های منطقه‎ای، مدیریت بحران در مورد کاهش خطرات و تبادل تجارب در این راستا اعلام کرد.

“منوچ” نماینده دفتر هماهنگى کمک‎هاى انسانی سازمان ملل متحد به افغانستان نیز از خطرات سیلاب‎ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفت: مردم افغانستان به کمک‎های بیشتری نیاز دارند.

قراراست این نشست فردا نیز ادامه یافته و در پایان نشست، اعضاى ایو تعهدات و کمک‎هاى خود به افغانستان را اعلام کنند.

سازمان ایکو در سال 1962 توسط پاکستان، ایران و ترکیه به منظور رشد همکارى‎هاى اقتصادى ایجاد شد و کشورهاى آسیاى میانه مانند ازبکستان، تاجکستان، ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان و افغانستان نیز عضویت این سازمان را کسب کردند.

این نشست کشورهای عضو سازمان ایکو در حالی در افغانستان برگزار شد  که در زمستان جاری، افغانستان شاهد بیشترین تلفات انسانی در 10 سال گذشته بوده است.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • بهرنۍ عينكې!
    • بدون شرح
    • جان کری خشونت های اخیر مصر را به شدت محکوم کرد
    • د ټاکنو په اړه د استاد سياف له لوري “ملي اجماع” جوړېږي
    • در پی درگیری های خونین مصر معاون رئیس جمهور این کشور استعفا کرد
    • سرمنشی عمومی سازمان ملل متحد خشونت های اخیر مصر را تقبیح کرد
    • روزی که مصر به خون مصری ها گلگون شد
    • کشته و زخمی شدن ۱۳ نفر در نتیجهٔ انفجار در یک رستورانت در ولایت تخار
    • خوست والي وايي که هر مامور درې ورځې غيرحاضري وکړي، کسر معاش به شي!!
    • د خوست ولایت د نادرشاه کوټ قومي مشرانو د دغه ولسوالۍ په اداري برخه کې د بدلون غوښتنه وکړه