Posts | Comments | E-mail /

صدای خط آهن بعد از ۱۲۷ سال انتظار در سلسله کوه های هندوکش شنیده می شود

Posted by on Jan 19th, 2012 and filed under تحلیل. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

مردم افغانستان بعد از سال‌ها انتظار در آینده‌ای نزدیک شاهد حرکت اولین ریل  در خاک این کشور خواهند بود و  سلسله کوه‌های هندوکش در شمال این کشور صدای  پر تنش ریل را برای نخستین بار خواهند شنید.

به گزارش  گران افغانستان، تاریخچه احداث خط آهن در افغانستان که به 127 سال قبل یعنی اواخر قرن نوزدهم (1885) میلادی برمی‌گردد، اما متأسفانه تاکنون هیچگاه این آغاز جنبه عملی به خود نگرفت

پس از سال‌های طولانی مقامات حکومتی در افغانستان بر آن شدند تا با توسعه خط آهن سرحدی بین افغانستان و ازبکستان در شمال این کشور گام‌های عملی در راستای ایجاد این خط ارتباطی بسیار مهم و حیاتی بردارند.

کار احداث خط آهن جدید بین ازبکستان و افغانستان که از سال 2010 میلادی رسماً آغاز شده است هم اکنون به پایان راه رسیده و قرار است در آینده‌ای نزدیک و با حضور مقامات عالی رتبه  دو کشور به بهره‌ برداری  سپرده شود.

این خط آهن منطقه سرحدی، ازبکستان را به بندر  سرحدی “حیرتان” در شمال افغانستان وصل می‌کند و در حال حاضر به طول 75 کیلومتر به داخل خاک افغانستان و به سمت شهر مزارشریف پیش رفته و کار ساخت آن به اتمام رسیده است.

راه آهن جدید افغانستان از محل کمک‌های بلاعوض بانک توسعه آسیایی، با  مصارف معادل 170 میلیون  دالر ساخته شده است که از مجموع این مبلغ 165 میلیون  دالر توسط این بانک و  فقط سه فیصد این مبلغ توسط دولت‌ افغانستان تأمین  شده است.

این خط آهن باعث می‌شود که افغانستان از این طریق به کشورهای ازبکستان و دیگر کشورهای آسیایی میانه متصل شود.

مقامات در وزارت ترانسپورت افغانستان می‌گویند: قرار است این خط آهن به سایر نقاط افغانستان از جمله شهر کابل پایتخت افغانستان گسترش داده شود.

بنا بر گفته مقامات دولتی افغانستان پروژه‌های دیگری نیز در راستای توسعه راه آهن در این کشور با کشورهایی چون  ایران در غرب و پاکستان در جنوب به امضا رسیده است که این قراردادها نیز در حال‌ تطبیق شدن هستند.

پروژه احداث خط آهن از برنامه‌های بلند مدت و ستراتیژیک افغانستان به شمار می‌رود و جز برنامه‌های عملی و همکاری‌های اقتصادی بانک توسعه آسیایی با این کشور محسوب می‌شود.

به گفته کارشناسان اقتصادی عملی شدن این طرح می‌تواند در شگوفایی و رونق اقتصادی افغانستان نقش مهمی ایفا کند.

به گفته مقامات وزارت مالیه افغانستان از سال 2002 تاکنون بانک توسعه آسیایی بیش از 2 میلیارد دالر در بخش‌های مختلف به افغانستان کمک کرده است که در کنار پروژه خط آهن، پروژه انتقال برق از کشور ازبکستان‌ به افغانستان از دیگر طرح‌های در دست اجرای این بانک در افغانستان است و با اجرایی شدن آن برق در بسیاری از ولایت‌های شمالی و کابل تأمین خواهد شد.

در حال حاضر حجم تبادلات تجارتی در بندر  سرحدی حیرتان در شمال افغانستان روزانه به چهار هزار تن می‌رسد و گفته می‌شود که با راه اندازی این خط آهن افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت و پیش‌بینی می‌شود که این رقم روزانه به شش هزار تن در روز خواهد رسید.

به علاوه کشورهای آسیای میانه و دیگر همسایگان نزدیک به افغانستان همچون کشور چین نیز می‌توانند از این طریق به بازارهای جهانی به صورت ارزان و آسان دست یابند.

خط آهن مزارشریف- حیرتان که توسط یک شرکت ازبکستان بنام “تیمیریولاری” در  جنوری ۲۰۱۰ آغاز شد و قرار بود که تا اواخر همان سال به بهره برداری برسد که این طرح به دلایل مختلفی با تأخیر طولانی مدت مواجه شد.

به باور کارشناسان مسائل اقتصادی احداث راه آهن سراسری در افغانستان زمینه را برای فعالیت‌های تجارتی در این کشور بیشتر می‌کند و سهولت‌های زیادی در بخش صادرات و انتقال اموال تجارتی از طریق افغانستان به کشورهای دیگر فراهم می‌کند.

درحالی که هنوز خط آهن مزارشریف – ازبکستان به صورت رسمی به بهره‌ برداری نرسیده است، اما چندی قبل اولین محموله تدارکاتی نیروهای امریکایی از همین طریق وارد افغانستان شد.



فرستادن/حفظ کردن

1 Response for “صدای خط آهن بعد از ۱۲۷ سال انتظار در سلسله کوه های هندوکش شنیده می شود”

  1. +1 Vote -1 Vote +1Khaled says:

    د ریل لیدلونه چی ګران افغانستان ته راغلی دیر خوشحله شوم

Leave a Reply

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement Middle East Banners

اندازهء فانت را تغییر دهید

  • A A A
  • ویدیو های همین لحظه از الجزیره

    ویدیو های مورد پسند تان را در ((گران افغانستان)) مشاهده کنید

    Loading...

    تازه مطالب

    ځوانيمرګ

    March 3rd, 2012

    لنډه کيسه:::::  سهراب سهار د ښوونځي له فراغت وروسته مې د[...]

    په امنيتي ارګانونو کې موجودې غټې ستونزې

    March 3rd, 2012

    علي عباس بدر دهېواد په تېر لس کلن تاريخ کې د پلازمينې س�[...]

    زموږ قومونه او بهرني استخبارات

    March 3rd, 2012

    رفيع الله زيار افغانستان هغه هېواد دى، چې د تاريخ په ا[...]

    تناقض در گفته های مقامات در نشست ایکو

    March 3rd, 2012

    کوهستانی مقامات دولتی در نشست ایکو در خصوص اوضاع مربوط[...]

    متن کامل مصوبه شورای سرتاسری علمای افغانستان

    March 3rd, 2012

    ۱۲حوت ۱۳۹۰    الحمد لله وحده والسلام علی من لا نبی بعده[...]

2022 / Graan Afghanistan by Afghan Scholars