Posts | Comments | E-mail /

آیا واقعا نیروهای امریکایی در سال ۲۰۱۴ از افغانستان خارج خواهند شد: رویترز به این سوال پاسخ میدهد

Posted by on Nov 8th, 2011 and filed under افغانستان در آیینهء مطبوعات جهان, تحلیل. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

تتبع و نگارش:- ذره بین

“واشنگتن:- گزارش ها حاکی از آن است که قصر سفيد به دنبال اين است تا نخستين اقدام را براي برنامه‌ريزي خروج نهايي امريكا از افغانستان باوجود دورنماي امنيتي تيره در اين كشور انجام دهد و از پنتاگون تقاضا كرده تا توصيه‌هاي اوليه را براي حضور سربازان امريكايي در افغانستان در سال 2014 ارائه دهد.”

به گزارش  گران افغانستان خبرگزاري رويترز در گزارشي در خصوص برنامه‌ريزي‌هاي امريكا براي خارج شدن از افغانستان نوشته است:

« منابع آگاه اظهار داشتند كه مشاوران ارشد باراك اوباما، رئيس جمهور امريكا تقاضاي سناريوهايي را براي سال 2014 در افغانستان كرده‌اند.

در راستاي اين رويه پنتاگون بايد نگاهي به سطح سربازان امريكايي براي سال 2013 در افغانستان داشته باشد كه اين موضوع نشان مي‌دهد خروج‌هاي گسترده‌تري فراتر از خروج 33 هزار سرباز  امريكايي كه تا سپتمبر آينده انجام مي‌شود، در نظر گرفته خواهند شد.

بروس رايدل، افسر سابق سازمان سياي امريكا كه سرپرستي بازبيني سياست امريكا در افغانستان   درسال  2009 را عهده دار بود، اظهار  داشت: برنامه‌ريزي براي سطح سربازان در افغانستان براي سال 2013 و 2014 اكنون در مرحله مقدماتي است.

اوباما و رهبران هم‌پيمان با وي سال گذشته متعهد شدند كه تا سال 2014 مسئوليت امنيتي را به افغان‌ها بسپارند و لئون پانه‌تا، وزير دفاع امريكا چند روز پيش در سفري به آسيا اظهار داشت كه جان آلن،  قوماندان عمومی نيروهاي خارجي در افغانستان در حال توسعه طرحي براي خروج تدريجي نيروهاي امريكايي از اين كشور است.

اما پيش از اين گزارش نشده بود كه  قصر سفيد تقاضاي برنامه ريزي دقيق را براي چگونگي پيشبرد اين هدف كرده است.

تلاش‌ها براي طرح‌ريزي مسير خروج از افغانستان در حالي انجام مي‌شود كه  قصر سفيد اقدامات سرنوشت سازي را براي پايان دادن به جنگ پرهزينه و خونين افغانستان انجام مي‌دهد و به دنبال تمركز مجدد بر اقتصاد بيمار امريكا و انتخابات رياست جمهوري سال 2012 است. ماه گذشته اوباما اعلام كرد تا پايان امسال سربازان امريكايي در عراق را خارج خواهد كرد.

درخصوص افغانستان قصر سفيد علنا طرح‌هايش را براي خروج از اين كشور پس از بيرون كشيدن سربازان  اضافی خود از آن تا سپتمبر سال  2012 اعلام نكرده است.

كايتلين هايدن، سخنگوي شوراي امنيت ملي امريكا اظهار داشت: رئيس جمهور امريكا در زماني مناسب تصميمات لازم را در خصوص شكل و سطح حضور نظامي ما در افغانستان پس از سپتمبر 2012  با مشوره  با هم‌پيمانان ناتو ، افغان  و امريكا اعلام خواهد كرد.

با وجود آنكه دولت اوباما طرح‌هاي خروج از افغانستان را پيگيري مي‌كند امنيت در اين كشور متزلزل است و دولت افغانستان به حد مخاطره‌آميزي ضعيف و فاسد است.

تعداد نيروهاي امريكايي در افغانستان تا اكتوبر سال  2012 حدود 86 هزار سرباز خواهد بود و طرحي براي آنكه اين نيرو ها كاهش شديد پيدا كنند به مذاق پنتاگون خوش نخواهد آمد چرا كه پنتاگون به دنبال اين است تا نيروي گسترده‌تري را تا هر زمان كه امكان پذير باشد در افغانستان حفظ كند تا دستاوردهاي امنيتي در اين كشور تقويت شود.

پنتاگون مدعي شده است كه  شورشیان طالبان را از بسياري از پايگاه‌هاي شان در جنوب افغانستان خارج ساخته است اما سازمان ملل متحد اعلام داشته كه مجموع‌ خشونت‌ها در افغانستان به رغم حضور بيش از 130 هزار سرباز خارجي در اين كشور، از آغاز جنگ 10 ساله افغانستان تاكنون به بدترين حد خود رسيده است.

روز شنبه يك بمبگذار انتحاري در شهر  كابل 17 تن را كشت كه  از آن جمله 13  تن آنها سربازان و كارمندان غيرنظامي نيروهاي ناتو بودند.

در حالي كه دولت اوباما در ماه‌هاي آینده بر خارج ساختن نيروهاي اضافی از افغانستان تمركز خواهد كرد و جان آلن، فرمانده نيروهاي خارجي بايد تا ماه اپریل يك طرح دقيق را براي خروج 23 هزار سرباز از افغانستان  از جنوری تا پايان سپتمبر 2012 ارائه كند، دولت امريكا اكنون نگاه خود را به فراتر از اين تاريخ دوخته است.

با وجود اين تصميمي در اين زمينه قريب الوقوع به نظر نمي‌رسد.

جورج ليتل، سخنگوي پنتاگون اظهار داشت: مكررا گفتيم كه ماهيت خروج امريكا از افغانستان پس از بازگشت سربازان اضافی از اين كشور به خانه، براساس شرايط انجام خواهد شد. هيچ تصميمي در اين خصوص اتخاذ نشده است.

يك مقام دفاعي امريكا كه نام خود را فاش نساخت گفت: مقامات واشنگتن در حال بررسي سناريوهاي گوناگوني هستند تا ببينند خطوط اصلي رابطه ستراتیژيك با افغانستان پس از سال 2014 چگونه خواهند بود.

اين مقام امريكايي تاكيد كرد: اكنون زود است كه در مقطع كنوني و در اواخر سال 2011، طرح‌هاي صريح و دقيقي براي خروج نيروهاي امريكايي در افغانستان در سال 2013 و 2014 ارائه دهيم.

با وجود اين تمايلات اوباما براي كاستن از حضور نظامي امريكا در خارج از اين كشور صريح است.

باراك اوباما به رغم اعلام شگفت‌انگيز تصميم واشنگتن براي دست كشيدن از تلاش‌ها به منظور تمديد ساختن حضور نظاميان امريكايي در عراق در ماه گذشته بارها بر اين ادعا تكرار كرده كه شدت جنگ در حال كاهش پيدا كردن است.

اوباما اذعان داشت: هنگامي كه من به رياست جمهوري رسيدم، 180 هزار سرباز امريكايي در دو جنگ عراق و افغانستان شركت داشتند. تا پايان امسال اين تعداد تا نصف كاهش پيدا خواهد كرد و اين كاهش ادامه پيدا مي‌كند.

تمايل براي پايان دادن به جنگ افغانستان توسط متحدین واشنگتن در ناتو نيز كه گرفتار بحران‌هاي مالي خود هستند و چشم به خارج ساختن سربازان شان از افغانستان دارند، مورد استقبال قرار گرفته است.

يك مقام اروپايي اخيرا اظهار داشت: مساله بسيار ساده است شما چه بمانيد و چه خارج شويد جنگ را مي‌بازيد.

برنامه‌ريزي‌هاي اوليه ظاهرا مربوط با تلاش‌ها به منظور  امضا کردن  يك پيمان همكاري ستراتیژيك با دولت متزلزل حامد كرزي در افغانستان است.

دولت اوباما اميدوار است تا طي كنفرانس بين المللي در خصوص اوضاع افغانستان در شهر بن آلمان در اوايل دسمبر و يا تا پايان امسال به اين پيمان دست پيدا كند.

يك مقام نظامي امريكا كه نام خود را فاش نساخت گفت: ما مي‌خواهيم اين پيمان را به سرانجام برسانيم. افغان‌ها از ما خواهند خواست كه باقی بمانيم و من فكر مي‌كنم كه ما به حضور خود ادامه خواهيم داد.

انتظار نمي‌رود كه اين توافق مشخص سازد پس از سال 2014 چه تعداد سرباز لمريكايي در افغانستان باقي خواهند ماند تا به تقويت نيروهاي افغان بپردازند.

اما اين توافق در اصل هر دو طرف را متعهد به حضور نظامي امريكا خواهد ساخت كه چگونگي آن به طور دقيق در يك توافقنامه وضعيت نيروها مورد مذاكره واقع خواهد شد.

اين مقام امريكايي اظهار داشت: فكر مي‌كنم كه اين معاهده گستره اقداماتي كه نيروهاي امريكايي انجام خواهند داد را ترسيم خواهد كرد.

جيمز دوبينز، يك مقام سابق قصر سفيد اظهار داشت: تصميم باراك اوباما در خصوص برنامه  نهايي براي خروج از افغانستان براساس پيشنهادات مشاوران نظامي‌اش اتخاذ خواهد شد.

وي تاكيد كرد: تصميماتي در  مورد خروج سربازان به گرمي مورد بحث قرار گرفته‌اند اما وضعيت مثل دولت جورج بوش نيست كه در آن تصميمات بدون  مشوره با فرماندهان اتخاذ مي‌شد.

اما بسياري از كارشناسان امنيتي اظهار نگراني كردند كه خروج امريكا از افغانستان تحت  تقسیم اوقات  تعيين شده توسط واشنگتن به قيمت ناديده گرفته شدن برآوردهاي ارائه شده از جبهه جنگ تعريف خواهد شد.

دانيل ماركي، كارشناس امور پاكستان و افغانستان در شوراي روابط خارجي امريكا اظهار داشت: چنانچه امروز در سال 2011 مسيري را براي خروج از افغانستان ترسيم كنيم، اين اقدام بدون در نظر گرفتن شرايط موجود در اين كشور خواهد بود. اين نظریه نشان مي‌دهد كه بايد انتظار داشته باشيم دولت اوباما مجبور شود تنها به ايجاد طرح‌هاي مقدماتي بپردازد.

تمايلات دولت امريكا نه تنها بازتات دهندهٔ  بيزاري عمومي از جنگ افغانستان و هزينه‌هاي عظيم آن است بلكه نشان دهنده خشم رو به فزوني از پاكستان است كه واشنگتن آن را متهم به دامن زدن به خشونت‌ها در افغانستان كرده است.

در حالي كه اوباما اين فاكتورها را پيش از اعلام تصميم خود در خصوص چگونگي خروج‌هاي آینده امريكا از افغانستان بررسي مي‌كند، بعيد است پس از برگزيدن يك برنامه زماني براي خروج توسط رييس جمهور امريكا، تغييرات بيشتري انجام پذيرد. تصميم اوباما در اين زمينه ممكن است در نشست ناتو در ماه می در شيكاگو و يا پيش از آن اعلام شود.

اخبار اعلام شده در  مورد طرح‌هاي امريكا براي خروج از افغانستان نگراني‌هاي دولت كابل را افزايش خواهد داد مبني بر اين كه ممكن است به رغم تعهدات امريكا براي حضور بلند مدت در افغانستان، دولت كابل را تنها بگذارد.

يك مقام بلند پايه افغان اظهار داشت: مقامات غربي معتقدند به منظور انتقال موفقيت آميز مسئوليت‌هاي امنيتي، پيشرفت زيادي در افغانستان حاصل شده و ميشود و آنها به  تقیسم اوقات ي فعلي براي سال 2014 پايبند خواهند بود.

وي افزود: اما ما معتقديم كه واقعيت‌هاي موجود چيز ديگري را نشان مي‌دهد. اگر پيشرفت كافي حاصل نشود و 2014 ضرب الاجل خروج از افغانستان باقي بماند، ما با مشكلات جدي مواجه خواهيم شد.»

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • جلسه شورای امنیت ملی: از روز تاریخی و خجستهء استراد استقلال کشور با شکوهمندی تجلیل بعمل آید
    • عنوانی حامد کرزی پیام های تبریکیهء سران کشور های مختلف جهان به مناسبت استرداد استقلال کشور
    • د خوست ولایت د شمل فارم باغ په سيمه کې د اوه شپیته مليونه افغانيو په لګښت د يوه لوى پله د بنسټ ډبره کیښودل شوه
    • وحدت ملى بخاطرحفظ استقلال کشور آرمان ستُرگ شاه امان اﷲ بود!
    • مدت اقامت مهاجرین افغان در پاکستان تا سال ۲۰۱۵ تمدید شد
    • نماد استقلال، منار وزارت دفاع یا طاق ظفر پغمان
    • دخپلواکۍ دگټلو تاريخي خاطرې يادمو مبارک
    • ادرار بصورت ایستاده
    • سپینه ماڼۍ او له حقایقو تور انځور
    • تبرئه روحانی پاکستانی در محکمه این کشور