Posts | Comments | E-mail /

حد اقل ۳۱ میلیارد دالر پول پروژه های باز سازی افغانستان و عراق تاراج شده است: گزارش ویژه

Posted by on Oct 31st, 2011 and filed under تحلیل. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

عراق و افغانستان دو کشوری بودند که در اثر حمله ائتلاف  بین المللی به رهبری امریکا به کشورهایی جنگ زده تبدیل شدند. امریکایی ها برای بازسازی این دو کشور صدها میلیارد دالر هزینه کرده اند، اما فساد و انحراف در پروژه های بازسازی به سطحی نگران کننده رسیده است.

تعداد قضیه های به فساد کشیده شده رو به افزایش است. تعداد کسانی که در رسیدگی های قضایی محکوم شده اند قابل توجه است و همین اکنون صدها نفر  به جرم اختلاس تحت تحقیقات قرار دارند . دزدی و اختلاس پول هایی که قرار بوده برای مقاصد بازسازی در عراق و افغانستان هزینه شوند به روش های مختلف صورت  گرفته و پول های تارج شده بطور عجیب و غریب به کشور های غربی انتقال یافته است.

افزایش این تخلفات  در شرایطی صورت می گیرد که امریکا قصد دارد نیروهایش را از افغانستان و عراق  بیرون کند.

این اطلاعات در دو گزارش رسمی دولت امریکا  گزارش شده که دیروز یکشنبه  منتشر شدند.

څارنوالان امریکایی در عراق در طول ۱۳ ماه گذشته قضیه های ۲۲ نفر را پیگیری و نهایی کردند که منجر به محکومیت آنها شد. با احتساب این تعداد، شمار کسانی که به جرم دزدی و انتقال غیرقانونی پولهایی که باید صرف پروژه های بازسازی در عراق می شد به ۶۹ نفر رسید.

دولت امریکا برای رسیدگی به تخلفات  مربوط با پروژه های بازسازی دفتر  خاصی را  در سال ۲۰۰۴ تشکیل داد. ۶۹ نفر یاد شده در نتیجه فعالیت های دفتر بازرسی  مذکور مورد پیگرد قرار گرفتند. از این تعداد ۵۷ نفر محکومیت گرفته و به زندان و پرداخت جریمه محکوم شدند.

مسئولان دفتر بازرسی می گویند تعداد فزاینده ای از افراد مورد سوء ظن واقع می شوند چون افرادی که  اکنون تحت بازجویی هستند افراد دیگری را  نیز افشا می کنند که آنها هم مورد پیگرد و سوظن قرار می گیرند.

در افغانستان هم وضع مشابهی در جریان است. دفتر بازرسی پروژه های بازسازی امریکا در افغانستان در سال ۲۰۰۸ تشکیل شد. بزرگترین مورد رشوه خواری در پروژه های بازسازی  در افغانستان هم کشف شد. یک افسر سابق اردوی امریکا به نام سدهارت تونی هاندا از ایالت کارولینای شمالی بخاطر رشوه خواری به مبلغ یک میلیون و سیصد هزار  دالر در پروژه های بازسازی در افغانستان به زندان و پرداخت جریمه محکوم شد.

این  قضیه بزرگترین مورد فساد در تاریخ ده ساله جنگ در افغانستان بشمار می رفت.

گزارش منتشره می گوید گستردگی فساد در کشورهای میزبان پروژه های امریکایی عامل مهمی در فساد پذیری دست اندرکاران یا افراد مربوط با پروژه ها بوده  است.
اریک همیلتون، یک  تن از سربازان اردوی  امریکا در جریان رسیدگی ها  جرم خود را پذیرفت. وی متهم بود که با شماری از قرار دادیان عراقی، پلان داشت تا  ۷۰  پایه جنراتور برق را که برای نیروهای بحری امریکا ارسال شده بود ، سرقت کند. وی بخشی از پولهای حاصله را به امریکا فرستاد.به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، یک سرباز نیروهای بحری امریکا ۴۳ هزار  دالر را در بین چند بیرق امریکا پنهان کرده و به کشورش فرستاد. یک سرباز امریکایی دیگر هزاران  دالر را در یک گودی طفلانه  پنهان کرده بود. گویند که یک کارمند سفارتخانه موفق شد  که اسرار وزارت خارجه امریکا را با چنان مهارتی  افشا کند که ۲۴۰ هزار  دالر به حساب شخصی اش (در اردن) فرستاده شد.

شمار متعددی از کارکنان دولت امریکا از واگذاری غیرقانونی پروژه های بازسازی به  قرار دادیان محلی، هزاران دالر را به  جیب زده اند.

یک کارمند محلی سفارت امریکا در اردن به نام اسامه سلیم عایش در ماه  اپریل گذشته تحت  تحقیق قرار گرفت چون حدود ۲۴۰ هزار دالری که باید برای  انتقالات گمرکی پرسونل وزارت خارجه امریکا مصرف می شد، را به حساب بانکی شخصی خود منتقل  کرده بود.

بر اساس گزارش اسوشیتدپرس، پولهای  زیادی در  میدان های جنگ هم توسط افراد متخلف سرقت می شود و بعدا به امریکا فرستاده می شود.  اکثریت فرستادن پول در قالب ارسال بسته های پوستی شخصی به آدرس های شخصی افراد صورت می گیرد.  به طول مثال، دهها هزار  دالر در لباس بابا نوئل (بابا برفی) جاسازی شده بود.

مجموع پولهایی که از راه تحقیقات و  قضیه  های رسیدگی شده از متخلفین بدست آمده و به خزانه دولت امریکا بازگردانده شده است ۱۵۵ میلیون  دالر است.د.

بهر صورت ، تمام مبلغ بدست آمده از پیگیری  قضیه های فساد تنها  فیصدی کوچک و ناچیزی از تمام مبالغی است که به جیب متخلفین سرازیر شده است، زیرا بعضی آنها مورد پیگرد قرار گرفتند  و بعضی آنها همین اکنون مصرف سرقت میلیون ها دالر هستند و فعالیت های شان کشف نشده است.

امریکا ۶۲ میلیارد  دالر برای بازسازی عراق و ۷۲ میلیارد دالر برای بازسازی افغانستان اختصاص داده است.  این مبلغ  فقط بودجه هایی نیستند که به آنها دست اندازی شده است. غیر از  مصارف

نظامی، امریکا ۲۰۶ میلیارد  دالر فقط برای نیازهای لوجستیک نیروهای ائتلاف و اقدامات امنیتی اختصاص داده است.

یک کمیسیون مستقل رسیدگی به پروژه های واگذار شده به  قرار دادیان به این نتیجه رسیده است که حداقل ۳۱ میلیارد  دالر در عراق و افغانستان  ضایع شده است. این کمیسیون در گزارشی که در ماه اگست منتشر کرد گفت ممکن است رقم مجموعی پولهای اختلاس شده به ۶۰ میلیارد دلار برسد.

در گزارش آن کمیسیون آمده بود که حدود ۱۰ تا ۲۰   فیصد پول های اهدا شده به افغانستان وعراق ضایع شده  که از این رقم حدود ۵ تا ۹ درصد به جیب افراد فاسد و رشوه خوار سرازیر شده است.

گزارش اسوشیتدپرس می گوید میزان واقعی مبالغ  اختلاس شده در پروژه های بازسازی عراق و افغانستان ممکن است هیچ گاه مشخص نشود.


فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • اعلام آمادگی هند برای کمک نظامی با افغانستان
    • د قطر د دفتر لړي په ترکیه او سعودی عربستان کښې
    • بان کی مون وارد اسلام آباد شد
    • نیروهای اسپانیایی تا اواخر تابستان امسال بطور کامل ولایت بادغیس را ترک خواهند کرد
    • احزاب افغانستان نامزد واحد در انتخابات ریاست جمهوری معرفی می‌کنند: احمد ضیا مسعود
    • ناټو: د امنيتي تړون لاسليکول د افغانستان او امريکا ترمنځ دوه اړخيزه اړيکه ده
    • سیلابونو په پکتيکا ولایت کې ځاني او مالي زيانونه اړولي دي
    • حامد کرزی بتاریخ ۲۶ اګست به پاکستان سفر می کند
    • نواز شریف جانشین پرویز اشفق کیانی را تعیین می کند
    • د خوست ولایت د سیلاوونو او بارانونو په اړه ددې ولايت مقام د ژورې خواشينۍ او ډاډګیرنې پيغام