Posts | Comments | E-mail /

سفير انگلستان: هرگز به “آدم خواران” اجازه بازگشت به افغانستان را نمي‌ دهيم

Posted by on Sep 28th, 2011 and filed under خبرونه. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

کابل:-سفير انگلستان در کابل هشدار داده است که حاميان بين‌المللي افغانستان هرگز به “آدم خوار ها در منطقه” اجازه نخواهند داد تا در اين کشور “نقش تخريبي” داشته باشند.

به گزارش  گران افغانستان ويليام پتي گفت که در اين زمينه و همچنين در مورد تضمين ثبات در افغانستان، امضاي تفاهم‌نامه‌هايي ميان افغانستان و جامعه بين‌المللي از اهميت زيادي برخوردار است.

پتي  می گوید: علاوه بر پيماني که قرار است بين افغانستان و امريکا امضا شود، اقداماتي در جريان است تا بر سر ايجاد پيمان‌هاي جداگانه‌اي ميان افغانستان با انگلستان، اتحاديه اروپا و ناتو نيز توافق صورت گيرد.

انگلستان همانند امريکا و برخي ديگر از کشورهاي عضو ناتو برنامه کاهش حضور نظامي در افغانستان را پيگيري مي‌کند و اعلام کرده که در نظر دارد در سال 2014 به حضور نظامي خود در افغانستان پايان دهد.

در همين حال سوالهاي متعددي در مورد توانايي دولت افغانستان و نيروهاي امنيتي اين کشور و نحوه برخورد آنان با تهديدهاي امنيتي در  عدم موجودیت نيروهاي بين‌المللي مطرح است.

اما ديپلماتهاي غربي تاکيد کرده‌اند که همکاري جامعه بين‌المللي با افغانستان پس از سال 2014 به پايان نخواهد رسيد و اين پيامي بود که سفير انگلستان نيز در گفتگوي خود بر آن تاکيد داشت.

پتي گفت: “ما همکاري دوامدار با افغانستان را پيشنهاد کرده‌ايم و مي‌دانيم که امريکا نيز در حال بحث روي ايجاد همکاري ستراتیژيک با افغانستان است. انگلستان به عنوان يک عضو اتحاديه اروپا، تلاش مي‌کند که ميان افغانستان و اتحاديه اروپا هم سند همکاري  دایمی به امضا برسد و همچنين ما عضو ناتو هستيم و مي‌خواهيم ناتو را نيز تشويق کنيم تا به همکاري  دایمی با افغانستان به توافق برسد.”

وي افزود: “ما فکر مي کنيم که امضاي چنين تفاهمنامه‌ها با افغانستان بسيار مهم است. اين به مردم افغانستان نشان مي‌دهد که ما حاضر هستيم پس از سال 2014 نيز با آنها همکاري مي‌کنيم و پيامي را به منطقه مي‌رساند و به آن عده‌اي که منتظر هستند تا همکاران بين‌المللي افغانستان را ترک کنند و آنها مانند لاشخور برگردند، اشتباه مي‌کنند، اين اتفاق نخواهد افتاد!”

سفير انگلستان در اين زمينه از کشور خاصي نام نبرد اما گفت که اين پيام شامل “هر کسي مي‌شود که تصور مي‌کند مي‌تواند نقش تخريبي در افغانستان داشته باشد.”

 اما  موصوف در بخش ديگري از سخنان خود، مشخصا از پاکستان نام برد و گفت که جامعه جهاني انتظار دارد تا اين کشور در مبارزه با تروريزم و کمک به تامين امنيت در افغانستان “نقش سازنده تري” بازي کند.

وي گفت: “به باور من، خواست ايالات متحده و حکومت افغانستان از پاکستان در رابطه به تلاش بيشتر براي سرکوبي طالبان يک خواست مشروع است. در حال حاضر شورشيان در برخي مناطق شمال شرقي پاکستان، پناهگاه دارند.”

پتي افزود: “پاکستان براي حمايت از (تامين ثبات در افغانستان) نقش مهمي مي‌تواند بازي کند. ما فکر مي‌کنيم که ادامه همکاري با پاکستان مهم است. همانگونه که گفتم، به نظر ما پاکستان مي‌تواند بيشتر از اين کارهاي انجام دهد. ما فشارها و در عين حال گفتگو را ادامه مي‌دهيم.”

سفير انگلستان در کابل تاکيد کرد که کشورش با “تمامي سطوح رهبري پاکستان، چه نظامي، چه غيرنظامي و چه استخباراتي” در تماس است تا اطمينان حاصل شود که مبارزه مشترک افغانستان، پاکستان و جامعه جهاني عليه تروريزم، به نتيجه مثبت برسد.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • د ولسي جرګې د يوه غړي دوه ساتونکي ووژل شول
    • بدون شرح
    • حامدکرزی د هندوانو او سیکانو له استازو سره په کتنه کې: تاسو د افغانستان د اتباعو په توګه د دې هیواد له نورو اوسېدونکو سره مساوي حقوق لری
    • د بندونو او ملا درد ته نوی درمل وموندل شو
    • د اسد دانش صيب ځواني مرګ زوی حسيب الله په مرګ کې!
    • دستگیری ۹ تروریست در ولایت بدخشان
    • طالبان پاکستانی به دولت نواز شریف هشدار دادند
    • صدر اعظم ناروی بخاطر درک بهتر وضعیت کشورش؛ در کوچه های اسلو تکسی رانی کرد
    • اعلام آمادگی هند برای کمک نظامی با افغانستان
    • د قطر د دفتر لړي په ترکیه او سعودی عربستان کښې