Posts | Comments | E-mail /

دفع ظلــم ظالــم

Posted by on Jul 30th, 2011 and filed under تحلیل. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

تتبع ونگارش :امین الدین «  سعـیـدی –سعيد افغانی

مدیر مرکز مطالعات ستراتــیــژیکی افغان

ومسؤل مرکزفرهنگی د حق لاره- جرمنی

مظلوم از مادۀ ظلم، به معناى ستمديده است و به اصطلاح کسیکه بالایش ظلم وتجاوز صورت گرفته باشد ویا به  حق و حقوقش، تعدى و تجاوز شده باشد، اطلاق مى شود.

در قرآن  عظیم الشان ، كلمۀ مظلوم، صرف يك بار آمده است :

« … وَ مَن قُتِلَ مظلُماً فقد جعلناهُ لولِيه سُلطاناً؛ و آن كسیکه مظلوم كشته شده است براى ولى اش سلطه (حق قصاص)  قرار داديم» .
در ارشادات ورهنمود های  دین مقدس اسلام  همانطوریکه  از ظلم  وتجاوز وستم ، تنفــر وانزجار  اعلام شده ، از تسلیم شدن به ظلم ظالم نیز نهی صریح  بعمل آمده است .
همچنان دستگیری و دفاع از ستمديدگان و مظلومان و يارى رساندن به مظلـومیـن ، بحیث یک وجیبه شرعی  ویک مکلفیت دینی مسمی  گردیده است .

قرآن عظیم الشان در  سوره  انفال فرموده  : «… إِنِ اسْتَنْصَرُوكُمْ فِى الدِّينِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ… ؛ اگر گروهى وجماعتی  به خاطر حفظ دين خویش از شما يارى وکمک بخواهد ، بر شما واجب  است كه به کمک ، يارى ومساعدت  شان  بشتابيد.»

اگر به مفهوم این آيـۀ  متبرکه  دقت فرمائید دیده میشود که  با تمام  صراحت ووضاحت مسلمانان مکلف گردیده اند تا، به کمک ومساعدت و  يارى برادران دينى خود كه مورد ظلم و ستم قرار گرفته اند،بشتابد ودر مورد وجیبۀ دينى خو یش را عملی  نمايد.
پروردگار با عظمت  میفرماید : « وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْية الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيراً » ( چرا در راه الله و در راه مردان و زنان و كودكانى كه (به دست ستمگران) تضعيف شده اند، مبارزه و پيكار نمى كنيد همان افراد (ستمديده اى) كه مى گويند : الله ! ما را از اين شهر كه اهل آن، ستمگرند، بيرون ببر و براى ما از طرف خود، سرپرست قرار ده و براى ما از طرف خود، يار و ياورى تعيين فرما! »
در این آیــۀ  متبـرکه کسانیکه به کمک ویاری مظلومیــن وستمدیدگان نمی شتابند ،ودر مورد مصلحت چنده روزه  دینوی ، مقام منزلت وپست دولتی وعیش ونوش  دنیوی را مقدم میدانند ودر مورد حوادث که بالای امت مسلمه وهموطنان اش در جریان است  سکوت مصلحتی میکند واز خود بی تفاوتی نشان مید هد ، پروردگار آنان را سرزنش نموده وملامت ومورد مواخذه  قرار میدهد.

اکثریت مطلق از مفسران در تفسیر این آیه متبرکه  مینویسند: از فحوی این آیه متبرکه چنین  معلوم  میشود که بر مسلمانان واجب است اگر  زمانی  ملاحظه نمودند که برادر مومن ومسلمان اش  گرفتار ظالمى شده، عزت ، ابرو ودین اش مورد تجاوز قرار گرفته است ، به  تمام توان وقدرت خویش  بايد دست بکار شود ودر رفع ودفع شر اقدام عملی نماید.

همچنان  مفسرین  مینویسند : که از سیاق  آیه متبرکه  معلوم میشود که در  این آیه متبرکه  نوع تهديد است ، واین نوع تهدید  عبارت از ان که:اگر برادر مسلمان ، تحت شكنجه  ، ظلم وتجاوز قرار داشته باشد  و مسلمانان ديگر،  توانمندی آنرا داشته باشد که برادر مسلمان را از تجاوز وظلم نجات دهد ، ولی  با آنهم در مورد تجاهل وسهل انگاری  میکند ، با تمام صراحت مشمول  تهديد اين آيه  متبرکه مى شوند وپروردگار با عظمت  در موقع حساب وجزا آنانر مؤاخذه  خواهند کرد.
قرآن كريم در سوره شورى مى فرمايد: « وَ الَّذِينَ إِذا أَصابَهُمُ الْبَغْيُ هُمْ يَنْتَصِرُونَ»، راغب اصفهانى مى گويد: کلمه  «انتصار» و « استنصار» هر دو به معناى طلب يارى است، لذا ترجمه آيه اين مى شود: «و كسانى كه هرگاه ستمى بر آنها رسد، «تسليم ظلم نمى شوند» و يارى مى طلبند.»
در حقيقت از يك سو مظلوم و ستمديده، مــؤظف به مقاومت و ايستادگى در برابر ظالم و فرياد زدن و كمك خواستن از برادران دينى خویش  است و از سوى ديگر، مؤمنان كه فرياد و استغاثه برادران دينى و ستمديده خود را مى شنوند، مسئول هستند به نداى آنان، جواب مثبت داده و به يارى آنان بشتابند؛ زيرا مقاومت در برابر ظلم و ستمگرى  به قدر توانمندی واستطاعت  به  قرآن واجب است.

از جانب دیگر یکی از واجبات  فطری انسانها  است که به دفع از همنوع  خویش  اقدام نماید ودفع ظلم  وستم  از همنوع خویش نموده ودست  ظالم  را قطع  نماید.

از فحوای آیات قرانی وارشادات دین مقدس اسلام که بطور مختصر در فوق به آن اشاره نمودیم ،  چنان معلوم میشود که یاری رساندن به مظلومان و ستمديدگان  ازجمله  وجیبه ومکلفیت دینی  بشمار میرود .همانطوریکه ، انسان ستمديده و مظلوم، وظيفه دارد در برابر ستمگران، ايستادگى ، مقاومت وپایدری كنند و در صورت ضعف و ناتوانى، فرياد و استغاثه  نموده ،و از ديگران،  طلب كمك  کند ، بر  سایر مسلمانان است که به فرياد و استغاثه ستمديدگان ، لبیک گفته ، بکمک  انان  بشتابند  و در حد توان، در رفع ظلم و در جهت كاهش رنج و آلام و نجات و رهايى آنان از زير ظلم وتجاوز سعی وکوشش ومجاهدت نمایند ، تا در روز جزا دربرابر پروردگار  مورد  مؤاخذه قرار نگيرند.

در روایت دینی آمده است که یکی از  روز ها مردی به نزد ابوسعید خدری آمده گفت: مرا توصیه کن، او گفت: «از من چیزی درخواست نمودی که من پیش از تو از رسول‌ خداصلی الله علیه وسلم در خواست نمودم، توصیه‌ام به تو این است:
تقوی الهی را حفظ کن چرا که آن سرآمد همه کارهاست، جهاد را از دست مده که آن رهبانیت اسلام است و ذکر خدا و تلاوت قرآن را بر خود لازم بگیر چرا که این نام نیکی برایت در آسمان و نوری در زمین می‌باشد».

برادران وخواهران  !

امروز ملت مظلوم  افغان تحت ظلم  وانوع  ستمگری های ظالمین خونوار جهانی وبخصوص کشور های همسایه  قرار گرفته است ، بر همه مسلمانان  با دیانت  وبا غیرت افغان است که در دفع ظلم ورفع مظالم  از ملت مظلوم وبیچاره افغانستان وجیبی دینی ، انسانی وافغانی  خویش را ادا نمایند . پایان

ادرس  ارتباطي :یا بريښنا ليک :

 

 

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • د کورنيو چارو وزارت: حکيم شجاعي به د خلکو د شکنجې په تور ونيول شي
    • دهیواددخپلواکۍ دورځې د۹٤مې کليزې په وياړ دخوست والي دمبارکۍ پيغام
    • مصاحبه با محترم آصف آهنگ دانشمندی که چراغ مشروطه خواهان را روشن نگاه داشته است
    • جلسه شورای امنیت ملی: از روز تاریخی و خجستهء استراد استقلال کشور با شکوهمندی تجلیل بعمل آید
    • عنوانی حامد کرزی پیام های تبریکیهء سران کشور های مختلف جهان به مناسبت استرداد استقلال کشور
    • د خوست ولایت د شمل فارم باغ په سيمه کې د اوه شپیته مليونه افغانيو په لګښت د يوه لوى پله د بنسټ ډبره کیښودل شوه
    • وحدت ملى بخاطرحفظ استقلال کشور آرمان ستُرگ شاه امان اﷲ بود!
    • مدت اقامت مهاجرین افغان در پاکستان تا سال ۲۰۱۵ تمدید شد
    • نماد استقلال، منار وزارت دفاع یا طاق ظفر پغمان
    • دخپلواکۍ دگټلو تاريخي خاطرې يادمو مبارک