Posts | Comments | E-mail /

بارک اوباما مدال آزادی ریاست جمهوری را به رابرت گیتس اهدا کرد

Posted by on Jun 30th, 2011 and filed under خبرونه. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

واشنگتن:- باراک اوباما رییس جمهور امریکا مدال آزادی ریاست جمهوری را به رابرت گیتس وزیر دفاع  امریکا اهدا کرد.

اهدای مدال روز پنجشنبه، در آخرین روز خدمت گیتس، در مراسمی که نیروهای مسلح برای خدا حافظی با وی ترتیب داده بودند صورت گرفت.

آقای اوباما رابرت گیتس را یکی از بهترین خدمتگذاران کشور و یکی از بهترین وزرای دفاع در تاریخ امریکا نامید.

رابرت گیتس در اواخر سال ۲۰۰۶ در دوره ریاست جمهوری  جورج بوش به وزارت دفاع برگزیده شد و بر افزایش سربازان در عراق، که به گفته تحلیلگران به تغییر روند کمپاین نظامی در  آن کشور کمک کرد، نظارت داشت.

گیتس گفت خدمت به عنوان وزیر دفاع بزرگترین افتخار و امتیاز در زندگی او بوده است. در تاریخ اریکا رابرت گیتس تنها وزیر دفاعی است که پس از انتخاب یک رییس جمهور تازه در سمت خود باقی ماند.

از طرف دیگر وزير دفاع امريكا در مورد پروگرام خروج نیروهای امریکایی از افغانستان اعلام كرد: پروگرام  رييس‌جمهور اين كشور براي خروج نيروها از افغانستان، خطر درگيري‌ها در منطقه را افزايش خواهد داد.

به گزارش  گران افغانستان به نقل از خبرگزاري رويترز، رابرت گيتس، وزير دفاع  امريكا كه  امروز(پنجشنبه) پس از چهار و نیم  سال خدمت از سمت خود كنار رفت ، اعلام كرد که در این زمینه اقدام بارک اوباما، رئيس‌جمهور امريكا براي جلب رضايت مردم اين كشور  موثر است

گيتس اعلام كرد: مشاورین اوباما  راه هاي مختلفي را در مورد نحوه خروج 100 هزار تن از نيروهاي امريكايي در افغانستان به وي ارائه کرده اند.

جنگ افغانستان با وجود گذشت حدود يك دهه هم‌چنان براي امريكا تلفات روزانه در پي دارد و در عين حال  گروه طالبان همچنان به فعاليت خود ادامه مي‌دهد.

در حالي كه پنتاگون ادامه حضور 33 هزار تن از نيروهاي كمكي را كه اخيرا به افغانستان اعزام شده‌اند تا سال 2012 خواستار شد، وزير دفاع  امريكا اعلام كرد: ساير مشاورين خواستار خروج اين نيروها تا ماه  اپریل شدند.

گفته مي‌شود جنگ افغانستان از آغاز تاكنون بيش از 110 ميليارد  دالر مصرف سالانه بر دوش ماليه دهندگان امريكايي تحميل كرده است.

بالاخره هفته‌ي گذشته رييس‌جمهور امريكا  تصميم خود را براي خروج 10 هزار تن از نيروهاي اين كشور از افغانستان در سال جاري و خروج 23 هزار تن ديگر تا سپتمبر سال 2012 اتخاذ كرد.

رابرت گيتس در مصاحبه با خبرگزاري رويترز در آستانه‌ي خروج خود از پنتاگون اعلام كرد: رييس‌جمهور امريكا در خصوص ايجاد تعادل ميان خطرپذيري سياسي و خطرپذيري نظامي، انتخاب حساسي در پيش رو داشت.

وي افزود: حتي در صورتي كه اوباما فرمان باقي ماندن نيروهاي امريكايي در افغانستان را صادر مي‌كرد اين احتمال بسيار كم بود كه اين  فرمان با راي موافق ولسی جرگه مواجه میشد. حتي برخي از جمهوري‌خواهان نيز در مورد طرح‌هاي اوباما اظهار مخالفت نموده‌اند.

بحث و مناقشه درخصوص خروج نيروهاي  امريكايي از افغانستان منجر به ايجاد اختلاف نظر ميان  قصر سفيد و پنتاگون شده است. اين در حالي است كه رهبران نظامي بيم آن دارند كه زمان و منابع كافي براي انجام پيشرفت‌هاي لازم در افغانستان و از بين بردن طالبان در مناطق جنوبي اين كشور را در اختيار نداشته باشند.

مشاورین نظامي ارشد اوباما از جمله مايك مولن،  لوی درستیز اردوی امريكا در مورد برنامه‌ي اوباما براي خروج نيروها ابراز ترديد نموده‌اند. آنها در ابتدا اعلام كردند، نسبت به اين طرح رضايت ندارند اما  بالاخره از آن اعلام حمايت كردند.

طبق طرح پيشنهادي رييس‌جمهور امريكا، بخش عمده‌اي از 23 هزار نيروي امريكايي تا سال آينده از افغانستان خارج خواهند شد. خروج اين نيروها  در آغاز تابستان سال 2012 كه زمان تشديد حملات طالبان به شمار مي‌آيد، خواهد بود.

با اين حال وزير دفاع امريكا اعلام كرد: اقدام اوباما با توجه به نگراني‌هاي سياسي معقولي كه دارد، درست بوده است. مخالفت‌ها در ولسی جرگه  براي ادامه حضور نيروهاي امريكايي در افغانستان با توجه به افزايش  مصارف نظامي اين كشور قابل درك است.

گيتس افزود: در مورد ثبات سياسي داخلي امريكا و كاستن از ميزان خطرات و تهديدهايي كه نسبت به آن وجود دارد اوباما عكس‌العمل درست و مناسبي از خود نشان داد.

در حدود 68 هزار تن از نيروهاي امريكايي با هدف حمايت و تعليم نيروهاي افغانستان در اين كشور باقي خواهند ماند.

با اين حال اوضاع امنيتي اين كشور  به طور خاص در مناطق شرقي هم‌چنان در وضعيتي بحراني به سر مي‌برد و افزون بر آن حملاتي در جنوب و مركز افغانستان به طور روزانه قابل ملاحظه است.

وزير دفاع  امريكا اظهار داشت: به نظر مي‌رسد نيروهاي امريكايي بتوانند خلاء امنيتي را با استفاده از نيروهاي افغان پر كنند. آنها در حال حاضر در حال تلاش براي رسيدن به اين هدف هستند.

گيتس همچنين همكاري با پاكستان را براي از بين بردن گروه‌هاي شورشی كه به انجام حملات در مناطق قبایلی  مي‌پردازند، مورد تاكيد قرار داد.

 

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • مهاجرین غیر قانونی در یونان دست به اعتراضات خشونت آمیز زدند
    • رهبر القاعده به زندانیان این گروه در عربستان سعودی وعده آزادی داد
    • د کونړ په ولایت کې د “ناموسي وژنو” په اړه خبرداری
    • وزارت خارجهٔ امريكا عاملان كشتار مردم عراق در روز عيد فطر را دشمنان اسلام قلمداد کرد
    • پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان عید فطر را به مسلمانان جهان تهنیت عرض داشت
    • کشته شدن دو تن از اعضای ایرانی گروه طالبان در ولایت فراه
    • افغانستان خواهان ایجاد دفتر مذاکرات صلح با طالبان در افغانستان است: وزارت خارجه
    • دخوست ولایت د پنځه کلن ستراتيژيک پلان په چوکاټ کې د١٣٩٢ او ١٣٩٣کالونو انکشافي پلانونه وڅيړل شول
    • خروج عساکر بلغاریا از افغانستان
    • تنزیل نیروهای امریکائی از 68000 به 60000 طی یک ماه گذشته