Posts | Comments | E-mail /

پاكستان به شدت نگران نفوذ هند در افغانستان است: وحید مژده

Posted by on Jan 30th, 2011 and filed under خبرونه. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

کابل: وحید مژده یکی از تحلیلگران سیاسی به نقل از يك عضو “شوراي عالي صلح ” كه به پاكستان سفر كرده است گفت كه تمامي مقامات پاكستان از نفوذ هند در افغانستان به شدت نگران و خواستار كاهش نقش هند در افغانستان هستند.

.وحيد مژده   در این مورد می افزاید: يكي از اعضاي شوراي عالي صلح كه به پاكستان سفر كرده بود نگراني سران احزاب، رهبران مذهبي و مقامات عالي‌ رتبه دولتي پاكستان از حضور هند در افغانستان را بازگو كرد.

به گفته مژده، مقامات پاكستاني به هيئت شوراي عالي صلح گفته اند كه حضور هند در افغانستان به هيچ وجه براي پاكستان قابل قبول نيست و خواستار كاهش نفوذ هند در افغانستان شده‌اند.

وي اين خواسته را نوعي مداخله در امور داخلي افغانستان دانست و گفت: پاكستان قصد دارد نفوذ خود را در افغانستان قانوني سازد و از افغانستان بخواهد تا ميان هند و پاكستان، پاكستان را انتخاب كند.

مژده موضوع تبادلهء زندانيان بين دو كشور را كه در سفر اخير “زلمي رسول ” وزير امور خارجه افغانستان به اسلام‌ آباد مطرح شده را شگفت‌ انگيز توصيف كرد و گفت: زندانيان پاكستاني كساني هستند كه از صحنه‌هاي جنگ دستگير شده اند در حالي كه زندانيان افغان، كساني هستند كه به علت نداشتن  اسناد و یا پاسپورت در زندان‌ هاي پاكستان به سر مي‌برند.

اين  تحلیگر سیاسی کشور  در مورد تبادلهء زندانيان افزود: هنوز مشخص نيست كه دولت افغانستان چه نوع زندانيان را تبادله مي كند و آيا رهبران طالبان كه در پاكستان زنداني هستند، شامل اين طرح مي‌شوند يا خير.

وي در ادامه گفت: پاكستاني‌ها تحويل “ملا برادر ” مرد شماره  دوم طالبان به دولت افغانستان را رد كرده اند و تبادله ساير اسرا كمكي به روند صلح نخواهد كرد.

مژده افزود: وزير خارجه افغانستان در مدت يك ماه، سه بار به پاكستان سفر كرده كه بر اساس اصول ديپلماتيك سوال برانگيز است.

پس از سفر هيئت شوراي عالي صلح به پاكستان، وزير خارجه هند به افغانستان سفر كرد و از نفوذ پاكستان در افغانستان و مداخلهء كشورهاي همسايه در اين روند ابراز نگراني كرد.

به دنبال سفر وزير خارجه هند به افغانستان، معاون وزير خارجه پاكستان وارد كابل شد و به مقامات كابل اعلام كرد كه اسلام آباد آماده هرگونه همكاري با كابل است.

بر اساس  یک اعلامیه  كه وزارت خارجه افغانستان منتشر كرده است، قرار است به زودي وزير امور خارجه پاكستان از كابل ديدن كند و حامد كرزي نيز از  صدر اعظم پاكستان دعوت كرده است تا به افغانستان سفر كند

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • نورستانى: نا امني د ټاکنو پر وړاندې ستر خنډ دى
    • د پاکستان سفر او د ټال چال زړه لوبه
    • به احتمال قوی امروز پنجشنبه بر سوریه حمله خواهد شد
    • په خوست ولایت کې د قانون ماتوونکو او جګړه مارو افرادو د نيولو په هکله جدي پریکړې
    • کشته و زخمی شدن ۵۹ نفر در حمله بر مرکز پی آر تی در ولایت غزنی
    • د افغانستان راتلونکی جمهوررئیس باید داسې یو شخص وي چې ټول ملت ورباندې راټول شي: کرزی
    • شجاعي ځورولي به له طالبانو مرسته وغواړي
    • طی ۲۴ ساعت گذشته؛ ۳۶ شورشی طالب درچندین عملیات مشترک کشته شدند
    • برگزاری گردهمایی مهم موافقین و مخالفین کرزی
    • کشته و زخمی شدن ۱۳ نفر در نتیجهٔ حریق شدن ۳۵ تانکر تیل در ولایت فراه