Posts | Comments | E-mail /

در حدود ٨٣ تن از نامزدان ولسى جرگه در جريان دوره کمپاين، از نزد يک ملا(روحانى) تعویذ گرفته اند

Posted by on Sep 29th, 2010 and filed under سپینې خبرې. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

کابل : ٨٣ تن از نامزدان ولسى جرگه در جريان دوره کمپاين، نزد يک ملا(روحانى) در شهرکابل مراجعه نموده و در بدل پرداخت پول، از وى طالب تعویذ براى کاميابى شان شده اند.

اين ملا که در تايمنى واټ شهرکابل سکونت دارد، درحاليکه از ذکر نامش در گزارش ابا ورزيد، به آژانس خبرى پژواک گفت که از ميان نامزدان، ١٤تن آنها از طبقۀ اناث و متباقى مردان بودند، که معمولاً در ختم روز بعد از شام نزد وى مراجعه مى کردند.

اين ملا گفت ٨٣ نامزدى که نزد او مراجعه کرده اند، بيشتر شان نامزدان شهر کابل بوده و تعدادى از آنها حتا سه مرتبه نيز به اين منظور نزد وى مراجعه نموده اند.

اين ملا درحاليکه از کدام نامزد مشخص نام نبرد؛ ليکن گفت که اين نامزدان فقط به اين منظور نزد وى مراجعه مى کردند، که او با استفاده ازعلم رياضى و روحانيت خويش، آنها را اولاً معلومات دهد که آيا آنها در کارزار انتخاباتى، برنده خواهند شد يا خير؟ و ثانياً هم اگر بتواند، آنها را در راه رسيدن به کاميابى کمک نمايد.

اين ملا همچنان افزود که او در منزل خود، روزانه بين چهار تا پنجصد نفر مراجعين دارد که بيشترشان را زنان تشکيل مى دهند؛ البته به گفتۀ او نامزدانى که نزد وى مراجعه نموده اند، هرکدام نسبت به شخصيت روحانى او عقيده مند استند.

در همين حال، يک ملاى ديگر کابل که در ناحيۀ چهارم اين شهر سکونت دارد، به رؤيت کتابچۀ ملاقات هاى روزانۀ مراجعين خود، به پژواک گفت که ٩٢٨ نامزد ولسى جرگه از سراسر افغانستان، در جريان کمپاين نزد وى مراجعه کرده اند و او براى ١٠٨ تن آنها در بدل پول، تعويذ کاميابى داده است.

اين ملا، چهل سال دارد و به اين دليل که نمى خواهد در بين جامعه سياسى- حکومتى کابل اشتهار پيداکند، از آوردن نامش در گزارش معذرت خواست و اما به پژواک گفت که او تنها از يک نامزد ولسى جرگه کابل که از طبقۀ اناث است، ١٣هزار دالر گرفته است.

ادعاى اين دو ملا، در مورد شمارى از نامزدان ولسى جرگه، که خواهان تعویذ براى کاميابى شان  از آنها شده اند؛ درحالى صورت ميگيرد که برخى ديگر از نامزدان در دورۀ کمپاين، تصاوير شخصيت هاى مذهبى و روحانى کشور را در کنار پوسترهاى خويش چاپ نموده بودند.

يکى از اين پوسترها که مربوط کمپاين زلمى توفان يکى از قوماندانان برجستۀ اتحاداسلامى درغرب کابل مى شد، عکس يک شخصيت روحانى ولايت کندهار به اسم “مرچ آغا” را در خود جا داده بود.

درين پوستر، مرچ آغا درحاليکه پيراهن و تنبان سفيدرنگ به تن دارد، روى جاى نماز نشسته، دستانش درحالت دعا بالا است و چنين وا نمود مى کند که او درحال نيايش است.

وقتى اززلمى توفان پرسيده شد که او با مرچ آغا چه پيوند دارد و چرا عکس او را در پوسترهاى تبليغاتى خود جاداده بود؟ او پاسخش را به پژواک با اين بيت آغازکرد: “هرچند که سکندر زمانى- بى پير زمان مرو به خرابات!”

توفان سخنانش را ادامه داده گفت که خانۀ ملت، خرابات نيست؛ اما به باوراو خرابات کسيستکه دست يتيم، بيوه و افتادگان را بگيرد و به داد مظلومان برسد. 

توفان گفت: “مرچ آغا پير کاکه است، مه دعاى اوره گرفته تا اينجه رسيديم.”

توفان افزود که او صرف از دعاى مرچ آغا استفاده کرده، نه از قدرت مذهبى وى.

توفان اين را هم گفت که او از پول شخصى خود براى مرچ آغا در ساحه کمپنى شهرکابل، به مساحت نيم جريب زمين، يک دربند حويلى با يک مهمانخانۀ مجهز اعمار نموده است.

 اينکه ملاها و اشخاص روحانى در شهر کابل، براى مراجعين شان چه وعده ميدهند و تاچه سطح درعملى شدن وعده هاى خويش استطاعت دارند، دراين زمينه نظريات متفاوت وجود دارد.

فهيم کوهدامنى نامزد ولسى جرگه از شهرکابل، که قبلاًً گردانندگى برنامۀ “بیا و ببین” مربوط تلويزيون امروز را به عهده داشت، به پژواک گفت که بالاى قشرروحانى و مذهبى جامعه، انتقاد دارد که چرا آنها تا هنوز فرق ميان ملا، جادوگر، فالبين و رمال را نکرده اند.

کوهدامنى افزود: “اين جاى تاثراست که در جامعۀ ما جادوگر، فالبين و رمال به نام ملا ياد مى شود.”

کوهدامنى از تجارب خود در برنامۀ بيا و ببين گفت که مردم در شهر کابل، بيشتر بخاطر بازجويى بخت، رد درد اعضای وجود، شناسايى و رديابى گمشده هاى فاميل، وصلت دختر و پسر، و شمارى از نامزدها حتا بخاطر کاميابى خويش در انتخابات، نزد ملا و فالبين مراجعه مى کنند.

روبينا جلالى يک نامزد ديگر ولسى جرگه از شهرکابل، گفت که او به زيارت و نذرعقيده دارد و از همين خاطر در دوران کمپاین، هر چهارشنبه به زيارت “ابوالفضل” در مرادخوانى شهر کابل رفته و دعا نموده تا خداوند او را به روى “ابوالفضل”، در بين مردم خجل نسازد.

جلالى افزود که در وجود ملا، قطعاً اين توانايى موجود نيست تا يک نامزد ولسی جرگه را در سيت پارلمان به کامیابی برساند.

روبينا گفت: “اگه ملا اینقدر قدرت داشته باشه، پس چرا خودشه وکیل پارلمان نمیسازه.”

زمانى که پژواک، اين موضوع را با شکريه بارکزى نامزدوکيل ديگر ولسى جرگه از شهرکابل شريک ساخت، او گفت: “اصلاً به قضاوت هاى فردى باور ندارم.”

به گفتۀ بارکزى او درخلال دورۀ کمپاين، چند بارهم ختم کرده و هم استخاره؛ مگر نه به مقصد کاميابى براى رسيدن به سيت پارلمان.

بارکزى افزود: “مه به جادو و سحرعقیده ندارم و فقط بر سعادت مردم خود استخاره کردیم.”  

کارشناسان دين، موضوع فالبينى و تعويذنويسى را در دائرۀ دين اسلام، مردود دانسته  مى گويند که اسلام، دين خرافات و فالبينى نيست.

داکتر سيدابوبکر متقى داکتر حقوق مقايسوى، که مؤلف ٢٢مجلد کتب در خصوص مسايل حقوق مقايسوى مى باشد، به پژواک گفت که فالبينى و تعويذ نويسى، عمل شیطان بوده و تعويذدهنده و تعويذگيرنده هردو گنهکاراند.

متقى گفت: “کلیدهای غیب نزد خداوند(ج) است و غیر از او کس دیگری نمیداند.”

متقی افزود که حضرت محمد (ص) مى فرمايد: “کسیکه تعویذ می دهد و کسیکه پيش تعويذنويس ميرود، ميترسم که جاى آنها دوزخ باشد.”

متقی، بار این همه خرافات را که گويا شمارى از نامزدان ولسى جرگه، به منظور کاميابى خويش در کارزار انتخاباتى، نزد تعويذ نويسان مراجعه نموده اند؛ به شانۀ حکومت کنونى افغانستان انداخته گفت که هرگاه در يک ملک، نظام اسلامى به صورت درست تطبيق شود، ديگر تعويذنويس را نميتوان پيدا کرد.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • لوی څارنوال افغانستان از وظیفه اش برکنار شد
    • ترور یک تن از مشران قومی ولایت غزنی توسط گروه طالبان
    • د ننګرهار ولایت د چپرهار ولسوالۍ د پوهنې مدیر ووژل شو
    • القاعده قصد بم گذاری در شبکه ها ریل و تونل های اروپا را دارد: ررونامهٔ بیلد
    • غوث زلمی کیست؟
    • د کورنيو چارو وزارت: حکيم شجاعي به د خلکو د شکنجې په تور ونيول شي
    • دهیواددخپلواکۍ دورځې د۹٤مې کليزې په وياړ دخوست والي دمبارکۍ پيغام
    • مصاحبه با محترم آصف آهنگ دانشمندی که چراغ مشروطه خواهان را روشن نگاه داشته است
    • جلسه شورای امنیت ملی: از روز تاریخی و خجستهء استراد استقلال کشور با شکوهمندی تجلیل بعمل آید
    • عنوانی حامد کرزی پیام های تبریکیهء سران کشور های مختلف جهان به مناسبت استرداد استقلال کشور