Posts | Comments | E-mail /

نامهء سرگشاده به جلالتمأب حامد كرزی رئیس جمهور افغاسنتان در رابطه با بسته شدن (بینوا

Posted by on Sep 29th, 2010 and filed under تحلیل. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

عبدالصمد (نام مستعار)

از شهر كابل

جناب رییس جمهور، من این نامه را به زبان پشتو نمی نویسم برای اینكه در پشتو  آزادی بیان وجود ندارد. هر گونه فعالیت مطبوعاتی،  علمی و هنری به این زبان در كشور ما محكوم به توقف و نابودی است. هم در داخل حكومت شما و هم از جانب خارجیهایی كه برای حفاظت حكومت شما درینجا حضوردارند كم نیستند دشمنان این زبان. شما میدانید كه در افغانستان تقریباً همهء لوحه ها، مكاتبات و سایر نوشته های دولتی بر خلاف حكم قانون اساسی زبان دری كه امروز آنرا فارسی- دری مینماند صورت میگیرد. اما نمیدانم شما اطلاع دارید یا نه كه امریكایی ها در زندان بگرام نوشته ها و لوحه های رهنمایی را فقط به انگلیسی و پشتو نوشته اند، پس پشتو زبانیست كه باید تنها در زندانها بكار برده شود و بس.

من این نامه را در اعتراض به بسته شدن سایت انترنیتی بینوا مینویسم. من بسته شدن این سایت را نیز زادۀ‌طرز تفكری میدانم كه بر اساس آن پشتو زبان زندانهاست و بدبختانه امروز این طرز تفكر در حكومت شما با تمام قوت موجود است.

وزارت اطلاعات و فرهنگ سایت بینوا را برای این بسته است كه خبری نشر كرده كه گویا خدا نخواسته معاون اول شما كه برای علاج به جرمنی رفته بود چشم از جهان پوشیده است. درینجا چند مساله قابل ذكر است:

‌‌یكی اینكه شخصیتهای مهم دولتی برای جلوگیری از پخش شایعات مردم را از رفت و آمد و وضعیت صحی خود به همین منظور آگاه میسازند تا اخبار غلط در مورد شان پخش نشود اما درینجا این كار نه برای اطلاع رسانی بلكه برای خود نمایی صورت میگیرد، پس درینجا ملامت دفتر معاون شماست كه به مردم و مطبوعات اطلاع رسانی ننموده است.

‌‌چون خبر مریضی ایشان پخش شد پس گمانه زنی ها آغاز یافت و یكی از آنها همین بود كه گویا از ایشان خبری نیست پس ایشان وفات نموده اند.

‌‌سایت بینوا این خبر را نشر كرد و نیم ساعت بعد آنرا اصلاح كرد، درینجا از نگاه مسلك ژورنالیزم و قانون رسانه ها این سایت هیچ جرمی را مرتكب نشده است، زیرا كه اشتباه در خبر نه افترا است، نه توهین و نه هتك حرمت.

‌‌علاوتاً سایر رسانه ها هم از آن جمله بعضی از تلویزیونها هم این خبر را نشر كردند كه اتفاقاً من از طریق آنها این خبر را شنیدم چرا به آنها كسی چیزی نگفت؟

‌‌چند روز قبل وزیر اطلاعات و فرهنگ موضوع بسته شدن سایت تول افغان را نیز در كمیسیون تخطی رسانه ها مطرح كرده است یعنی میخواهند این سایت پشتو زبان را نیز در اثر در خواست معاون صاحب اول بسته كنند. نمیدانم سرنوشت آزادی بیان در نظام شما چگونه شد؟ سایتهایی كه همه روزه نام، موجودیت و هویت افغانستان را تحت سوال قرار میدهند بدون دغدغهء خاطر فعالیت دارند، آنهایی كه نه ملت افغان را قبول دارند و نه وحدت آنرا، آنانیكه اقوام را به دشمنی با هم تشویق میكنند هیچ مشكلی نمی بینند اما سایت بینوا به جرم نشر یك خبر بسته میشود در حالیكه قانون نافذ رسانه ها این را جرم نمیداند اما آنچه در بالا ذكر شد آنرا جرم میداند.

بنا برین من نتیجه میگیرم كه بسته شدن غیر قانونی سایت بینوا ناشی از دشمنی با یكی از زبانهای این كشور است و از شما میخواهم تا خود شخصاً این موضوع را پیگیری كرده و در حل آن اقدام نمایید.

 

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • غوث زلمی کیست؟
    • د کورنيو چارو وزارت: حکيم شجاعي به د خلکو د شکنجې په تور ونيول شي
    • دهیواددخپلواکۍ دورځې د۹٤مې کليزې په وياړ دخوست والي دمبارکۍ پيغام
    • مصاحبه با محترم آصف آهنگ دانشمندی که چراغ مشروطه خواهان را روشن نگاه داشته است
    • جلسه شورای امنیت ملی: از روز تاریخی و خجستهء استراد استقلال کشور با شکوهمندی تجلیل بعمل آید
    • عنوانی حامد کرزی پیام های تبریکیهء سران کشور های مختلف جهان به مناسبت استرداد استقلال کشور
    • د خوست ولایت د شمل فارم باغ په سيمه کې د اوه شپیته مليونه افغانيو په لګښت د يوه لوى پله د بنسټ ډبره کیښودل شوه
    • وحدت ملى بخاطرحفظ استقلال کشور آرمان ستُرگ شاه امان اﷲ بود!
    • مدت اقامت مهاجرین افغان در پاکستان تا سال ۲۰۱۵ تمدید شد
    • نماد استقلال، منار وزارت دفاع یا طاق ظفر پغمان