Posts | Comments | E-mail /

بهره برداری از چاه های گاز، گامی در راستای خودكفایی داخلی

Posted by Weesa on Aug 25th, 2010 and filed under د سترگو لیدلی حال. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

كوهستانی

وزارت معادن اعلام كرده است كه با بهره برداری تعداد از چاه های گاز یتیم تاق و شكرك جرقدوق در شمال كشور، نیازمندی گاز فابریكات كود برق مزار شریف بصورت كل برای پنج سال آینده تامین میگردد و این فابریكات با ركود از نظر نبود انرژی روبرو نخواهد شد. انتشار این خبر می تواند یک خبر خوش در راستای خود كفایی داخلی باشد.

جواد عمر سخنگوی وزارت معادن با اعلام این خبر به رسانه گفته است كه تولیدات فابریكات كود برق مزار شریف از چند سال بدین سو، به نسبت عدم توجه مسوولین در گذشته و بنابر مشكلات تخنیكی و كمبود گاز تقریبا از105هزار تن به 30هزار تن در سال كاهش یافته و این كاهش در پهلوی سایر فاكتور ها سبب بلند رفتن قیمت كود تولید شده و ناتوانی رقابت با كود خارجی در بازار شده است.

به گفته وی رهبری وزارت معادن به منظور جلوگیری از ركود كامل و همچنان جلو گیری از بیكاری تعداد بالغ به 2200 تن از كارگران این فابریكات ، یک تیم از انجنیران مجرب وزارت را توظیف نمود تا چاه هایی را كه در سال 1963 در یتیم تاق و ساحه شكرك برمه كاری شده بود را آمادۀ‌بهره برداری كرده و به رفع نیازمندی این فابریكات اقدام نمایند.

به گفتۀ‌وی این تیم كاری توانسته است ، طی بیست روز اولین چاه را به ظرفیت 38.5 میلیون متر مكعب گاز در ساحه یتیم تاق ، فعال و آمادۀ‌بهره برداری نماید. طبق گزارشی كه در رسانه های جمعی منتشر گردیده است، از سوی وزارت معادن پیشبینی شده است كه طی ده روز آینده چاه نمبر 14 و 18 با پایپ لاین فابریكه كود برق وصل میگردد و با اتصال این دو چاه 80% نیازمندی فابریكات كود برق مزار شریف رفع گردد.

همزمان با انتشار این خبر گفته شده است كه قرار است طی دوسال آینده منابع بین المللی طور مجموعی به ارزش 400 میلون دالر در عرصۀ‌باز سازی اساسی تاسیسات گاز شبرغان، تعویض و انتقال پایب لاین گاز شبرغان به فابریكات كود برق مزار شریف، اعمار دستگاه برق حرارتی به ظرفیت بیش از 100 میگاوات با استفاده از این چاه ها درولایت جوزجان و باز سازی و ترمیم فابریكات كود برق مزار شریف به شمول اعمار دستگاه برق حرارتی آن سرمایه گذاری گردد.

این می تواند یک نوید خوش برای زارعین افغانستان از یک سو و ساكنان شماری از ولایت های شمالی بخصوص ولایت جوزجان از سوی دیگر باشد. با راه اندازی دستگاه های برق حرارتی در جوزجان، مردم این ولایت از برق مستفید می شوند و با راه اندازی و توسعۀ‌فابریكه تولید كود و برق مزار شریف، دهقانان به كود داخلی كه مطابق شرایط آب و هوایی كشور تولید خواهد شد، دست پیدا می كنند.

عدم دسترسی به كود خوب، یكی از مشكلاتی بود كه در عرصۀ‌زراعت در افغانستان وجود داشت. تورید كودهای بدون كیفیت، نه تنها باعث رشد زراعت در افغانستان نشد، بلكه باعث شیوع انواع آفات نباتی در كشور گردید. چندی پیش در گزارشی اعلام شده بود كه یكی از دلایل پیدا شدن مگس خربوزه در شمال كشور، استفاده از كودهای با كیفیت پایین بوده است.

اینک كه دولت افغانستان توانمندی پیدا می كند تا با فعال كردن فابریكات كود و برق مزار شریف، در عرصۀ‌تولید كود در داخل كشور سرمایه گذاری كند، یک خبر خوش برای زارعین افغانستان است. اگرچه در طول چند سال گذشته در عرصۀ‌كمک كود و تخم اصلاح شده به دهقانان، برخی از گام ها گذاشته شده است. اما این گامها چندان موفقیت ببار نیاورده اند. زیرا یكی از دلایل عمده این بوده است كه تخم ها و كودها بیشتر از خارج از افغانستان وارد شده و در شرایط جوی خاص افغانستان، نتوانسته است كارآیی مطلوب و خوب داشته باشد و به رشد زراعت در افغانستان كمک كند.

تولید كود در داخل كشور، شاید این حسن را داشته باشد كه بتواند با شرایط اقلیمی افغانستان مطابقت كند. مطابقت با شرایط اقلیمی افغانستان از هر نظر می تواند به نفع رشد زراعت تمام شود. با توجه به محوری بودن تولیدات زراعتی در زنده‌گی انسانی و با توجه به اینكه نرخ های مواد غذایی اخیرا در سطح بین المللی نیز ناپایدار شده است، هر قدمی كه در راستای رشد سكتور زراعت در افغانستان برداشته شود، برای همگان از اهمیت برخوردار می باشد. ‌‌

یكی از مشكلات اصلی كه اكنون افغانستان به آن گرفتار می باشد، وابستگی به توریدات از بیرون كشور می باشد. هم اكنون بسیاری از كالاهای مصرفی افغان ها از بازارهای خارج از كشور وارد می گردد. این موضوع سبب انتقال و خروج پول از افغانستان می شود. به همین دلیل نیز دیده می شود كه به محض وقوع هر حادثه ای در كشورهای همسایه و غیر همسایه، نرخ های مواد مصرفی در داخل افغانستان متاثر می گردد و به یكباره نرخ همه چیز بلند می رود.

برای مقابله با این وضعیت، بهترین راه این خواهد بود كه در راستای تقویت تولیدات داخلی، كار صورت گیرد. هر قدمی كه در راستای تقویت تولیدات داخلی گذاشته شود، به ثبات قیمت ها در بازارهای داخلی كمک خواهد شد. ثبات در قیمت ها باعث می گردد تا یک نوع تعادل در زنده‌گی مردم نیز امكان پذیر گردد. زیرا در آن صورت مردم می توانند با اطمینان بر بازار و قیمت های موجود در بازار، برای زنده‌گی خویش برنامه ریزی های درست تر و دراز مدت تر داشته باشند.

فرستادن/حفظ کردن

1 Response for “بهره برداری از چاه های گاز، گامی در راستای خودكفایی داخلی”

  1. Vote -1 Vote +1Narcisa Romanick says:

    I love the theme on your blog, I run a blog as well, and I would really love to use this theme. Is it a free style, or is it custom?

Leave a Reply

Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • د کورنيو چارو وزارت: حکيم شجاعي به د خلکو د شکنجې په تور ونيول شي
    • دهیواددخپلواکۍ دورځې د۹٤مې کليزې په وياړ دخوست والي دمبارکۍ پيغام
    • مصاحبه با محترم آصف آهنگ دانشمندی که چراغ مشروطه خواهان را روشن نگاه داشته است
    • جلسه شورای امنیت ملی: از روز تاریخی و خجستهء استراد استقلال کشور با شکوهمندی تجلیل بعمل آید
    • عنوانی حامد کرزی پیام های تبریکیهء سران کشور های مختلف جهان به مناسبت استرداد استقلال کشور
    • د خوست ولایت د شمل فارم باغ په سيمه کې د اوه شپیته مليونه افغانيو په لګښت د يوه لوى پله د بنسټ ډبره کیښودل شوه
    • وحدت ملى بخاطرحفظ استقلال کشور آرمان ستُرگ شاه امان اﷲ بود!
    • مدت اقامت مهاجرین افغان در پاکستان تا سال ۲۰۱۵ تمدید شد
    • نماد استقلال، منار وزارت دفاع یا طاق ظفر پغمان
    • دخپلواکۍ دگټلو تاريخي خاطرې يادمو مبارک