Posts | Comments | E-mail /

سكوت دوام دار ولسی جرگه این نهاد را تضعیف می كند

Posted by on May 30th, 2010 and filed under تحلیل. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

سنگ شكن

اگرچه اجلاس سكوت از سوی ولسی جرگه در نوع خود می تواند یك اعتراض مدنی نسبت به نارسیدگی به درخواست این مجلس از سوی رییس جمهور باشد، اما در عمل این كار باعث می گردد تا جایگاه ولسی جرگه در نزد مردم افغانستان تضعیف شود. بخصوص اینكه این روزها تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی نیز زمان زیادی باقی نمانده است.

وحید عمر سخنگوى رئیس جمهور در یك نسشت خبرى گفته است كه حكومت براى معرفى اعضاى باقیماندۀ كابینه به ولسى جرگه، تعهد كرده و رئیس جمهور در این مورد به شدت كار میكند و در این باره، با رئیس ولسى جرگه هم صحبت هایى داشته است .اما با آنهم دیده می شود كه جلسه های ساكت و خاموش ولسی جرگه همچنان دوام دارد.

ولسی جرگه به این دلیل دست به برگزاری جلسه های خاموشانه و ساكت زده است كه رییس جمهور كرزی در پایان ضرب الاجل تعیین شده از سوی آن مجلس كه به روز شنبه هفته جاری خاتمه یافته بود، 11 عضو باقی مانده كابینه خود را به آن مجلس معرفی نكرد. اگرچه سیامك هروی معاون سخنگوی رییس جمهور ضرب الاجل تعیین شده را بسیار كم دانسته بود، اما ولسی جرگه آن را تغییر نداد و با انقضای ضرب الاجل و معرفی نشدن 11 عضو كابینه هشدار خود را در مورد اجلاس سكوت اجرا كرد.

اینكه ولسی جرگه جلسه های خود را با سكوت برگزار می كند، بیشتر به ضرر خود این مجلس تمام می شود. زیرا در میان مردم این مفكوره بوجود می آید كه نمایندگان مردم به یك وظیفه خود كه تایید یا رد وزیران است، توجه دارد و به متباقی وظایف خود كه عبارت از تصویب قانون می باشند توجه زیاد صورت نمی دهد. این مفكوره باعث می گردد تا ارزش و جایگاه ولسی جرگه در اذهان مردم بسیار تضعیف شود و قدرت ولسی جرگه را نیز بسیار كاهش دهد.

روز سه شنبه این هفته در كابل یك مظاهره ای از سوی افسران تنقیص شده وزارت دفاع براه انداخته شده بود كه در آن از نحوه كار ولسی جرگه نیز انتقاد می شد. در خبرها به نشر رسید كه یی از شركت كنندگان در راه پیمایی تنقیص شدگان گفته است كه ولسی جرگه افغانستان خلاف قانون اساسی فعالیت مییاداین مجلس به پایان رسیده است.

در برخی از خبرها آمده است كه مظاهره كنندگان، اعتصاب كاری اعضای ولسی جرگه در رابطه به عدم معرفی 11 وزیر باقیینه را غیر قانونی خوانده اند. این گونه مظاهره ها باعث می گردد تا جایگاه مهم و قوی كه ولسی جرگه در افغانستان دارد، به یك پایه بسیار زیاد تضعیف گردد و این هرگز به نفع ولسی جرگه افغانستان نمی باشد.

با وصف اینكه از آغاز هفته جاری به این سو اعضای ولسی جرگه به خاطر معرفی نشدن نامزد وزیران به این مجلسیاریچ برنامه یی را در آجندایی خود جا نداده و این سكوت را نیز از صلاحیت های خود دانسته است، اما دیده می شود كه نظر مردم بسیار تغییر كرده و اگر این حالت ادامه پیدا كند، انتخابات ولسی جرگه نیز ممكن است با كمبود استقبال مردم مواجه گردد.

از یك سو دیده می شود كه اكثریت اعضای فعلی ولسی جرگه خویشتن را برای دوره دوم قانونگذاری نیز كاندید كرده اند. آنان در صورتی می توانند به مجلس راه پیدا كنند كه آرای مردم را بدست بیاورند. اگر مردم در انتخابات شركت نكنند، راه یافتن به دوره دوم قانونگذاری در مجلس قانونگذاری در نیز بسیار مشكل می گردد و آینده كشور را به چالش می كشاند.

از جانب دیگر اگر قرار شود، شركت كنندگان در انتخابات آینده پارلمانی بسیار محدود باشد و حد اكثر علاقه نگیرند تا در انتخابات شركت كنند، باز هم اقتدار و صلاحیت مندی ولسی جرگه در دوره دوم قانونگذاری با اشكال مواجه می گردد. زیرا یك پارلمان كه از اكثریت حمایت مردم برخوردار نباشد، در اجرای وظایف و مسوولیت های خود نیز موفقیت بدست آورده نمی تواند.

آنچیزی كه می تواند حمایت مردم را نشان دهد، حضور گسترده آنان در انتخابات پارلمانی است. اگر انتخابات با حضور گسترده مردم روبرو شود، در آن صورت مجلسی كه از نتیجه چنین انتخاباتی ساخته می شود نیز یك مجلس بسیار مقتدر و پر قدرت خواهد بود و خواهد توانست هم در عرصه قانونگذاری و هم در عرصه نظارت كار و وظایف خود را به خوبی ادا نماید.

با توجه به موجودیت چنین حساسیتی نسبت به انتخابات پارلمانی و نسبت به سرنوشت پارلمان آینده، دیده می شود كه ادامه اجلاس سكوت، باعث می گردد تا نه تنها دررفع مشكل كارساز واقع نگردد، بلكه مشكل دیگری را نیز كه عبارت از تغییر نظر مردم نسبت به ولسی جرگه و در كل قوه مقننه افغانستان می باشد، بدنبال خواهد داشت. از این رو نمایندگان مردم در ولسی جرگه باید با تو.جه به نتیجه های متنوعی كه می توانند از ادامه اجلاس سكوت متصور باشند، در تصمیم گیری شان تجدید نظر كرده و حد اقل كار قانونگذاری خویش را دوباره آغاز كنند تا اعتماد مردم نسبت به این مجلس و ارزشهایی كه موجودیت این مجلس در جامعه دارد، دوباره به مانند سابقه افزایش پیدا كند.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • د افغانستان د کرکټ لوبډلې هند ته ماتې ورکړه
    • کشته شدن یک تن از قوماندانان طالبان در وزیرستان شمالی
    • توافق قریب‌الوقوع واشنگتن و بغداد برای تاسیس پایگاه نظامی در عراق
    • قوماندان کندک اول پولیس ملی ولایت هلمند از یک حمله انتحاری جان سالم بدر برد
    • در سیلاب های اخیر چین بیش از ۱۰۰ نفر کشته شده اند
    • سياسي ګوندونونه د ائتلافونو په درشل کې
    • کشته و زخمی شدن ۲۰ نفر در نتیجهٔ حمله انتحاری در مقابل ریاست امنیت ملی ولایت فراه
    • افشاگر اطلاعات محرمانه اردوی امریکا به ۳۵ سال زندان محکوم شد
    • خروج نیروهای سلواک از افغانستان
    • حامد کرزی با تیم های ملی فوتبال افغانستان و پاکستان دیدار کرد