Posts | Comments | E-mail /

دولت افغانستان گزارش آخیر پنتاگن را غیر دقیق خواند

Posted by on Apr 29th, 2010 and filed under خبرونه. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

کابل:-مقامات دولتی به انتشار گزارش وزارت دفاع امریکا- پنتاگون- واکنش نشان داده و آن را “غیردقیق” خوانده اند. در این گزارش آمده که تنها یک چهارم مناطق کلیدی در افغانستان از دولت این کشور حمایت می کند .

پنتاگن در جدیدترین گزارش فصلی خود حاوی ارزیابی از شرایط افغانستان که اخیرا به کنگره ایالات متحده تسلیم کرده، نوشته است که اهالی کمتر از یک چهارم از مناطقی از افغانستان که از نظر نظامیان امریکایی مناطق مهم و “کلیدی” محسوب می شوند از دولت حامد کرزی،حمایت می کنند و نسبت به آن علاقه نشان می دهند.

صبغت الله سنجر، یکی از اعضای دفتر ریاست جمهوری افغانستان در گفتگویی با بی بی سی گفت که در شرایط کنونی افغانستان امکان ندارد که نظرسنجی دقیقی از مردم این کشور انجام شود.

آقای سنجر گفت: “این گزارشها (گزارش پنتاگن) خوب است. برای افغانستان خوب است و برای متوجه ساختن مردم، نهادهای دولتی و غیردولتی خوب است، ولی دقیق نیست، به دلیل این که در شرایط کنونی هیچ امکان ندارد ارزیابی هایی که از سوی هر نهاد یا مرجعی که صورت می گیرد، دقیق باشد و نظر همه مردم را انعکاس بدهد.”

آقای سنجر افزود: “من با این (گزارش) موافق نیستم. ارقامی که داده اند، ارقامی پایینی است. خوشبختانه رئیس جمهور افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری ثابت ساخت که از (حمایت) آرای خوب مردم افغانستان برخوردار است و از طرف مردم مجددا به حیث رئیس جمهور انتخاب شد. فکر می کنم این دقیق تر است.”

هر چند انتخاباتی که آقای سنجر به آن اشاره کرد و در ۲۹ اسد سال گذشته خورشیدی برگزاری شد، با ادعاهایی مبنی بر تقلب گسترده انتخاباتی همراه بود. اگر چه آقای کرزی در اوایل نمی پذیرفت که در این انتخابات تقلب شده ، اما اخیرا در یک سخنرانی خود تایید کرد که در آن تقلب شده است، اما “خارجی ها” را عامل آن دانست.

گزارش تازه پنتاگن در حالی منتشر شده که قرار است حامد کرزی در ماه می آینده به واشنگتن رفته و با باراک اوباما، رئیس جمهور و دیگر مقامات بلندپایه امریکایی دیدار و گفتگو کند.

درگزارش پنتاگن که در یک صد و پنجاه و دو صفحه منتشر شده، آمده است که “ارزیابی کلی حاکی از آن است که مردم بیست و چهار فیصد از نواحی و محدوده های کلیدی (یعنی بیست و نه منطقه از یکصد و بیست منطقه مورد نظر) طرفدار و حامی دولت مرکزی افغانستان هستند.”

این گزارش تاکید می کند که “ایجاد مدیریت حکومتی موثر عاملی حیاتی برای بهبود روند توسعه و امنیت افغانستان محسوب می شود.”

در ارزیابی وزارت دفاع امریکا از شرایط افغانستان آمده است که ناخرسندی مردم از دولت حامد کرزی، به دلیل آنچه که ناکارآیی و عدم مبارزه موثردولت با فساد می دانند، باعث شده است تا طالبان سال 2009 را موفقت آمیزترین سال در جریان فعالیت خود توصیف کنند.

پنتاگن در توضیح این برداشت طالبان می نویسد که “گسترش خشونت نشانه ای از پیروزی شورشیان محسوب می شود و مخالفین دولت کمبود مشارکت رای دهندگان و گزارش های حاکی از تقلب در انتخابات اخیر ریاست جمهوری را علایم دیگری از موفقیت خود می دانند.”

در این گزارش آمده است که در دوره چهار ماهه مورد بررسی، میزان خشونت به مراتب بالاتر حد متوسط برای دوره مشابه در سال قبل بود و این میزان بین فبروری 2009 تا مارچ 2010 حدود 87 فیصد افزایش داشت.

پتناگن در عین حال افزوده است که افزایش عملیات نیروهای ائتلاف در افغانستان طالبان را تحت فشار بی سابقه قرار داده و گزارش ها حاکی از آن است که مشکلات طالبان در تامین منابع مورد نیاز برای ادامه عملیات به طور پراکنده باعث بروز تنش و تضعیف روحیه در میان مبارزین شده است.

به گفته پنتاگن، بازداشت و کشته شدن تعدادی از قوماندانان عمده طالبان و گروه های وابسته در پاکستان و افغانستان هم در تضعیف روحیه مخالفین دولت موثر بوده است.

گزارش وزارت دفاع امریکا همزمان از کاهش بی ثباتی در افغانستان خبر داده و گفته است که “طی سه ماه مورد گزارش، روند نزولی ثبات در این کشور، که در گزارش قبلی به کنگره مورد اشاره قرار گرفته بود، در بسیاری از مناطق متوقف شده است.”

پناگن همچنین از بهبود شرایط امنیتی در افغانستان سخن می گوید و می نویسد “نظرخواهی های انجام شده به طور منظم نشان دهنده آن است که افغان ها معتقدند که شرایط امنیتی در طول یک سال گذشته بهتر شده است.”

گزارش پنتاگن در حالی انتشار می یابد که به نظر می رسد دولت حامد کرزی، حمایت نزدیک و گرم دولت ایالات متحده و کشورهای شرکت کننده در ائتلاف را که زمانی کاملا از آن برخوردار بود تاحدودی از دست داده است.

برخی از مقامات امریکایی در مقاطع مختلف به طور مستقیم یا غیرمستقیم عملکرد دولت آقای کرزی را مورد انتقاد قرار داده و به خصوص بر آنچه که ناتوانی در مبارزه موثر با فساد می خوانند انگشت نهاده اند.

نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و اتهام بروز تقلب در آن هم قطعا به بهبود نگرش امریکائیان و برخی از کشورهای عضو ائتلاف نسبت به دولت آقای کرزی کمکی نکرده است.

به گفته منتقدان حامد کرزی، عملکرد دولت باعث شده است تا بخشی از مردم افغانستان اعتماد خود نسبت به حکومت مرکزی را از دست بدهند که نتیجه آن، تمایل یا دست کم عدم مخالفت جدی بخشی هایی از جامعه افغان با گسترش نفوذ طالبان بوده است.

چنین وضعیتی، به گفته آنان، دستیابی به پیروزی نظامی علیه طالبان را دشوارتر و هزینه مالی و انسانی جنگ افغانستان را برای نیروهای ائتلاف بیشتر می کند.

در گزارش پنتاگن آمده است که “استنباط عمومی از وجود فساد در تشکیلات دولتی افغانستان، ناتوانی دولت در ارائه خدمات اساسی و رفتار سودجویانه برخی از مقامات دولتی و امنیتی به موفقیت عملیات مخالفین کمک کرده است.”

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • سرمنشی عمومی سازمان ملل متحد خشونت های اخیر مصر را تقبیح کرد
    • روزی که مصر به خون مصری ها گلگون شد
    • کشته و زخمی شدن ۱۳ نفر در نتیجهٔ انفجار در یک رستورانت در ولایت تخار
    • خوست والي وايي که هر مامور درې ورځې غيرحاضري وکړي، کسر معاش به شي!!
    • د خوست ولایت د نادرشاه کوټ قومي مشرانو د دغه ولسوالۍ په اداري برخه کې د بدلون غوښتنه وکړه
    • درې شاشجاع ګان
    • پاکستان دیگر مرکز ثقل افراط گران پنداشته نمی شود:آژانس خبری فرانسه
    • کشته شدن حد اقل ۲۱۲۶ تن از سربازان امریکایی در افغانستان
    • آیندهٔ امنیتی افغانستان به نیروهای خارجی ارتباط دارد:- -جنرال جوزف دانفورد
    • د آی او ایم له خوا د خوست ولایت د سیلاب ځپلو کورنيو سره مرسته وشوه