Posts | Comments | E-mail /

شمال و ضرورت برخورد قاطع با طالبان

Posted by on Apr 27th, 2010 and filed under تحلیل. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

كوهستانی

در خبرها به نقل از والی كندز خبر داده شده است كه در جریان چند روز اخیر در این ولایت نزدیك به 50 تن از نیروهای وابسته به گروه طالبان كشته و زخمی شده اند. به گفته محمد عمر والی كندز، این افراد در جریان عملیات مشتركی كه با شركت نیروهای خاص امریكایی و اردوی افغانستان، در ولسوالی های، چهار دره، امام صاحب و دشت ارچی راه اندازی شده كشته و زخمی شده اند.

والی كندز خبر داده است كه تا ده روز دیگر عملیات مشابهی در سایر مناطق مربوط به ولایت كندز که طالبان در آن مناطق حضور دارند به راه انداخته خواهد شد و برای اینكه این ولایت از طالبان پاكسازی شود، ۱۲۰۰ سربازامریکایی ، ۵۰۰ سرباز آلمانی و ۸۰۰ سرباز پولیس ملی به جمع نیروهای عملیاتی موجود در كندز اضافه خواهد شد.

كشته و زخمی شدن نزدیك به 50 طالب در چند روز عملیات در مربوطات ولایت كندز، نشان می دهد كه طالبان در مناطق شمال افغانستان بسیار شكننده است و اگر دولت بتواند در همین وضعیت علیه آنان دست به عمل بزند، حضور طالبان در ساحات شمالی افغانستان را منتفی خواهد كرد. اما اگر از این مهم غفلت صورت گیرد و در برابر خطر گسترش و قدرت گیری طالبان بی توجهی شود، طالبان چانس تحكیم قدرت خویش در كندز و سایر بخش های شمال را به دست خواهند آورد.

اگرچه بمب گذاری در مسیر كاروان اعضای كمیسیون اقتصادی ولسی جرگه پارلمان كه دو سال پیش صورت گرفت، شكنندگی امنیت در مناطق شمال كشور را آشكار ساخت، اما این عملیات یك حركت مقطعی بود و حركت های بعدی از سوی گروه های مخالف دولت در سالهای اخیر در این مناطق افزایش پیدا كرده است.

یعنی می توان گفت كه مناطق شمالی كشور در دو سال اخیر شاهد تحركاتی از سوی گروه طالبان بوده است. در حالی كه در گذشته تصور حضور طالبان در شمال افغانستان بعید به نظر می رسید، در دو سال گذشته طالبان توانستند در برخی از مناطق شمال افغانستان نفوذ كنند. در این میان دو ولایت بغلان و كندز واقع در شمالشرق كشور، از نظر امنیتی تحت تاثیر فعالیت های گروه طالبان قرار گرفت.

حضور طالبان در این دو ولایت باعث گردید تا تصویر امنیت شمال نیز برهم بخورد. چنانچه در یك ماه گذشته ولایت بغلان شاهد درگیری میان نیروهای گروه طالبان و حزب اسلامی تحت رهبری گلبدین حكمتیار بود. این درگیری داخلی میان دو گروه مخالف دولت، اگرچه از یك سو به تضعیف این دو گروه می انجامید، اما از سوی دیگر این خطر را آشكار می ساخت كه گروه های مخالف دولت در این ولایت اقتدار پیدا كرده اند و حتی در برابر یكدیگر به مخاصمت می پردازند. زیرا گروه های نظامی زمانی در برابر هم قرار می گیرند كه توانایی دفاع از خود را داشته باشند.

برهم خوردن امنیت بخصوص در ولایت بغلان تردد و عبور و مرور در مسیر كابل به شمال را نیز متاثر ساخت. یكی از دلایلی كه باعث گردید تا طالبان به اخلال امنیت در شمال فكر كنند، متمركز شدن نقل و انتقالات سازمان ناتو و قوای بین المللی از مسیرهای شمال و از سرحدات شمالی بود.

بدنبال نا امن شدن گذرگاه خیبر در شمال پاكستان، سازمان ناتو پلان جدیدی را روی دست گرفت و در قالب آن قرار شد تجهیزات نظامی خود را از طریق سرحدات شمالی افغانستان به مركز و سایر قرارگاه نظامیان بین المللی وارد و منتقل كنند. از این رو طالبان نیز برنامه ریزی های جدیدی در مورد شمال روی دست گرفتند و توانستند حد اقل در دو منطقه بغلان و كندز رخنه كنند.

البته نباید فراموش كرد كه بی توجهی به بازسازی این مناطق نیز در نفوذ طالبان به این دو منطقه نقش داشته است. برخی از گزارشها در مورد ولایت بغلان حاكی است كه هنوز هم گروه های خود سر محلی در برخی از مناطق این ولایت وجود دارند. همین باعث گردیده است تا مردم از دولت رضایت كامل پیدا نكنند و در نتیجه طالبان نیز از همین موضوع استفاده كرده به این مناطق نفوذ كنند.

افزایش تحركات گروه طالبان در مناطق شمال كشور باعث گردید تا چشم انداز امنیتی كشور تغییر كند. البته این تغییر به نفع دولت نبود، بلكه بسیاری از كارشناسان سیاسی به این دلیل كه طالبان در مناطق شمال كشور دست به شورش می زنند، از برنامه ریزی های دولت و قوای بین المللی تامین كننده صلح در این مناطق انتفاد كردند. همین موضوع باعث گردید تا عملیات بر ضد نیروهای طالبان در این مناطق روی دست گرفته شود كه البته در بسیاری از مواقع مردم را نیز متضرر ساخت. چنانچه عملیات هوایی قوای بین المللی در ولسوالی چهاردره ولایت كندز و بمبارد دو تانكر تیل ربوده شده توسط گروه طالبان، باعث گردید تا شمار زیادی از غیر نظامیان جان شان را از دست دهند.

اما عملیات كه اخیرا در ولایت های بغلان و كندز صورت گرفت، این موضوع را هویدا ساخت كه طالبان قدرت قوی در شمال ندارند و كاملا شكننده می باشند. از این رو اگر نیروهای دولتی و قوای بین المللی بتوانند عملیات شان را در این دو ولایت ادامه دهند و از سوی دیگر تدابیری را به كار ببنندند كه از آسیب رساندن به غیر نظامیان نیز جلوگیری شود، پیروزی بر طالبان در این دو ولایت دور از تصور و دسترس نخواهد بود. دستیابی به پیروزی در ولایت های شمالی بخصوص در بغلان و كندز می تواند اوضاع امنیتی در تمامی ساحات شمالی را بهبود بخشد.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • د ټاکنو په اړه د استاد سياف له لوري “ملي اجماع” جوړېږي
    • در پی درگیری های خونین مصر معاون رئیس جمهور این کشور استعفا کرد
    • سرمنشی عمومی سازمان ملل متحد خشونت های اخیر مصر را تقبیح کرد
    • روزی که مصر به خون مصری ها گلگون شد
    • کشته و زخمی شدن ۱۳ نفر در نتیجهٔ انفجار در یک رستورانت در ولایت تخار
    • خوست والي وايي که هر مامور درې ورځې غيرحاضري وکړي، کسر معاش به شي!!
    • د خوست ولایت د نادرشاه کوټ قومي مشرانو د دغه ولسوالۍ په اداري برخه کې د بدلون غوښتنه وکړه
    • درې شاشجاع ګان
    • پاکستان دیگر مرکز ثقل افراط گران پنداشته نمی شود:آژانس خبری فرانسه
    • کشته شدن حد اقل ۲۱۲۶ تن از سربازان امریکایی در افغانستان