Posts | Comments | E-mail /

حرف صلح و امر جنګ

Posted by on Mar 31st, 2010 and filed under تحلیل. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

هيله من غزنوی

مدت یکماه به برگزاری جرگه مشورتی صلح داریم اکثریت ملت مظلوم ما منتظر جرگه ملی صلح و فضای اعتماد برای مفاهمه به مذاکره و موافقه با مخالفین دولت میباشند و خوشبختانه یکی از مخالفین مسلح مذاکراتی را با مقامات افغانی و سازمان ملل عملی آغاز نموده است که این خود مقدمه برای یک تفاهم بین الافغانی در فضای اخوت اسلامی است و همین گروه وعده میانجی گری و ادانمودن نقش مصلح بین دولت و طالبان را نیز داده اند .

اما سوالاتی هم در ذهن مردم زجر کشیده و جنگ زده ما در مورد موفقیت این جرگه عظیم ملی پیدا شده و ان اینکه ؟

الف : متاسفانه یک عدۀ محدودی بنا بر دلایل سلیقوی تنظیمی و تعصبات ناروا ویا هم بخاطر به خطر افتیدن منافع ناراوای شان صدا های را در مخالفت با مصالحه ملی و آشتی با مخالفین بلند نموده و علنی و مخفی بخاطر سبوتاژکردن این پروسه ملی مذبوحانه تلاش دارند که در عده از رسانه های چاپی و تصویری اظهارات غیر عادلانه غیر افغانی و غیر اسلامی شان به وضوح دیده میشود.

ب : كشور هاي همسایه هم به نحوی از انحا خواستار به چالش کشیدن این روند صلح آمیز اند پاکستان می خواهد نقش محوری در مساله افعانستان داشته باشد و امتیازات مادی بیشتر را باز هم مانند دورادن جهاد افغانستان بدست آورده و با سیاست دو رویه و منافقانه از حل افغانی مساله به هراس افتیده و عده از مخالفین را که خواهان آشتی ملی بودند دستگیر و زندانی نموده اند ایران هم درین مورد برادر سکه پاکستان بوده و هیچگاهی نخواسته افغانستان آرام مستقل و مقتدر را در همسایه گی خود داشته باشد.

ج : امریکا و بخصوص وزیر دفاع امریکا نیز با اظهارت اخیرش نشان داد که مخالف جرگه ملی صلح میباشد زیرا به صراحت می گوید هنوز زمان برای مصالحه مساعد نیست

د : سازمان ملل هم نقش قاطع و لازم که باید درین عرصه داشته باشد هنوز ندارد.

طالبان هم متاسفانه طبل جنگ را محکمتر کوبیده و نسبت به دلایل که نزد خود دارند اعلام اماده گی به مذاکرات نکرده اند گرچه مقامات سازمان ملل و دولت افغانستان از مذکراه با عده از رهبران طالبان اظهار تی داشده اند باید به صراحت گفت اگر د رسطح ملی و جهانی کسانی که می خواهند کشور جنگ زده ما شاهد صلح و ارامی باشد باید نکات آتی را بصورت جدی در گفتار و کردارشان در نظر بگیرند:

1 : هیچ گروه افغانی نه باید خود را تنها و یگانه میراث خوار و وارث حقیقی جهاد و همه افتخارات افغانستان دانسته و دیگران را از داشتن حق زنده گی در کشور محروم سازند و به بهانه های مختلف مانع صلح و اشتی ملی گردند.

2 : دولت افغانستان هم بهانه قبول قانون اساسی را کنار گذاشته و مطابق معیار های قبول شده محالحه اتش بس ، رهای زندانیان و قبول تقاضا های معقول طرف را عملی سازد.

3 : جامعه جهانی و امریکا نیز صادقانه در حرف و عمل زمینه تفاهم بین الافغانی را مساعد ساخته واز ان حمایت نمایند و در تقویت نهادهای عسکری و ملکی افغانی توجه خود را معطوف سازند درین صورت است که به نصرت الهی کشور ما از بحران جنگ خانمانسوز و دوامدار نجات یافته و عزت گذشته ان احیا میگردد .

و ما علینا الی البلاغ

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • حامد کرزی طی یک تماس تیلفونی عید سعید فطر را به رئیس جمهور ترکیه تبریک گفت
    • کنسرت عیدی در شهر کابل از طرف اعضای شورای علمای افغانستان متوقف شد
    • مسکو حاضر است در تامین امنیت افغانستان کمک کند: وزیر دفاع روسیه
    • رئیس جمهور حامد کرزی با جورج دبلیو بوش صحبت تیلفونی کرد
    • نگرانی چین در مورد قتل اتباع این کشور در شهر کابل
    • سفارت خانه های امریکا مجددا به فعالیت آغاز خواهند کرد
    • بدون شرح
    • د ګران افغانستان ویب پاڼې ته د اختر مبارکي ښکلی کارت
    • په خوست کې میشته پلي لوا د ولسمشر له خوا د زړه ورتوب په مډال ولمانځل شوه
    • خوست :په هېواد کې د سولې او ثبات د ټينگښت په موخه لوى الله ته دعاګانې وشوې