Posts | Comments | E-mail /

رهبری افغانی، بحران افغانستان را حل می كند

Posted by on Mar 29th, 2010 and filed under تحلیل. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

.

كوهستانی

نماینده جدید سازمان ملل در افغانستان در اولین كنفرانس خبری خود در كابل اعلام كرده است كه برنامه ریزی ها در مورد افغانستان با رهبری و همكاری افغان ها به نتیجه می رسد. به نظر می رسد آقای استیفان دی میستورا كه در مقام نماینده سازمان ملل در افغانستان موظف شده، به این موضوع پی برده است كه تلاش های بین المللی بدون جلب همكاری افغان ها و بدون تن در دادن به نقش رهبری آنان، بجایی نمی رسند.

كارشناسان سیاسی به این باور می باشند كه اگر آقای دی میستورا در عمل نیز به نقش رهبری افغان ها در مسایل مربوط به افغانستان را در عمل نیز مورد رعایت قرار دهد، موفقیت وی در مقام رییس نمایندگی سازمان ملل در افغانستان تضمین خواهد گردید.

معادلات مربوط به افغانستان و تلاش های هشت ساله ای كه در افغانستان صورت گرفته است نشان می دهد كه یكی از دلایلی كه باعث شده است تا این تلاش ها به نتیجه نرسند، بی توجی به نقش افغان ها در تصمیم گیری و عمل كردن به پروژه ها و پروسه ها بوده است.

سال 2008 میلادی مقامات بین المللی اعلام می كردند كه حدود 12000 طالب در سطح افغانستان وجود دارند. اما در عمل دیده شد كه ورود ده ها هزار سرباز بین المللی در كنار فعالیت هایی كه عساكر افغان و پولیس ملی افغانستان داشتند، نتوانستند امنیت را در كشور تامین كرده و باعث ایجاد سد و مانع در برابر فعالیت های تخریبی طالبان گردد.

با اینكه باراك اوباما رییس جمهور ایالات متحده امریكا در سال 2009 میلادی استراتیژی جدیدی را برای جنگ در افغانستان اعلام كرده و قرار است در قالب این استراتیژی ده ها هزار سرباز تازه دم امریكایی به افغانستان اعزام شوند، اما با ید با اطمینان گفت كه اگر مشاركت افغان ها در پروسه ها و پروژه های سیاسی، نظامی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مربوط به افغانستان كمرنگ باشد و به رهبری افغان ها در این برنامه ها احترام و وقع گذاشته نشود، امكان دستیابی به موفقیت بسیار نادر خواهد بود.

به نظر می رسد نماینده جدید سازمان ملل با توجه به اینكه مسوولیت مشابهی را در عراق نیز عهده دار بوده است، به این درك رسیده است كه موفقیتش در مقام هماهنگ كننده تلاش های بین المللی در افغانستان در گروه جلب همكاری افغان ها می باشد.

به اساس گزارشهایی كه روز گذشته در جراید به نشر رسید، نماینده جدید سازمان ملل در افغانستان اعلام كرده است كه برگزاری انتخابات پارلمانی، افغانی کردن امور و واگذاری مسئولیت ها به افغانها را در صدر اولویت های كارش اش قرار دارد.

بنا به این گزارش ها آقای دی میستورا كه بتازگی در سمت رییس دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان قرار گرفته است، در كنفرانس مطبوعاتی خود، گفته است که بر اساس تصمیم شورای امنیت سازمان ملل متحد، امسال باید بسیاری از مسئولیت ها به افغانها واگذار شود . واگذاری مسوولیت به افغان ها باعث می گردد تا احساس مسوولیت در افغان ها افزایش یافته و در عین زمان دستیابی به حل مشكلاتی كه در افغانستان موجود می باشند، آسان تر گردد.

بسیار واقع بینانه است كه تمامی فعالیت های سیاسی در افغانستان بر محوریت رهبری افغان ها متمركز باشد. در این میان مصالحه با طالبان نیز كه اكنون به عنوان یك راه حل اساسی و در عین زمان اجتناب ناپذیر به حساب می آید، نیز باید بگونه ای عیار گردد كه مطابق با خواسته های افغان ها به پیش برود.

به نظر می رسد با درك همین وضعیت است كه آقای دی مستورا نیز در كنفرانس مطبوعاتی خود با خبرنگاران در كابل، در مورد مساله مصالحه با طالبان آن را به عنوان یك بخشی از خواسته های افغان ها قابل پذیرش دانسته و اعلام كرده است كه که برای حل مشکلات افغانستان مصالحه با مخالفان مسلح ضروری است. جالب اینكه نماینده سازمان ملل در افغانستان اعلام كرده است كه برای نحوه مذاكره با طالبان یا ارائه شرایط و پیش شرط ها و دیگر مسایل، هنوز برنامه مشخصی روی دست ندارد.

كارشناسان سیاسی به این باور می باشند كه اعلام نداشتن برنامه مشخص بر روی دست، از سوی نماینده سازمان ملل، نشان می دهد كه اذهان عمومی در نزد ملل جهان كه سازمان ملل از آن نمایندگی می كند، بر این قرار گرفته است كه در مورد مصالحه با طالبان نظر دولت افغانستان را تایید كنند و چیزی را به عنوان خواسته مشخص به دولت افغانستان تحمیل نكنند. این شرایط باعث خواهد گردید تا چشم انداز مذاكره با طالبان روشن تر گردیده و بهتر باشد.

آقای دی میستورا در مورد جرگه مشورتی صلح نیز همین موضع را اتخاذ كرده و از آن حمایت كرده است. به اساس خبرهایی كه در این خصوص به نشر رسیده، نماینده سازمان ملل، برگزاری جرگه مشورتی صلح در کابل را برای حل مشکلات افغانستان و آغاز گفتگوها میان حکومت این کشور و مخالفان حتمی دانسته است. این نشان می دهد كه آقای دی میستورا به رهبری افغان ها و به خواسته های افغان ها احترام دارد و این می تواند تضمین كننده موفقیت وی در ماموریت افغانستان باشد.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • حامد کرزی طی یک تماس تیلفونی عید سعید فطر را به رئیس جمهور ترکیه تبریک گفت
    • کنسرت عیدی در شهر کابل از طرف اعضای شورای علمای افغانستان متوقف شد
    • مسکو حاضر است در تامین امنیت افغانستان کمک کند: وزیر دفاع روسیه
    • رئیس جمهور حامد کرزی با جورج دبلیو بوش صحبت تیلفونی کرد
    • نگرانی چین در مورد قتل اتباع این کشور در شهر کابل
    • سفارت خانه های امریکا مجددا به فعالیت آغاز خواهند کرد
    • بدون شرح
    • د ګران افغانستان ویب پاڼې ته د اختر مبارکي ښکلی کارت
    • په خوست کې میشته پلي لوا د ولسمشر له خوا د زړه ورتوب په مډال ولمانځل شوه
    • خوست :په هېواد کې د سولې او ثبات د ټينگښت په موخه لوى الله ته دعاګانې وشوې