Posts | Comments | E-mail /

افغانیزه كردن انتخابات و ضرورت ایجاد اعتماد

Posted by on Feb 27th, 2010 and filed under افغانستان در آیینهء مطبوعات جهان, تحلیل. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

كوهستانی

بعد از انتشار گزارشها در مورد توشیح قانون جدید انتخابات در قالب یك فرمان تقنینی جدید، یكی از دلایلی كه در حمایت از تصویب این قانون با توجه به تغییرات صورت گرفته در آن ارائه می گردد، افغانیزه كردن انتخابات در افغانستان می باشد. چیزی كه می تواند نشاندهنده افغانیزه كردن انتخابات شود، تغییر در تركیب اعضای كمیسیون شكایت انتخاباتی است كه قبلا دارای اعضای مشترك داخلی و بین المللی بود و بر اساس قانون جدید اعضای آن كاملا داخلی خواهند بود.

شكی نیست كه افغانیزه كردن پروسه انتخابات و عدم مداخله خارجی ها در این مورد بخصوص حذف حضور پرسونل خارجی كمیسیون شكایت های انتخاباتی، از نظر عاطفی با احساسات عمومی جامعه سازگاری دارد و بنابرآن مورد حمایت قرار می گیرد، اما آنچه به عنوان یك  در این عرصه می تواند به وجود آید، وضعیت یا میزان اعتماد عمومی به این سازو كار می باشد.

اگر به موضع گیری ها و  هایی كه در طول هفته اخیر در خصوص قانون جدید انتخابات، و بخصوص مواد مربوط به كمیسیون شكایت های انتخاباتی نگاهی دقیقی بیاندازیم، در می یابیم كه نسبت به اصل افغانی شدن این كمیسیون هیچ گونه نظر مخالفی به چشم نمی خورد. آنچه باعث گردیده است تا نگرانی هایی در این خصوص ابراز شود، فقط در خصوص وضعیت اعتماد یا عدم اعتماد به اعضای این كمیسیون است كه آن هم مخالفت با اصل پروسه افغانیزه شدن انتخابات و مسایل مرتبط با آن بخصوص افغانیزه شدن روند رسیده گی به شكایت های انتخاباتی محسوب نمی شود.

برخی از تحلیلگران سیاسی به این باور می باشند كه با توجه به وضعیت جامعه شناختی افغانستان، افرادی كه به عنوان عضو در كمیسیون شكایت های انتخاباتی شامل می شوند، نقش مهمی را در تامین اعتماد مردم می توانند داشته باشند. اگر آقای كرزی بتواند افرادی را كه از مقبولیت فراگیر برخودار می باشند و از نظر توانایی طرف اعتماد قرار گرفتن مناسب هستند، به عنوان اعضای كمیسیون شكایت های انتخاباتی منصوب كند، زمینه اعتماد عمومی به این پروسه باز خواهد گردید.

در صورتی كه افرادی با خصوصیت های مقبولیت ملی به این سمت گمارده نشوند و كسانی در این سمت ها قرار گیرند كه مهارت اصلی شان استفاده شخصی از مقام و منصب می باشد، طبیعی خواهد بود كه در جلب حمایت مردم نیز ناكام خواهند ماند. حتی اگر این افراد با حسن نیت نیز وظیفه جدید شان را انجام دهند و از آقای كرزی یا مقاماتی كه در آینده قرار است در راس امور قرار گیرند، جانبداری نكنند، باز مردم این پیش قضاوت را خواهند داشت كه این افراد بر اساس معامله به مسایل رسیده گی كرده اند.

بنا بر این زمینه سازی اولیه برای جلب اعتماد عمومی نقش بسیار حیاتی در موفقیت كاری كمیسیون كاملا داخلی شكایت های انتخاباتی خواهد داشت. از این رو مقام های صلاحیت داری كه این افراد را گزینش می كنند باید تمامی دقت را بخرج دهند كه در تعیین نماینده شان برای عضویت در كمیسیون شكایت های انتخاباتی، احساسات مردم را به بازی نگیرند.

وقتی دیده می شود كه از همین اكنون در برابر داخلی شدن اعضای كمیسیون شكایت های انتخاباتی، برخورد احتیاط امیز صورت می گیرد و بسیاری از كارشناسان سیاسی نسبت به صداقت كاری ان ابراز تردید می كنند، روشن می گردد كه حساسیت های موجود در جامعه نسبت به كاركرد افراد و اشخاص از اهمیت زیادی برخوردار است و باید از سوی آقای كرزی نیز در نظر گرفته شود.

بیش از سی سال جنگ و كشمكش های داخلی باعث گردیده است تا شیرازه های اعتماد داخلی در میان مردم برهم بخورد. كشمكش های رهبران سیاسی كه اكثرا بر مبنای منافع خاص استوار بوده باعث گردیده است تا در سالهای گذشته مردم درگیر جنگ و كشمكش های داخلی شوند. با توجه به این مسایل مردم حق دارند كه نسبت به آینده خویش و سرنوشت كشور شان تشویش داشته باشند.

در گذشته مردم به صورت بسیار قوی نسبت به اكثر رهبران سیاسی كشور اعتماد داشتند. اما وضعیت اكنون فرق كرده است. در گذشته كشور ما و جامعه ما هیچ گونه تقابل سیاسی را در راستای تقسیم بندی های منطقه ای، قومی، لسانی و سمتی نداشته اشت. اما در جریان جنگ های سی ساله گذشته این مسایل بسیار پررنگ گردیده است و باعث گردیده تا احساساتی در این زمینه ایجاد شود. بسیار واضح است كه در موضع گیری های آینده نیز چنین انگیزه هایی می تواند وجود داشته باشد یا شكل بگیرد. با توجه به این وضعیت درجه مقبولیت اعضای كمیسیون شكایت های انتخاباتی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

واقعیت این است كه برخی از مقاطع جنگ دوامداری كه در آن گرفتار بوده ایم، توجیه خاص و منطقی ای جز تفاوت خواسته ها و عدم مفاهمه مقاماتی كه در راس فرماندهی گروپ های مختلف از مردم قرار داشته اند، نداشته است. از این رو نگرانی مردم نمی تواند غیر معقول پنداشته شود. طبیعی است كه معقول ترین برخورد با این وضعیت ذهنی، این است كه آقای كرزی به عنوان رییس جمهور كه موظف به پاسداری از اجرای قانون اساسی افغانستان است، در گزینش افرادی كه به عنوان اعضای كمیسیون شكایت های انتخاباتی عضویت حاصل می كنند، نهایت احتیاط را بكار ببندد.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • حمله انتحاری شهر کابل را تکان داد
    • جمهوررئیس حامدکرزی پاکستان ته له دوه ورځني رسمي سفر وروسته، هېواد ته راستون شو
    • د کورنیو چارو وزارت د استخباراتو لوﺉ ریاست موظفینو دوه تنه ځان وژونکي له واسکټونو سره ونیول
    • دحرمينوهندار دحج يونليک نهه شپیتمه برخه
    • د کورنیو چارو وزارت ستر امنیتي معین د دغه وزارت د (( ۰۸۲ )) نمبر امر د تطبیق په اساس د میدان وردګو ولایت د امنیتي ځواکونو څخه د لیدنې او له کابل تر غزني ولایت پورې د لوﺉ لارې په اوږدو کې د نوو پوستو د جوړولو او د امنیت د لا ښه ټینګښت په موخه لیدنه وکړه
    • طی ۲۴ ساعت گذشته؛ ۲۷ شورشی طالب درچندین عملیات مشترک کشته شدند
    • پاکستان درخواست آزادی ملا برادر را نپذیرفت
    • ولسوال نام نهاد طالبان در کنر کشته شد
    • حامد کرزی کشتار انجنیران و کارمندان برنامه همبستگی ملی را شدیداً محکوم کرد
    • افغان او پاکستاني چارواکي نن بيا د سولې پر پروسې غږيږي