Posts | Comments | E-mail /

بیانیه پایانی كنفرانس بین‌المللی افغانستان؛حمایت‌ از افغانستان برای مبارزه با فساد و طرح آشتی با طالبان

Posted by on Jan 29th, 2010 and filed under خبرونه. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

کابل- كنفرانس افغانستان در لندن با تصویب یك استراتیژی كه كشورهای غربی را ملزم به ارائه كمك‌ها به دولت افغانستان جهت سازماندهی نیروهای اردو و پولیس افغان و اقتصاد آن می‌كند به كار خود پایان داد.

شركت كنندگان در كنفرانس بین‌المللی افغانستان كه در لندن برگزار شد، با تصویب این استراتیژی ملزم به حمایت‌های مالی از دولت افغانستان جهت مبارزه با فساد و قانع نمودن طالبان نسبت به مشاركت در روند سیاسی شدند. این استراتیژی هم‌چنین دولت افغانستان را به ایفای نقش هرچه بیشتر در زمینه امنیت نظامی، مبارزه با فساد و بهبود جایگاه كشور در زمینه دموكراسی و حقوق بشر و هم‌چنین تحكیم همكاری‌ها با كشورهای همجوار ملزم ساخته است.

شركت كنندگان در این نشست در بیانیه پایانی، كنفرانس لندن را گامی جدی جهت تحقق امنیت ،‌ ثبات، رشد و توسعه در افغانستان دانستند. در این بیانیه بر پایبندی طولانی مدت جامعه بین‌المللی به افغانستان و ضرورت اتخاذ تدابیری جهت ایجاد تضمین در این خصوص كه دولت افغانستان توانایی برآوردن نیازهای ملت افغان از طریق گسترش موسسات و سازمان‌های داخلی را دارد، تاكید شده است. این بیانیه هم‌چنین از طرح دولت افغانستان مبنی بر مذاكره با عناصر گروه طالبان جهت قانع نمودن آنها به كنار گذاشتن سلاح، ‌قطع روابط با تشكیلات القاعده و دیگر سازمان‌های تروریستی و پیوستن آنها به روند سیاسی استقبال شده است.

در بیانیه مذكور هم‌چنین اعلام شد كه كشورهای اهداكننده متعهد شدند 140 میلیون دالر را برای حمایت از تحقق صلح آشتی در افغانستان اختصاص دهند. استراتیژی تصویب شده در كنفرانس لندن هم‌چنین دربرگیرنده طرحی مبنی بر واگذاری كامل مسئولیت‌های امنیتی به كابل طی پنج سال است.

دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز در این كنفرانس اظهار داشت، كشورهای اهداكننده متعهد شدند كمك‌های140 میلیون دالری خود را برای حمایت از طرح اتحاد با طالبان طی سال اول اجرای اول این برنامه ارائه دهند و به كمك‌های مالی كه انتظار می رود به 500 میلیون دالر برسد، ادامه دهند. قرار است این كمك‌ها به صندوق بین‌المللی ویژه‌ای كه گوردن براون، صدراعظم بریتانیا در مراسم آغاز به كار این كنفرانس با هدف آماده سازی مجدد طالبان كه خشونت را كنار گذاشته‌اند از تشكیل آن خبر داده بود، انداخته شود. گوردن براون هم‌چنین تاكید كرد که حل و فصل سیاسی بحران با طالبان نیازمند دولتی قدرتمند در افغانستان است كه بتواند مسئولیت امنیتی در این كشور را برعهده بگیرد. وی هم‌چنین گفت که این كنفرانس تلاش می‌كند تا برنامه افزایش نیروهای اردوظ افغانستان به 171 هزار و 600 تن و افزایش نیروهای پولیس به 134 هزار تن را تا اكتوبر 2011 عملی سازد. به گفته براون، واگذاری مسئولیت‌های امنیتی به نیروهای افغان طی سال جاری آغاز خواهد شد و نیروهای پولیس و اردوی افغان باید تا پایان سال 2010 مسئولیت امنیتی را برعهده بگیرند.

شركت كنندگان در كنفرانس لندن هم‌چنین ضمن توافق با واگذاری مسئولیت‌های امنیتی به نیروهای افغان در نزدیك‌ترین زمان ممكن از آمادگی دولت افغانستان جهت پذیرش قوماندانی عملیات‌ نظامی در اكثر مناطق بحران زده كشور طی سه سال و اعلام آمادگی برای پذیرش كامل این مسئولیت‌ها بعد از پنج سال استقبال كردند.

شركت كنندگان هم‌چنین بر تعهد خود نسبت به حمایت از نیروهای امنیتی افغان و آموزش آنها تاكید كردند.

در بیانیه پایانی این نشست بر حمایت از درخواست دولت افغانستان مبنی بر افزایش كمك‌های مستقیم به بودجه دولت از یك سوم به نیم تاكید شده است و در عین حال آمده است که این حمایت مشروط به پیشرفت دولت افغانستان در زمینه اداره اموال عمومی، پایان دادن به فساد،‌ بهبود اجرای صرف بودجه‌، ایجاد استراتیژی مالی و تحكیم توانمندی‌های دولت در تحقق اهدافش است.

كشورهای شركت كننده در این كنفرانس هم‌چنین پیشنهاد اعزام كارشناسان خارجی در راستای ماموریت نظارت و ارزیابی طی سه ماه جهت ارزیابی مبارزه با فساد در افغانستان را مطرح كردند.

حامد كرزی، رییس جمهور افغانستان نیز گفت که بازسازی نیروهای افغان برای برعهده گرفتن مسئولیت‌های امنیتی نیازمند حمایت جهانیان از افغانستان بیش از 10 سال است. كرزی هم‌چنین از عربستان خواست نقشی اساسی را در بازگرداندن صلح به افغانستان ایفا كند. وی هم‌چنین از كشورهای همسایه افغانستان به ویژه پاكستان نیز خواست تا از تلاش‌ها جهت تحقق صلح در افغانستان حمایت كنند.

رییس جمهور کرزی گفت که طرح صلح با طالبان بدون شرط نیست و این طرح مستلزم پایبندی عناصر طالبان به قانون اساسی افغانستان است. وی هم‌چنین عنوان داشت كه برگزاری نشست لویه جرگه جهت پیگیری آشتی ملی را خواستار می شود و یك جرگه ملی برای صلح و آشتی تاسیس خواهد كرد. هیلری كلینتن، وزیر امور خارجه امریكا نیز تاكید كرد که پیش بینی می شود طالبان به دلیل طرح‌های آشتی كه در كنفرانس لندن به تصویب رسید جنگ را كنار بگذارند. وی در عین حال تاكید كرد که باید این مساله روشن شود كه تصمیمات این كنفرانس به منزله استراتیژی برای خروج از افغانستان نیست و ما به حمایت‌های خود از شركای افغان ادامه می‌دهیم.

كنفرانس لندن درخصوص افغانستان با اعتراضات فعالان ضدجنگ همراه بود و حدود 100 تن از معترضان در مقابل محل برگزاری این اجلاس در لنكسترهاوس در مركز لندن جمع شدند.

هدف از برگزاری این نشست، انتقال مسئولیت تأمین امنیت تعدادی از ولایات کشور به نیروهای افغان تا پایان سال 2010 اعلام شد.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • دهیواددخپلواکۍ دورځې د۹٤مې کليزې په وياړ دخوست والي دمبارکۍ پيغام
    • مصاحبه با محترم آصف آهنگ دانشمندی که چراغ مشروطه خواهان را روشن نگاه داشته است
    • جلسه شورای امنیت ملی: از روز تاریخی و خجستهء استراد استقلال کشور با شکوهمندی تجلیل بعمل آید
    • عنوانی حامد کرزی پیام های تبریکیهء سران کشور های مختلف جهان به مناسبت استرداد استقلال کشور
    • د خوست ولایت د شمل فارم باغ په سيمه کې د اوه شپیته مليونه افغانيو په لګښت د يوه لوى پله د بنسټ ډبره کیښودل شوه
    • وحدت ملى بخاطرحفظ استقلال کشور آرمان ستُرگ شاه امان اﷲ بود!
    • مدت اقامت مهاجرین افغان در پاکستان تا سال ۲۰۱۵ تمدید شد
    • نماد استقلال، منار وزارت دفاع یا طاق ظفر پغمان
    • دخپلواکۍ دگټلو تاريخي خاطرې يادمو مبارک
    • ادرار بصورت ایستاده