Posts | Comments | E-mail /

رهبری پروگرام های امنیتی و انکشافی در افغانستان باید به افغانها سپرده شود: حامد کرزی در سخنرانی اش در کنفرانس لندن

Posted by on Jan 28th, 2010 and filed under خبرونه. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

لندن:- بر اساس گزارش های رسیده، حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، در سخنرانی اش در اجلاس لندن، از متحدان بین المللی اش خواست، اختیارات و رهبری برنامه های امنیتی و توسعه در افغانستان باید به عهده افغانها سپرده شود.
آقای کرزی گفت ایجاد اداره های مشابه ملی و بین المللی که کار های مشابهی را انجام می دهند از موثریت برنامه های انکشافی کاسته و باعث افزایش فساد شده است. رئیس جمهور افغانستان به عنوان نمونه از شرکت های خصوصی که خدمات امنیتی ارائه می کنند یاد کرد و گفت این شرکت ها باید در هماهنگی بیشتر نیروهای امنیتی و تحت نظارت این نیروها عمل کنند.
آقای کرزی در سخنرانی خود از حمایت های بین المللی در 9 سال گذشته قدردانی کرد و گفت آنچه در این سالها به دست آمده، بدون حمایت و قربانی هایی که جامعه بین المللی در این راه داده است عملی نبود. اما آقای کرزی تاکید کرد که نیروهای بین المللی باید سعی کنند استفاده از نیروهای هوایی را به حد اقل برسانند و از این طریق تلفات غیر نظامیان را کاهش دهند.
رئیس جمهور افغانستان همچنین از تلاشی های خانه ها که در شب انجام می شوند یاد کرد. آقای کرزی گفت سعی شود از چنین اقداماتی جلو گیری شود و یا در صورت نیاز توسط نیروهای افغانی و در چارچوب قوانین و با رعایت سنن افغانی انجام شود.
=رئیس جمهور افغانستان همچنین از تقویت جرگه های افغانی به عنوان تقویت نهادهای دموکراتیک یاد کرد. او گفت جرگه ها همیشه در افغانستان موثر بوده و خوب جواب داده است و باید در کنار دیگر نهاد های دموکراتیک و جامعه مدنی جرگه ها نیز تقویت شود و از این طریق همکاری شخصیت های با نفوذ و رهبران محلی با دولت مرکزی را می توان بیشتر کرد. تقویت نهاد های محلی از طریق رهبران محلی را گوردون بروان، صدر اعظم بریتانیا، نیز در سخنان خود مورد تاکید قرار داد.
انتظار می رفت آقای کرزی در سخنان خود، طرح مشخصی را در رابطه با مذاکره با شورشیان و مشخصا گروه طالبان در کنفرانس لندن ارائه کند، اما آنچه که آقای کرزی رسما در سخنرانی اش مطرح کرد، نکات خیلی تازه ای نداشت.
حامد کرزی گفت که مذاکره با طالبان براساس مکانیزمی به پیش خواهد رفت که در افغانستان توافق شده است و دولت افغانستان آماده است برای بازگشت کسانی که حاضرند به زندگی عادی باز گردند، کمک کنند و با ایجاد پروژه هایی برای آنها فرصت کار فراهم کند.
آقای کرزی گفت برای انجام این کار صندوقی نیز ایجاد خواهد شد. اما به گفته آقای کرزی کسانی از این برنامه مستفید خواهند شد که از القاعده جدا شوند، دست از اقدامات تروریستی بردارند، سلاح به زمین بگذارند و حاضر باشند به زندگی صلح آمیز باز گردند. آقای کرزی بطور مشخص از پاکستان خواست که از برنامه مصالحه در افغانستان حمایت کرده و در این جهت تلاش کند.
آقای کرزی از تلاشهای سازمان ملل در افغانستان نیز سپاسگذاری کرد. او با اشاره به حذف نام پنج تن از مقام های سابق طالبان از فهرست محرومیت های شورای امنیت سازمان ملل متحد، از این اقدام حمایت کرد اما گفت که این کافی نیست و نیاز به تلاشهای بیشتری در این زمینه نیاز است.
رئیس جمهور افغانستان در بخشی از سخنرانی خود همچنین بر تمامیت ارضی افغانستان تاکید کرد و گفت جامعه جهانی باید این مساله را به رسمیت بشناسند و مشخصا مسئولیت تمامی زندانهایی را که در افغانستان دارند، به عهده افغانها بگذارند. در حال حاضر امریکا در قرارگاه هوایی بگرام زندانی دارد که عده ای به اتهام همکاری با القاعده و گروه های شورشی در آن زندانی هستند. در هفته های گذشته اعلام شد که مسئولیت این زندان تا آخر سال 2010 به افغانها سپرده خواهد شد و پنتاگن بعد از 9 سال برای اولین بار فهرست 500 تن از کسانی را که در بگرام زندانی هستند اعلام کرد.
آقای کرزی گفت نیروهای امنیتی افغان در حال حاضر به کمک امریکا تقویت می شوند و تا پنج سال آینده قادر خواهند شد، بخش های عمده مسئولیت تامین امنیت را به عهده بگیرند.
مبارزه با فساد اداری از دیگر نکاتی بود که آقای کرزی در سخنرانی اش بر آن تاکید کرد و گفت جنگ علیه فساد در این دوره کاری او اولویت دارد. آقای کرزی تاکید کرد که نهاد های دولتی افغانستان باید شفاف تر شوند، نظام مالیات در افغانستان اصلاح شود و برای بهبود زندگی مردم و ایجاد کار برنامه هایی دارد از جمله اینکه دولت سعی می کند زمین های بیشتری قابل کشت شوند. او گفت برنامه های دیگری نیز برای بهبود سیستم اقتصادی دارد.
آقای کرزی همچنین بر برگزاری انتخابات پارلمانی تاکید کرد. رئیس جمهور افغانستان از شرکت کنندگان کنفرانس لندن خواست کمک کنند تا انتخابات پارلمانی برگزار شود و به کمیسیون انتخابات کمک کنند تا انتخابات شفاف و عادلانه برگزار شود.
هفته گذشته اعلام شد که به دلیل کمبود بودجه و وضعیت امنیتی، انتخابات پارلمانی افغانستان چهار ما با تاخیر برگزار خواهد شد. درحالی که ولسی جرگه افغانستان قبل از از تصویب بودجه برای برگزاری انتخابات سرباز زد و تاکید کرد که اول باید کمیسیون انتخابات اصلاح شود بعد انتخابات برگزار شود.
رئیس جمهور  افغانستان یکبار دیگر به افزایش همکاری های منطقه ای تاکید کرد و گفت در حال حاضر افغانستان عضویت بسیاری از سازمان های اقتصادی منطقه را دارد و قراردادهای متعددی را با کشور های همسایه امضا کرده است. آقای کرزی گفت برای مبارزه علیه تروریزم و قاچاق مواد مخدر به همکاری های بیشتری نیاز است.
حامد کرزی در حالی ازنیاز به همکاری های منطقه ای سخن می گوید، که ایران، در کنفرانس لندن شرکت نکرده و این کنفرانس را بی نتیجه خوانده است.
ایران به عنوان همسایه افغانستان دیدگاه متفاوتی در مورد امنیت و ثبات افغانستان دارد و حضور نیروهای خارجی در این کشور را یکی از عوامل نا امنی در آن می داند، در حالیکه فرماندهان ناتو و ائتلاف در مواردی ایران را متهم به حمایت از شورشیان کرده اند.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • جلسه شورای امنیت ملی: از روز تاریخی و خجستهء استراد استقلال کشور با شکوهمندی تجلیل بعمل آید
    • عنوانی حامد کرزی پیام های تبریکیهء سران کشور های مختلف جهان به مناسبت استرداد استقلال کشور
    • د خوست ولایت د شمل فارم باغ په سيمه کې د اوه شپیته مليونه افغانيو په لګښت د يوه لوى پله د بنسټ ډبره کیښودل شوه
    • وحدت ملى بخاطرحفظ استقلال کشور آرمان ستُرگ شاه امان اﷲ بود!
    • مدت اقامت مهاجرین افغان در پاکستان تا سال ۲۰۱۵ تمدید شد
    • نماد استقلال، منار وزارت دفاع یا طاق ظفر پغمان
    • دخپلواکۍ دگټلو تاريخي خاطرې يادمو مبارک
    • ادرار بصورت ایستاده
    • سپینه ماڼۍ او له حقایقو تور انځور
    • تبرئه روحانی پاکستانی در محکمه این کشور