Posts | Comments | E-mail /

حمایت از تروریزم به نفع هیچ کشوری نیست

Posted by on Jan 27th, 2010 and filed under تحلیل. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

!

احسان پنجشیری

انفجارات خونین در پاکستان، یک بار دیگر این آیده را تقویت کرد که حمایت از تروریزم در منطقه به نفع هیچ کشوری نیست و این لانه های شرارت و خشونت که در دو سوی سرحد افغانستان و پاکستان به وجود آمده باید با عزم و همکاری جدی دو کشور از بین برده شود.

مردم افغانستان و پاکستان سال هاست که از اقدامات خشونت بار گروههای تروریستی رنج می برند و زندگی افراد ساکن در دو سوی سرحد همواره از جانب تروریستان تهدید می شود، روند تعلیم و تربیه، بازسازی، تجارت و پیشرفت دراین مناطق به کلی به تعطیلی کشانده شده و جوانان و نوجوانان با شیوه های مختلف به مدارس و مراکز آموزش های تروریستی جذب می شوند و برای انجام عملیات تخریبی و انتحاری آماده می گردند.

دولت پاکستان که حامی اصلی تروریزم بود حالا دچار حملات و انفجارات خونین از سوی این پدیده بدنام قرار گرفته است، درحالی که می تواند با افغانستان روی اتخاذ یک استراتیژی مشترک و هماهنگ برای نابودی لانه های تروریزم در دو طرف خط فکر کنند.

از آغاز مبارزه جدی پاکستان برضد جنگجویان طالبان و شبکه تروریستی القاعده در مناطق سرحدی این کشور با افغانستان ماه ها می گذرد. دراین عملیات ادوی این کشور به پیشرفت خوبی دست یافته است اما هنوز این کشور از وجود تروریست ها پاک نشده است؛ تا کنون در بعضی از مناطق این کشور مثل ایالت بلوچستان مراکز شبکه تروریستی، القاعده و طالبان فعال و پابرجاست که هنوز هم مردم و نیروهای امنیتی این کشور را هدف حملات خونبار قرار می دهند.

پاکستان بخاطر حملات نظامی که بر مواضع القاعده و طالبان انجام داده است متحمل کشتار زیادی شده است که بر اثر حملات تلافی جویانهَ تروریستان در شهرهای بزرگ این کشور انجام شده است. تعداد افرادی که در سال 2009 بخاطر حملات تروریستی جان شان را از دست داده است، تقریباً به 3021 نفر می رسد که این آمار نسبت به سال گذشته 48%درصد افزایش را نشان می دهد.

حکومت پاکستان نیز در طی سال گذشته متحمل بیشترین قربانی حملات تروریستی شده است. آماری که از مرکز مطالعات صلح در پاکستان به تازه گی ازائه شده است نشان می دهد که این کشور در مقایسه با افغانستان و عراق بیشترین قربانی را داده است. حملات تروریستی دراین کشور به حدی زیاد بوده است که پاکستان را مجبور به موضع گیری جدی با القاعده و طالبان دراین کشور نموده است.

و هم چنین آماری که این مرکز منتشر کرده است گویای این است که تعداد همه افرادی که دراین کشور بر اثر حملات تروریستی و برخوردهای سیاسی و فرقه ای و…. کشته شده است به 12600 تن می رسد.

تقریباً نصف این کشته شده گان جنگجویان القاعده و طالبان بوده است که در اثر حملات هوایی نیروهای امریکایی و یا حملات که نیروهای پاکستانی بر پناهگاه های جنگجویان القاعده و طالبان در منطقه سوات و وزیرستان جنوبی در سرحد با افغانستان انجام داده است.

بناءً حکومت پاکستان شاید درک کرده باشد که مار آستین اش خودش را نیش زد. پس باید با دولت افغانستان و نیروهای ائتلاف در قسمت خشکاندن ریشهَ این پدیده بدنام همکاری نماید تا اینکه مردم هر دو کشور از گزند این قاتلین بی رحم در امان باشند. اما با تاَسف که مقامات نظامی و استخباراتی سراج الدین حقانی را مورد ضربات قرار داده و آن ها را از بین ببرد پس معلوم است که (آی اس آی) از شبکه تروریستی سراج الدین حقانی منحیث یک قوه تهدید کننده علیه افغانستان استفاده می نماید هرگاه چنین حمایت ها وجود داشته باشد پاکستان خودش دراین آتش بیشتر از این خواهد سوخت و روی امنیت و آرامش را نخواهد دید.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • د کورنيو چارو وزارت: حکيم شجاعي به د خلکو د شکنجې په تور ونيول شي
    • دهیواددخپلواکۍ دورځې د۹٤مې کليزې په وياړ دخوست والي دمبارکۍ پيغام
    • مصاحبه با محترم آصف آهنگ دانشمندی که چراغ مشروطه خواهان را روشن نگاه داشته است
    • جلسه شورای امنیت ملی: از روز تاریخی و خجستهء استراد استقلال کشور با شکوهمندی تجلیل بعمل آید
    • عنوانی حامد کرزی پیام های تبریکیهء سران کشور های مختلف جهان به مناسبت استرداد استقلال کشور
    • د خوست ولایت د شمل فارم باغ په سيمه کې د اوه شپیته مليونه افغانيو په لګښت د يوه لوى پله د بنسټ ډبره کیښودل شوه
    • وحدت ملى بخاطرحفظ استقلال کشور آرمان ستُرگ شاه امان اﷲ بود!
    • مدت اقامت مهاجرین افغان در پاکستان تا سال ۲۰۱۵ تمدید شد
    • نماد استقلال، منار وزارت دفاع یا طاق ظفر پغمان
    • دخپلواکۍ دگټلو تاريخي خاطرې يادمو مبارک