Posts | Comments | E-mail /

کشتار غیر نظامیان با خود کفایی امنیتی پایان می یابد

Posted by on Dec 30th, 2009 and filed under افغانستان در آیینهء مطبوعات جهان, تحلیل. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

کوهستانی

کشته شدن افراد غیر نظامی در ولسوالی نرنگ ولایت کنر، بار دیگر نشان داد که کشته شدن غیر نظامیان در جنگ افغانستان، یک سریال دوامدار و تمام نشدنی است و تنها زمانی نقطه پایان ماندن بر آن متصور است که دولت افغانستان بتواند به خود کفایی امنیتی برسد.

تا زمانی که نقش اصلی در تامین امنیت افغانستان را نیروهای بین المللی داشته باشند، با وصف اینکه مقام های سیاسی کشورهای کمک کننده به افغانستان همواره بر تامین امنیت جانی غیر نظامیان تاکید می کنند، اما خطر کشته شدن غیر نظامیان در جریان جنگ ها و عملیات هایی که از سوی این نیروها تدارک دیده می شوند، وجود خواهد داشت. این خطر در زمانی رفع می گردد که نقش اصلی در تامین امنیت افغانستان را نیروهای داخلی عهده دار شوند و نیروهای خارجی مجاب شوند تا تحت فرماندهی قوت های داخلی مربوط به دولت افغانستان، ماموریت شان را به پیش ببرند.

رسانه ها خبر داده اند که حامد کرزی، رئیس جمهور كشور، دستور تحقیق در مورد یک عملیات نظامی را در شرق افغانستان داده که گفته شده است در اثر آن، چندین غیرنظامی کشته شده اند. آنگونه که در خبرها به نشر رسیده است، این حادثه روز شنبه هفته جاری در ولسوالی نرنگ ولایت کنر اتفاق افتاده است و به اساس معلومات ارائه شده، این عملیات از سوی نیروهای بین المللی صورت گرفته و در جریان آن دور و پیش ده غیر نظامی کشته شده اند.

این واقعه باعث خشم نمایندگان ولایت های شرقی کشور در ولسی جرگه نیز شده است. برخی از رسانه ها خبر داده اند که این نمایندگان در یکی از جلسات شورای ملی، به رسم اعتراض جلسه را ترک کرده اند تا به این طریق خشم خود را به کشته شدن غیر نظامیان در جریان عملیات های قوای بین الملی در ولسوالی نرنگ ولایت کنر نشان دهند.

اگر به تاریخ جنگ جدید افغانستان که در واقع از سال 2001 میلادی شروع شده است، نگاهی بیاندازیم، به این نکته واقف می شویم که کشته شدن و آسیب دیدن غیر نظامیان، یک بخش جدایی ناپذیر از جنگ بوده است که به مدت هشت سال دوام یافته و وارد سال نهم خود گردیده است.

با توجه به اینکه میزان عملیات ها از دو طرف درگیر افزایش یافته است، قابل تصور و پیش بینی خواهد بود که ضربه پذیری و قربانی دهی تحمیلی غیر نظامیان نیز بیشتر خواهد گردید. زیرا از یک طرف طالبان عملیات های خویش در برابر قوای دولتی و بین المللی را افزایش داده اند و از سوی دیگر نیروهای دولتی و بین المللی نیز از افزایش عملیات در برابر نیروهای طالبان سخن می گویند.

اخیرا از سوی ایالات متحده امریکا اعلام شده است که 30 هزار نیروی نظامی جدید به افغانستان وارد خواهد گردید. سازمان ناتو نیز قول داده است که حضور نیروهای نظامی عضو کشورهای ناتو را در افغانستان تقویت می کند. حتی گفته می شود که یکی از بحث هایی که در اجندای کنفرانس آتی لندن مطرح خواهد شد، افزایش حضور نظامی قوای بین المللی در افغانستان خواهد بود.

طبیعی است که وقتی نیروهای جنگی افزایش پیدا کند، به تبع آن عملیات های نظامی نیز افزایش خواهد یافت. بخصوص اینکه طالبان پاکستانی نیز هشدار داده اند که در عکس العمل به افزایش قوای غربی در افغانستان به این کشور وارد شده و در کنار طالبان افغانستان قرار خواهند گرفت. این موضع گیری ها نشان می دهند که جنگ در افغانستان رو به افزایش خواهد بود.

بدون هیچ شک و شبهه ای اولین عارضه ای که از افزایش جنگ در افغانستان به مردم تحمیل خواهد گردید، خسارت پذیری و ضربه پذیری و حتی کشته شدن غیرنظامیان خواهد بود. اگر تشدید جنگ هر وضعیتی را بوجود بیاورد و حتی باعث گردد تا با از بین رفتن و شکست خوردن قوای نظامی طالبان که در برابر دولت و قوای بین المللی قرار گرفته اند، صلح کامل در افغانستان بوجود بیاید، بازهم خسارت خانواده هایی که اعضای خویش را در این جنگ از دست می دهند جبران پذیر نخواهد بود.

از این سبب باید هم مقام های مسوول در عرصه بین المللی و هم مقام های مسوول در دولت افغانستان، باید به این مسئاله توجه داشته باشند که نباید به حضور بیشتر نیروهای خارجی در کشور دل را خوش کنند، بلکه باید به این فکر باشند که برای کاهش صدمات و خسارات غیر نظامیان افغان در این جنگ، توجه بیشتری به تقویت نیروهای داخلی نشان بدهند.

توجه نشان دادن به تقویت نیروهای داخلی که باعث خود کفایی امنیتی می گردد، تنها راهی است که می تواند باعث کاهش پیدا نمودن خسارات غیر نظامیان در جنگ افغانستان گردد. اگر به این مهم توجه صورت نگیرد، تصور پایان یافتن جنگ و پایان یافتن قربانی دادن های غیر نظامیان افغان در این جنگ، وجود نخواهد داشت و این سریال دوام دار همچنان تکرار شده و قربانیان بیشتری را خواهد گرفت.

فرستادن/حفظ کردن

4 Responses for “کشتار غیر نظامیان با خود کفایی امنیتی پایان می یابد”

  1. Vote -1 Vote +1A.Mansoor says:

    بسم الله الرحمن الرحیم
    السلام علیکم
    بردران عزیز ما همه می دانیم که هیچ یک افغان با احساس موجودیت قوای اشغالگر را برداشت کرده نمی تواند لکن مشکل ما چیست چرا ما همه قربانی اعمال دیگران می شویم و به این انتظار هستیم که فلان و فلان خواهد امد و ما را یاری خواهد کرد بردار درین دنیا هیچ چیز مفت نیست این همه که در افغانستان امدند به خاطر یک مقصد امدند به نظر من مشکل ما همه درک و احساس خود کفایی است ما همه بار خود را به شانه های یگران می خواهیم ببریم لهذا حل مسله افغانستان متوانید از این ایت شریف استنباط کرد. ترجمه: الله تعالی حالت ان قوم را هیچ تغیر نمی دهد تا ان قوم خودش تغیر ندهد.

  2. Vote -1 Vote +1بکتاش says:

    قوای خارجی بیرون شوند تا دوباره جوی خون جاری شود و مثل گرک یکدیکر خود را پاره کنیم.
    موجودیت قوای خارجی در افغانستان را هیچ کسی دوست ندارد ولی سوال این است که اگر همین قوای به اصطلاح اشغال گر نبودندخدا می داند چند میلیون دیگر آواره می شدند و شاید دیگر اثری از آبادی و شهر و تمدن و آثار تاریخی باقی نمی ماند.
    برادر مقصر اصلی خودمان هستیم. اگر ما را به حال خودمان بگذارند چون گرگ های وحشی بجان هم خواهیم افتاد.
    متاسفانه یک بخش جامعه ما اصل فاقد فرهنگ هستند و هنوز به شکل گله زندگی می کنند و حاضر نیستند متمدن شوند.

  3. Vote -1 Vote +1توریا لی says:

    ځيرک
    بيه موبياهم تربښنه غواړم نه لوړېږي 2010.01.01

    له کله نه چې امريکايي وحشيانوپرافغانستان يرغل راووړاودهيواددمنفوري څېرې شاه شجاع بې شرمه سالکين يې داولس له خوښې اورضاپرته يوازي په نام پرګدۍ کښېنول اوباداريې دډالروپه پټۍ خولې وروتړلې اوخپلووحشتونوته يې دوام ورکړله هماغې ورځې ترننه مودکورنيوبې ناموسوله امله دمظلومووينوبيه يوازي له بښنه غواړم هم ورپورته نه شوه .

    دې ډالري غلامانوخپل اولس دروبل له غلامانوهم ارزانه وپلوره .

    څومره کلي اوکورونه موبمبارشول،څومره ښځي اوکوچني ماشومان موددې بې شرمودوحشي بادارانودشپې ناوخته ورتګ له امله بې اوره وترکېدل؟.

    خودې بې شعوره اوبې احساسه ککرويې هيڅ پرواهم ونه لرله ددې پرځاى چي خپل درنده باداريې داولس له عام قتل څخه منعه کړى واى لايې پسي وهڅاوه اوداخواراومظلوم اولس يې لاددې ناوليوڅپېړوته برابرکړدمعصوموهيوادوالوعزت او وقاريې ددې ناوليوله خړوموزولاندي راووست اوله خاوروسره يې خاوري کړ .

    په دې هروخت زورېدلي اوهرچازورولي هيوادکي ديرغل له پيله دنن دکونړترپيښي پوري داسي څه نه ووچې ونه شول،خوراډيرکورونه يې په غم ککړکړل خوکورنيوبې ناموسويوازي په بښنه غواړم وبښل .

    دډالرودراټولولوله پاره يې ددې خواراومظلوم اولس دهرغمجن زړه په نمايندګي خپلووحشي بادارانوته يوازي په بښنه غواړم بسنه وکړه اوله هرهغه تيري چې په خپله يې بادارهم شايدپه خپل ناموس ونه زغمي ورتېرشول اوداولس نااميده زړونه يې دورپېښ غم دانګارپرسرهماغسي دنهيلۍ په حال کي پرېښودل .

    دې سرټيټۍ يې راغلي ځناوردومره سورسترګي کړل چې اوس هرڅه دغلام په خبره ددوئ په ناخبري کي ترسره کوي !!!.

    دوئ داخبره يواځي دساده اوپاک زړي اولس دتېر باسلوپه موخه کوي ګني دايوستراوښکاره تجاهل دى چې دجيب دغوړولواوداولس په زخمي زړونودمالګي دوړولوله پاره ترې دهرې ظالمانه پېښي پرمهال کاراخلي .

    دکونړپېښه له دې سره سره چې يوستروحشيانه عمل ووخوبياهم له معمول سره سم ددوئ په ناخبري کي ترسره شو.

    دحيرانۍ وړځاى يې دادى چې هم دکورنيودهمغږۍ مرکزته له خبرورکولوپرته اوهم په کونړولايت کي دميشتوبهرنيوسرتيرودلاعلمي په حال کي ملکي وګړي اوکوچني ماشومان ترتيغ تېرشول اوتراوسه يې دغه معلومات هم نشته چې دکوم کمپاين وحشيانوداعمل ترسره کړ؟!!! .

    له اوسه به داتحقيقات هم تريوې اونۍ وخت واخلي اوداولس پارېدلي زړونه به هم لږپه کرارشي نودوئ ته به بيادمعمول مطابق موقع مساعده شي اوداوحشت به هم يوازي ددې جملې ( غلطي شوي ده بښه غواړو ) په بدل کي وبښل شي اودامعصومي ويني به له عادت سره سم يوځل بياهم له شنوډالروقربان شي .

    بهرحال داهرڅه به تيرشي په شپوپسي ورځي هم راځي هرشپه پلوى به له درواغجني پردې رابهرشي اوهره کړنه به يې دپاک نيتي اولس په وړاندي بربنډه شي .

    اوس يې په رښتياهم وخت دى هرشاه شجاعي عمل ته يې لاره خلاصه ده مظلوم اولس که دهرچاپه مټ زوروي،کړوي،اوقتلوي قتل دي يې کړي خووايي چې :-

    کسات فطرت هم اخلي

    ان شاالله

  4. Vote -1 Vote +1عبدالله says:

    بنام الله
    سلام به ملت افغان
    کوهستانی صاحب
    چرا قوای اشغال نمیگویید؟
    چرا ننوشته اید این اشغالگران قاتل باید از وطن ما بیرون شوند؟
    به صفت یک فرد آگاه وچیزفهم بدون هراس با ایمان ووجدان پاک قضاوت بکنید اگر اینرا نمیتوانید یا نمیخواهید پس از این نوع نوشته های نامناسب وغیرعادلانه بگذرید
    باتقدیم حرمت

Leave a Reply

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • نیروهای اسپانیایی تا اواخر تابستان امسال بطور کامل ولایت بادغیس را ترک خواهند کرد
    • احزاب افغانستان نامزد واحد در انتخابات ریاست جمهوری معرفی می‌کنند: احمد ضیا مسعود
    • ناټو: د امنيتي تړون لاسليکول د افغانستان او امريکا ترمنځ دوه اړخيزه اړيکه ده
    • سیلابونو په پکتيکا ولایت کې ځاني او مالي زيانونه اړولي دي
    • حامد کرزی بتاریخ ۲۶ اګست به پاکستان سفر می کند
    • نواز شریف جانشین پرویز اشفق کیانی را تعیین می کند
    • د خوست ولایت د سیلاوونو او بارانونو په اړه ددې ولايت مقام د ژورې خواشينۍ او ډاډګیرنې پيغام
    • له هیواده بهر میشتو افغانانو د اختر ورځ ولمانځله
    • آلمان اطلاعات بی سیم افغانستان را در اختیار امریکا قرار داده است
    • حامدکرزی د پغمان او شکردرې په ولسوالیوکې د وروستیو سیلاوونو له امله پر رامنځته شویو ځاني تلفاتو او مالي زیانونو خواشینی شو