Posts | Comments | E-mail /

به آینده می توان خوشبین بود

Posted by on Nov 29th, 2009 and filed under افغانستان در آیینهء مطبوعات جهان, تحلیل. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

كوهستانی

اخیراً محمد حنیف اتمر وزیر امور داخله در مصاحبه یی با شبكه خبری سی ان ان اعلام كرده است كه مبارزه با گروه طالبان و از بین بردن فساد برای دولت افغانستان امری امكان پذیر و قابل تحقق خواهد بود. مبارزه با گروه طالبان و از بین بردن فساد اداری دو موضوع بسیار مهمی اند كه در برابر دولت افغانستان و خصوصاً حكومت جدید قرار دارند.

آقای اتمر نیز در مصاحبه خود بر تلاش بیشتر برای تامین امنیت تاكید كرده و گفته است كه با اینكه اوضاع امنیتی در بسیاری از ولایت ها بهبود یافته اما باید تلاش بیشتری صورت گیرد تا وضعیت امنیتی در سطح كشور بهتر از گذشته گردد.

ا‌یجاد خوشبینی به آینده یكی از نكته های مثبت است كه اگر مورد توجه مقامات حكومتی و دولتی قرار گیرد می تواند روحیه مردم را نیز ترقی دهد. اساساً وقتی موضوع تغییر حكومت و دولت در نظام های دیموكراتیک مطرح می گردد، یكی از علت هایش همین می باشد كه تغییرات در مهره های سیاسی و اجرایی می تواند باعث ایجاد امیدواری و تحرک در میان مردم گردد.

اكنون نیز افغانستان در آستانه تشكیل دومین حكومت منتخب قرار دارد. با وصف اینكه در برابر كاركرد پنج ساله حكومت آقای كرزی رضایت همگانی بدست نیامده و شماری قابل ملاحظه یی از مردم و كارشناسان از وضعیت موجود ناراضی می باشند، اما تاكید آقای كرزی به مبارزه با فساد اداری و تصریح وی به پایان دادن جنگ از طریق مذاكره با طالبان و تدویر جرگه صلح می تواند باعث ایجاد امید برای پنج سال آینده در نزد مردم افغانستان گردد.

جنگی كه از 31 سال پیش آغاز گردیده و تا كنون نیز ادامه یافته است، باعث گردیده است تا بسیاری از زیرساخت های كشور از بین برود. بسیاری از این زیرساخت ها برای دوباره فعال شدن به مصارف بسیار هنگفت ضرورت دارد كه تامین آن از عهده دولت افغانستان خارج است. اما جای خوشبینی است كه كشورهای كمک كننده به افغانستان هنوز هم به ادامه كمک به افغانستان علاقمند می باشند.

اخیرا گوردون براون صدر اعظم بریتانیا اعلام تمایل كرده است كه كنفرانسی برای سازماندهی ادامه كمک به افغانستان در لندن تدویر گردد . اگر این كنفرانس تدویر شود ثابت خواهد گردید كه جامعه جهانی بصورت پایدار از افغانستان حمایت خواهند كرد. این روحیه می تواند باعث تقویت دولت افغانستان در اجرای برنامه های مورد نظرش گردد.

آنچه در آغاز كار حكومت جدید مطرح می باشد، یک علاقه داخلی و بین المللی شدید برای مبارزه با فساد اداری است. هم رییس جمهور كرزی به این خواسته پاسخ مثبت داده است و هم لوی خارنوال افغانستان اعلام كرده است كه در این راستا فعالیت های موثری را خواهد داشت. این نشان می دهد كه عزم و اراده بسیار جدی برای مبارزه با فساد در افغانستان وجود دارد.

انتشار این اخبار باعث می گردد تا مردم نیز امید واری بیشتری را بدست بیاورند. زیرا مردم افغانستان مطمین می شوند كه می توانند شاهد تحقق بخشی از خواسته های خود در كشور باشند. شروع و تداوم مبارزه موثر با فساد اداری باعث می گردد تا این اطمینان در میان مردم بوجود بیاید كه سیاست ها و مصارف هایی كه برای بازسازی افغانستان در نظر گرفته می شوند، بصورت عادلانه به مصرف خواهند رسید و به اجرا گذاشته خواهند شد. اگر چنین كاری صورت گیرد میزان اعتماد سازی و اعتماد زایی نیز بیشتر از اكنون خواهد گردید.

البته هنوز هم تعدادی از كسانی كه دچار منفی بینی شدید هستند، در مورد اینكه حكومت جدید بتواند با فساد مبارزه كرده و موضوع گیر و دار و كشمكش با طالبان را نیز به سرانجام برساند، خوشبین نبوده و به این نظر اند كه این برنامه ها قابل تحقق نخواهد بود. اما با توجه به تجربه اولیه یی كه در این دو هفته بدست آمده است، این پیش بینی شدت گرفته كه امكان به نتیجه رسیدن مبارزه با فساد اداری و برخورد با طالبان دور از امكان و دور از دسترسی نخواهد بود.

اخیرا وزارت دفاع افغانستان اعلام كرده است كه حكومت افغانستان قادر خواهد بود تا در جریان چهار سال آینده مسوولیت تامین امنیت كشور را بصورت كامل عهده دار گردد . اعلان این خبر خود باعث تقویت روحیه و امیدواری بیشتر مردم كشور می گردد. این خبر حتی باعث تغییر روحیه طالبان نیز می گردد. زیرا طالبان نیز می دانند كه بهانه برای مبارزه با نیروهای خارجی می تواند برای آنان وجود داشته باشد، اما زمانی كه آنان بخواهند در برابر نیروی مردمی مبارزه كنند، هیچ افغان از آنان حمایت نخواهند كرد.

این موضوع باعث می گردد تا امیدواری مردم به آینده بیشتر گردد. ایجاد امید در میان مردم می تواند پایه های حاكمیت دولت آینده را قوی تر از پیش تثبیت كند. بخصوص وقتی آقای كرزی در حالی كه از موقف برتر طالبان را به آشتی دعوت می كند، طالبان نیز چاره یی جز  پذیرش خواسته رییس جمهور و پیوستن به پروسه مذاكره و صلح نخواهند داشت.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • کشته و زخمی شدن ۱۳ نفر در نتیجهٔ انفجار در یک رستورانت در ولایت تخار
    • خوست والي وايي که هر مامور درې ورځې غيرحاضري وکړي، کسر معاش به شي!!
    • د خوست ولایت د نادرشاه کوټ قومي مشرانو د دغه ولسوالۍ په اداري برخه کې د بدلون غوښتنه وکړه
    • درې شاشجاع ګان
    • پاکستان دیگر مرکز ثقل افراط گران پنداشته نمی شود:آژانس خبری فرانسه
    • کشته شدن حد اقل ۲۱۲۶ تن از سربازان امریکایی در افغانستان
    • آیندهٔ امنیتی افغانستان به نیروهای خارجی ارتباط دارد:- -جنرال جوزف دانفورد
    • د آی او ایم له خوا د خوست ولایت د سیلاب ځپلو کورنيو سره مرسته وشوه
    • هند دې د پوځي مرستو بهیر ګړندی کړي
    • د ولسي جرګې د يوه غړي دوه ساتونکي ووژل شول