Posts | Comments | E-mail /

انتخابات قطعی است

Posted by on Oct 31st, 2009 and filed under تحلیل. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

كوهستانی

با اعلام سخنان رییس دار الانشان كمیسیون مبنی بر عدم امكان كناره گیری یا تحریم انتخابات از سوی هریك از دو كاندیدی كه به دور دوم انتخابات راه یافته اند، راه برای هر گونه معامله سیاسی از طریق دیگری غیر از برگزاری انتخابات مسدود گردید. پیش از اینكه نتیجه آرای انتخابات دور اول ریاست جمهوری اعلام گردد و انتخابات به دور دوم برود، گمانه زنی هایی وجود داشت مبنی بر اینكه دو كاندیدی كه بیشترین آرا را بدست آورده در یك ائتلاف سیاسی گرد هم می آیند.

اگرچه رفتن انتخابات به دور دوم باعث شد تا این گمانه زنی ها اندكی كاهش یابد، اما با آنهم شایعاتی وجود داشت كه دو كاندیدی كه در راس دو تیم مقتدر سیاسی قرار گرفته اند، به سازشی در این راستا دست پیدا كرده و از ادامه رقابت انتخاباتی و شركت در آن منصرف شوند.

اینك اعلان رییس دار الانشان كمیسیون انتخابات مبنی بر اینكه امكان عدم برگزاری انتخابات وجود ندارد و تنها از طریق انتخابات می توان رییس جمهور آینده را تعیین و مشخص كرد، تارهای خام به هم بافته در خصوص امكان ائتلاف سیاسی خارج از انتخابات را از بین می برد و كاندیدان را ملزم به این می كند كه در پروسه شركت كرده و برای بدست آوردن آرای رای دهندگان در برابر یكدیگر رقابت نمایند.

در خصوص اینكه كدام یك از كاندیدان برنده انتخابات خواهد شد، هنوز قضاوت زود است اما از برداشت های عمومی كه وجود دارد، دریافته می شود كه آقای كرزی با توجه به قرار داشتن در مسند ریاست جمهوری و در چشم دید مردم بودن، از چانس بسیار زیادی برای بقا در مسند قدرت برخوردار می باشد و این شرایط برای رقیب انتخاباتی وی میسر نمی باشد.

بعضی از كارشناسان سیاسی به این نظر می باشند كه یكی از دلایلی كه طرفداران داكتر عبدالله عبدالله بصورت بسیار دلگرم در رقابت های انتخاباتی و كمپاین انتخابات شركت نكرده اند این می باشد كه باور زیادی به برنده شدن كاندید مورد علاقه شان در انتخابات ندارند و به این فكر می باشند كه تجربه كاری آقای كرزی مانع از توجه اكثریت رای دهندگان به داكتر عبدالله عبدالله خواهد شد.

آنچه در این خصوص می تواند مورد استناد قرار گیرد این است كه در دول اول چانس ها متغیر بود. زیرا ازدیاد رقابت كنندگان به عنوان كاندیدان انتخاباتی ریاست جمهوری باعث می گردید تا هر كاندید چانس خود را برای رسیدن به قدرت با سایر رقبای خود مساوی بداند. اما اكنون كه رقابت ها بسیار محدود شده و تنها دو كاندید در معرض قضاوت و تصمیم گیری مردم قرار دارند، شرایط برای كسب آرای اكثریت مردم منوط به كسب اعتماد از سوی مردم می باشد.

چنین شرایطی باعث می گردد تا برخی از افراد و اشخاصی كه به عنوان رای دهنده به كاندیدانی دیگر رای داده بودند نیز اكنون تصمیم خود را تغییر داده و از میان دو كاندیدی كه به دور دوم رقابت ها راه یافته اند، یكی را انتخاب كنند. همین محدودیت در انتخاب نسبت به رای دهندگان باعث می گردد تا هر دو كاندید سیاست بازی را برای اعتماد و جلب توجه تمام رای دهندگان اتخاذ كنند.

همین مسئاله سبب گردیده است تا طرفداران داكتر عبدالله در رقابت محدود خود را دارای چانس و بخت زیاد برای بردن احساس نكنند و بیشتر بدنبال این باشند كه از طریق باز كردن زوایای دیگری غیر از رقابت انتخاباتی زمینه را برای سهم گیری و مشاركت در قدرت از طریق گفتگو و ائتلاف و غیره  برای خویش و كاندید مورد علاقه خویش بدست بیاورند.

این در حالی است كه در دور اول رقابت های انتخاباتی دو كاندیدی كه اكنون در صدر لیست كاندیدان رقابت كننده در دور اول قرار گرفته و از این طریق بدور دوم راه یافته اند، بسیار شدید بود و هر دو كاندید هزینه ای زیادی را برای جلب و جذب آرای مردم در نظر گرفته بودند.

در دور اول انتخاباتی رقابت های انتخاباتی طرفداران داكتر عبدالله با حد و حدودی كه با كاركرد طرفداران آقای كرزی برابری می كرد، كار می كردند. زیرا در آن صورت طرفداران داكتر عبدالله به این نظر بودند كه با امكان پراكندگی آرای رای دهندگان طرفداران داكتر عبدالله بتوانند آرای لازم برای دستیابی به قدرت را بدست بیاورد و به كاخ ریاست جمهوری دست پیدا كند.

با توجه به اینكه آقای داكتر عبدالله در دور اول انتخابات نیز نتوانست رقابت برابر و یكسان با آقای كرزی داشته باشد و علیرغم موجودیت ده ها كاندیدی دیگر، آقای كرزی نزدیك به اكثریت قاطع آرا را بدست آورد، اكنون ورود به رقابت برای طرفداران داكتر عبدالله یك نوع ریسك محسوب می شوند. چون می دانند كه اكثریت آرای بار دوم به آسانی بدست نخواهد آمد.

از سوی دیگر شنیده می شود كه شماری زیادی از كاندیدانی كه در دور اول به عنوان كاندید اشتراك داشته اند، در این دور از آقای كرزی اعلام جانبداری كرده اند و یا در تیم داكتر عبدالله شامل نشده اند. این موضوع نیز باعث می گردد تا شرایط رقابتی برای طرفداران داكتر عبدالله تنگ تر گردد و رقابت برای شان جهت دستیابی به قدرت سخت تر متصور باشد.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • جلسه شورای امنیت ملی: از روز تاریخی و خجستهء استراد استقلال کشور با شکوهمندی تجلیل بعمل آید
    • عنوانی حامد کرزی پیام های تبریکیهء سران کشور های مختلف جهان به مناسبت استرداد استقلال کشور
    • د خوست ولایت د شمل فارم باغ په سيمه کې د اوه شپیته مليونه افغانيو په لګښت د يوه لوى پله د بنسټ ډبره کیښودل شوه
    • وحدت ملى بخاطرحفظ استقلال کشور آرمان ستُرگ شاه امان اﷲ بود!
    • مدت اقامت مهاجرین افغان در پاکستان تا سال ۲۰۱۵ تمدید شد
    • نماد استقلال، منار وزارت دفاع یا طاق ظفر پغمان
    • دخپلواکۍ دگټلو تاريخي خاطرې يادمو مبارک
    • ادرار بصورت ایستاده
    • سپینه ماڼۍ او له حقایقو تور انځور
    • تبرئه روحانی پاکستانی در محکمه این کشور