Posts | Comments | E-mail /

انتخابات تنها راه گریز از بن بست است

Posted by on Oct 31st, 2009 and filed under تحلیل. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

 

كوهستانی

در حالیكه تاریخ دقیق برگزاری دور دوم انتخابات تعیین شده است، مانع تراشی و ایجاد مشكل در راه برگزاری آن نمی تواند به نتیجه مطلوب برای افغانستان برسد. از این رو باید باور داشت كه انتخابات و برگزاری آن در تاریخ معینه تنها راه گریز از بن بست در افغانستان می باشد. با این باور باید مردم افغانستان تشویق شوند كه در انتخابات شركت كنند و در این راستا مهم ترین بخش مسوولیت را دو كاندید رقیب در انتخابات و همكاران و حامیان آنان در تیم های انتخاباتی شان دارند.

واقعیت موجود در افغانستان نشان می دهد كه چون در قانون انتخابات و قانون اساسی برگزاری دور دوم با همین شیوه و خاصیت پیش بینی شده است، به نظر نمی رسد كه چاره ای دیگری بتواند برای این موضوع سنجیده شود. زیرا هم دولت و هم مردم چاره ای جز پذیرش و اجرای قانون نداشته و ندارند و بایستی قانون را مراعات كرده و مواد آن را به اجرا بگذارند.

از آنجاییكه مردم و دولت در ناگذیری قرار داشته و باید حاكمیت قانون را مراعات كنند، هر دو كاندید انتخاباتی نیز كه به اساس مفاد قانون به دور دوم انتخابات راه یافته اند، باید در برابر قانون اطاعت نشان داده و بر اساس هدایت قانون در انتخابات شركت كرده و به انتظار قضاوت و فیصله و تصمیم گیری مردم در مورد سرنوشت سیاسی شان بنشینند و منتظر بمانند كه مردم به تاریخ 16 عقرب چه تصمیمی را اتخاذ می كنند و كدام یك را در رسیدن به ارگ ریاست جمهوری مورد اعتماد خویش قرار می دهند.

بنا براین آنچه قابل تصریح است این می باشد كه برگزاری انتخابات دور دوم تنها راه گریز از به بن بست كشیده شدن اوضاع سیاسی افغانستان است. با وصف اینكه اوضاع افغانستان هنوز بحرانی نشده و بن بستی در كار نیست، اما از آنجاییكه تنها راه قانونی برگزاری دور دوم انتخابات است، باید كاندیدان محترم نیز راه دیگری غیر از این راه را دنبال و جستجو نكنند، زیرا راه دوم یا سومی غیر از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد.

از سوی شورای علمای افغانستان این خواسته مطرح گردیده است كه اگر یكی از كاندیدان شركت كننده در انتخابات دور دوم از مشاركت در آن خود داری كند، باید نتیجه انتخابات به نفع رقیب وی اعلام گردد. اگرچنین تصمیمی از طرف كمیسیون انتخابات به اجرا در بیاید، باعث می گردد تا مانع تراشی هایی كه از سوی یكی از كاندیداها ایجاد می شود به ضرر خود وی تمام گردد.

یك تعداد از تحلیلگران سیاسی كه در خصوص مسایل انتخابات بحث می كنند اعتقاد دارند كه مطرح شدن اعلام نتیجه انتخابات به نفع یك كاندید در صورت شركت نكردن كاندید دیگر باعث می گردد تا یك هیجان سیاسی جدید میان هر دو كاندید بوجود بیاید و داكتر عبدالله نیز كه تا كنون شرایط خود را پیش كرده و عملا به كمپاین آغاز نكرده است نیز وارد رقابت انتخاباتی گردد.

كارشناسان سیاسی و تحلیلگران مسایل انتخابات به این نظر هستند كه با توجه به اینكه تاریخ دقیق انتخابات دور دوم اعلام شده است و مواد لازم برای برگزاری انتخابات نیز به مراكز رای دهی در سطح كشور منتقل گردیده است و مردم نیز از این تاریخ آگاه شده اند، رای دهی انجام خواهد شد و مردم با توجه به علاقه ای كه به هر یك از دو كاندید دارند، با دیدن تصویرهای شان روی برگه رای به آنان رای خواهند داد.

با توجه به چنین پیش بینی ای كه از سوی كارشناسان سیاسی صورت می گیرد، می توان گفت كه اگر یكی از كاندیدان شركت كننده در انتخابات نیز آمادگی خود را برای شركت در انتخابات نشان ندهد، طرفداران وی در انتخابات شركت كرده و به او رای خواهند داد. بنابراین نمی تواند عدم آمادگی یك كاندید انتخاباتی مانع از عدم اشتراك مردم در رای دهی گردد.

چیزی كه این پیش بینی را قوت می بخشد مشاهده ای چنین وضعیتی در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری در گذشته بوده است. از قرار گزارشاتی كه در خصوص انتخابات ریاست جمهوری سال 1383 وجود دارد، علیرغم اینكه چند تن از كاندیدان شركت كننده در انتخابات در روزهای پایانی رقابت ها از رقابت های جاری كنار كشیدند و از سوی خود شان نیز اعلام گردید كه آنان از رقابت دست برداشته اند، اما علاقمندانی كه میل داشتند آن افراد به قدرت برسند، به آنان رای دادند.

در دور اول انتخابات ریاست جمهوری كه امسال و در تاریخ 29 اسد برگزار گردید نیز همین موضوع تكرار گردید. زمانی كه چندین كاندید انتخاباتی به نفع چند كاندید دیگر از رقابت كنار كشیده و اعلام كردند كه به نفع یك كاندید دیگر انصراف داده اند، رای دهندگان به آنان رای دادند و از این طریق بخشی از آرای استعمال شده در انتخابات باطل اعلام گردید.

اكنون نیز كارشناسان همین پیش بینی را دارند. یعنی چنین گمان می برند كه مردم در رای گیری شركت می كنند و اگر یك كاندید هم برای رفتن به انتخابات آمادگی نشان ندهد، چون كارهای لازم صورت گرفته و از قبل عكس دو كاندید در ورق رای چاپ شده است، مردم در انتخابات شركت كرده و به هر دو كاندید به اندازه ای كه به آنان علاقه دارند، رای می دهند.

 

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • د کورنيو چارو وزارت: حکيم شجاعي به د خلکو د شکنجې په تور ونيول شي
    • دهیواددخپلواکۍ دورځې د۹٤مې کليزې په وياړ دخوست والي دمبارکۍ پيغام
    • مصاحبه با محترم آصف آهنگ دانشمندی که چراغ مشروطه خواهان را روشن نگاه داشته است
    • جلسه شورای امنیت ملی: از روز تاریخی و خجستهء استراد استقلال کشور با شکوهمندی تجلیل بعمل آید
    • عنوانی حامد کرزی پیام های تبریکیهء سران کشور های مختلف جهان به مناسبت استرداد استقلال کشور
    • د خوست ولایت د شمل فارم باغ په سيمه کې د اوه شپیته مليونه افغانيو په لګښت د يوه لوى پله د بنسټ ډبره کیښودل شوه
    • وحدت ملى بخاطرحفظ استقلال کشور آرمان ستُرگ شاه امان اﷲ بود!
    • مدت اقامت مهاجرین افغان در پاکستان تا سال ۲۰۱۵ تمدید شد
    • نماد استقلال، منار وزارت دفاع یا طاق ظفر پغمان
    • دخپلواکۍ دگټلو تاريخي خاطرې يادمو مبارک